خطر تخریب در کمین مسجد تاریخی تسوج

فعالان فرهنگی شهرستان تسوج در هجدهمین جلسه مقاوم سازى مسجد جامع تسوج نسبت به افزایش ترک‌های این بنای تاریخی در پی زلزله اخیر خوی ابراز نگرانی کردند.

هجدهمین جلسه مقاوم سازی مسجد جامع تسوج با حضور حجت الاسلام بجانى، امام جمعه تسوج، دکتر آخوندى، معاون دانشگاه هنر تبریز و مشاور عالى مقاوم سازى بناهاى تاریخى و جواد کلاهدوزان و میر محمد طباطبایى از فعالان فرهنگی شهرستان در سالن جلسات سازمان میراث فرهنگى استان آذربایجان شرقى تشکیل شد.

حجت‌الاسلام بجانى طی سخنانی در این جلسه با گلایه از عدم تحقق وعده‌های داده شده مبنی بر شروع روند مقاوم سازى ساختمان مسجد جامع تسوج و با اشاره به نگرانى مردم از وضعیت حاضر بنای مسجد خواستار شفافیت در تصمیم گیری‌ها شد.

کلاهدوزان نیز با بیان اینکه چهارده ماه از شروع پیگیری‌ها گذشته و بیش از ده‌ها نشست برگزار شده أست که متاسفانه به غیر از نصب چند دوربین (مانیتور) به دیوارهاى مسجد نتیجه‌ای حاصل نشده است، اظهار داشت: تاثیرات زلزله هاى اخیر شهرستان خوى به ویژه زلزله ۲۸ دى ماه در افزایش ترک‌ها و بیشتر شدن فاصله ترک‌ها از طاق‌های بنا مشهود است و اگر تعلل ادامه داشته و تصمیم عملیاتى گرفته نشود دیر یا زود با تخریب مسجد مواجه خواهیم بود. چرا برخى مدیران اهمیت این موضوع را با حس نمی‌کنند یا خود را به بی تفاوتى مى زنند؟

وی با اشاره به ارزش فرهنگی و تاریخی غیر قابل محاسبه این بنای دوره ایلخانی تاکید کرد در صورتی که خدایی ناکرده آسیبی به مسجد برسد مدیرانی که در این زمینه اهمال کرده اند باید در مقابل خدا، مردم و نسل‌های آینده پاسخگو باشند.

دکتر حمزه زاده، رئیس میراث فرهنگى استان هم ضمن تشکر از حاضرین علت عدم شروع مقاوم سازى را عدم ارائه طر ح مطالعاتی عنوان کرد که آخوندى پاسخ داد هیچ قرارداد تامین و پرداخت اعتبار براى پروژه مزبور با دانشگاه منعقد نشده و همه وعده‌ها در حد شعار بوده و این در حالی است که اظطرارى بودن وضیعت مسجد از لحاظ سست بودن بنا و…. را همه می‌بینید و و بار‌ها اعلام شده که مسجد فقط ۳۰ درصد امنیت دارد.

حمزه زاده تصریح کرد شخصا تعهد می‌دهم که تامین اعتبار کنم و از شما درخواست دارم طرح مطالعه را تکمیل وارائه کنید.

در پایان بعد از مباحث طولانى دکتر حمزه زاده به تمان معاونین خود در جلسه دستور داد ظرف ۲روز قرار داد تامین اعتبار مطالعات تنظیم و به امضای طرفین برسد و دانشگاه هم متعهد شد در صورت اجرایی شدن قرارداد فى مابین تا ۶ ماه نسبت به ارائه کامل طرح مقاوم سازى و مرمت اقدام کند و در خلال این ماه‌ها نیر به لحاظ ضرورت امر براى قسمتهاى خطر ساز مسجد با هماهنگى طرفین تمهیدات ویژه اى اندیشیده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.