معاون استاندار اصفهان:

احیای تالاب گاوخونی روی میز ریاست جمهوری است

معاون استاندار اصفهان گفت: احیای تالاب گاوخونی از دغدغه‌های مدیریت استان و روی میز ریاست جمهوری است.

مهران زینلیان در نشست تخصصی معاونان محیط زیست و تنوع زیستی استان ها، بیان کرد: این روز‌ها تعطیلی‌های پیاپی ناشی از آلودگی هوا و سایر معضلات زیست محیطی مثل خشکی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی، میراثی از مدیران گذشته است که باید با تصمیمات درست و با رویکرد حفظ و توسعه پایدار محیط زیست برای آن راهکاری یافت.

او با اشاره به حقابه مغفول مانده تالاب گاوخونی، اظهار کرد: در اصفهان حقابه داران بسیاری داریم، اما مظلوم‌ترین بخش محیط زیست است و انتظار داریم مدیران کشوری به یاری مدیران استانی بیایند تا تالاب بین المللی گاوخونی احیا شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: حقابه تالاب گاوخونی چند هزارساله و کاملا قانونی است و خشکی این تالاب ظلم به مردم است؛ این تالاب خشک منبع آلایندگی در استان شده و تحقیقات دانشگاهی نشان می‌دهد ریزگرد‌های آن شش کیلومتر عمودی و شش هزارکیلومتر افقی قابل انتشار است.

زینلیان با یادآوری اینکه این تالاب بین المللی امروز نیازمند نگاه ویژه همه مدیران ملی و استانی است گفت: احیای تالاب گاوخونی از دغدغه‌های مدیریت استان و روی میز ریاست جمهوری است تا با همراهی همه مسئولان این تالاب در مرکز کشور جان دوبار بگیرد.

او ادامه داد: برای حفظ منابع زیست محیطی استان از تمام بضاعتی که در اختیار داریم از جمله صندوق سازگاری با محیط زیست بهره گرفته ایم تا بیش از این شاهد بحران زیست محیطی در استان نباشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه دنیا به این نتیجه رسیده که بهترین راه حفاظت از محیط زیست همراهی مردم است، افزود: برای حفظ پارک‌های ملی حیات وحش در استان مانند پارک ملی قمیشلو و کلاه قاضی می‌توانیم حصار بکشیم و رفت و آمد محدود کنیم و یا با تغییر رویکرد مردم را در حفظ منابع طبیعی دخیل کنیم.

زینلیان گفت: استان اصفهان در موضوع ارتقای فرهنگ شهروندی و تبدیل مردم به حافظان محیط زیست می‌تواند الگوی کشور باشد و فراهم شود که مردم با طبیعت آشتی کنند.

او افزود: آمادگی این امر را داریم که مباحث اکوپارک و اکوتوریسم در اصفهان با جدیت دنبال شود و معتقدیم زمانی که مردم و سازمان‌های مردم نهاد پیش قدم شوند شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.