۶۰ درصد مردم قزوین چاقند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در استان ما ۶۰ درصد با اضافه وزن و‌چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 رحمانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در نشست بسیج ملی آموزش تغذیه گفت: در دنیا ۸۰۰ میلیون نفر دچار چاقی هستند در استان ما ۶۰ درصد با اضافه وزن و‌چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی ادامه داد: تغییر تغذیه به سمت تغذیه ناسالم و کم تحرکی باعث این موضوع شده است.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی؛ نیمی از بزرگسالان، یک چهارم نوجوان و ۶ درصد کودکان زیر پنج سال در دنیا چاق هستند. استان قزوین در اضافه وزن رتبه ۸ کشور را دارد.

رحمانی افزود: ۶۲ درصد علت مرگ و‌میر بیماری‌های غیرواگیر، تغذیه ناسالم و عدم تحرک بدنی است. کشور‌های با درآمد کم و متوسط به مصرف زیاد دلیل کربوهیدرات بیشترین آمار چاقی را دارند.
وی گفت: کاهش مصرف میوه و سبزی زمینه ابتلا به اضافه وزن و بیماری‌هایی مثل سرطان است. باید روزانه ۵ واحد میوه و سبزی استفاده شود.

به گفته این مسئول؛ حداکثر ۲ ساعت از فضای مجازی استفاده کنید و ۱ ساعت فعالیت بدنی داشته باشید.

یزدی مدیر بهداشت هم گفت: ناباروری ارتباط زیادی با چاقی دارد. احتمال ناباروری در زنان چاق ۲۷ درصد از زنان معمولی بالاتر است.

وی گفت: در چاقی بدن نسبت به انسولین مقاوم شده و هورمون‌ها دچار اختلال می‌شوند. افزایش وزن افزایش فشار خون را هم به دنبال دارد و در نوجوانی می‌تواند در روند رشد اختلال ایجاد کند.

مدیر بهداشت دانشگاه علوم پزشکی افزود: مصرف روغن، شکر و نمک در استان بالاتر و شیر، لبنیات، میوه و سبزی پایین تراز استاندارد‌ها است.
یزدی ادامه داد: در دیابت رتبه ۱۱ و در فشار خون رتبه ۱۷ کشور را داریم. ۱۴ درصد قزوینی‌ها دیابت دارند و از میانگین کشوری بالاتر هستیم.

وی گفت: در آمار سرطان سال ۹۷ از ۱۹ میلیون مورد سرطان در دنیا، ۱۴۱ هزار مورد در ایران و بیش از هزار نفر در قزوین ثبت شده است.

مدیر بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: در قزوین سرطان سینه، پوست، معده و پروستات شایع‌ترین سرطان‌ها هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار