افزایش ۱۲۰ درصدی ارزش صادرات کالا از گمرک سرخس

سرپرست اداره کل گمرک سرخس در خراسان رضوی گفت: با وجود کاهش وزنی صادرات از این گمرک طی ۱۰ ماهه امسال ارزش مالی آن‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۰ درصد افزایش یافته است.

علی اکبر کیانی علی‌آباد سرپرست اداره کل گمرک سرخس در خراسان رضوی در حاشیه بازدید معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی از این شهرستان گفت: در بازه زمانی ۱۰ ماهه امسال ۹۹۳ هزار و ۴۸۰ تن کالا از گذرگاه‌های مرزی ریلی و جاده‌ای سرخس به کشور ترکمنستان صادر شده است که از نظر وزنی ۱۷ درصد کاهش داشته است.

وی به ثبت ۷۸ هزار و ۱۳۸ تن واردات کالا در این گمرک اشاره کرد و افزود: طی ۱۰ ماهه امسال ارزش واردات کالا از این مرز ۴۷۰ درصد افزایش و از نظر وزنی ۹ درصد کاهش داشته است.

سرپرست اداره کل گمرک سرخس ادامه داد: کاهش میزان صادرات از این گمرک به دلیل تداوم برخی محدودیت‌های کرونایی در این مرز و موضوع تعهدات ارزی صادر کنندگان است و از سوی دیگر دلیل عمده افزایش ارزش دلاری صادرات، افزایش ارزش دلار در بازار داخلی است.

پارسال ۳.۲ میلیون تن از مبادلات تجاری خارجی کشور شامل صادرات، واردات و ترانزیت به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار از مرز‌های جاده‌ای و ریلی شهرستان سرخس انجام شد و بر این اساس ۱.۷ میلیون تن از این اقلام ترانزیت ورودی و حدود ۷۰۰ هزار تن نیز ترانزیت خروجی است که بیشتر آن از طریق مرز ریلی سرخس و بقیه از مرز جاده‌ای مبادله شده است.

گمرک و گذرگاه مرزی سرخس در انتهایی‌ترین منطقه شمال شرق ایران در استان خراسان رضوی، ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد و هم مرز با ترکمنستان واقع شده است و از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی کشور به ویژه با کشور‌های آسیای مرکزی محسوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.