عذرخواهی رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست از اصفهانی ها

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست از مردم اصفهان و شاهین‌شهر به دلیل مازوت سوزی نیروگاه شهید منتظری عذر خواهی کرد.

علی سلاجقه امروز در جمع خبرنگاران گفت: آنچه که امروز کشور را به لحاظ آلودگی به اینجا کشیده نتیجه فعالیت همه ما بوده است.

او با اشاره به مازوت سوزی نیروگاه شهید منتظری، گفت: اینکه نیروگاه مازوت می‌سوزاند از سال قبل شروع شده، اما آلودگی شهر اصفهان از سال‌های قبل بوده است؛ از مردم استان و شهر اصفهان عذر خواهی می‌کنیم بخاطر شرایط موجود، زیرا این وضعیت در شأن مردم اصفهان نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: استانی که نقش والا در پیشرفت کشور داشته است؛ از فرودگاه که می‌آمدم احساسم سخت و سنگین بود که به اصفهان بیایم، زیرا زاینده رود را، تالاب گاوخونی و هوای این خطه را به چنین روزی کشاندیم.

سلاجقه تصریح کرد: دنیا دارد به سمت و سویی می‌رود که خط کش‌های محیط زیستی برای ما می‌گذارد و در نشست گلاسکو موضوع کربن صفر را مطرح کردند و به ما اجازه هر گونه فعالیتی را نمی‌دهند.

او ادامه داد: سال ۱۳۸۶ در نشست سازمان ملل تمامی کشور‌های صنعتی گفتند که خلیج فارس باید چاه‌های نفت را پلمب کند و باید بیایید مولد‌های انرژی پاک را از اروپا بخرید و این سیاست‌های استثماری و استعماری به ما اعلام می‌شود و می‌گویند سوخت‌های فسیلی را کنار بگذارید و از ما مولد انرژی بگیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دنیا با این خطکش ها ما را مدیریت می‌کند، گفت: از این پس بر کالا‌های ما برچسب کربن درج می‌کنند. ما در نشست گلاسکو موضوع تروریسم اقتصادی را مطرح کردیم و آلمان که از حامیان کربن صفر بود اکنون خود زغال سنگ می‌سوزاند در حالی که پیشنهاد ما این بود که سوخت واحد و یکسان نداریم و باید متنوع باشد و دنیا پذیرفت.

سلاجقه با اشاره به منابع خدادادی و متنوع کشور ایران، با بیان اینکه باید امروز هم از موتور‌های برقی و اتوبوس‌های برقی استفاده کنیم، افزود: مکلفیم که به موضوع تغییر اقلیم، پسماند و انرژی بپردازیم.

او با بیان اینکه ما مدیون شهر اصفهان و شاهین شهر هستیم، گفت: به عنوان خادمان نظام آمدیم باری از دوش مردم برداریم و سفره مردم را به سفره‌ای دلپذیر تبدیل کنیم.

سلاجقه افزود: این تکلیف ماست که  درمورد زاینده رود و حقابه‌ها و آلاینده‌ها شهر اصفهان کار کنیم و این شهر را پایلوت و منطقه آزمایشی در حوزه خودرو برقی و حمل و نقل عمومی پاک خواهیم کرد و در این زمینه از وزیر صمت کمک خواهیم گرفت و درمورد مازوت سوزی سال گذشته با وزیر نفت قرار شد تهاتری اتفاق بیافتد آنجا یک جلسه مشترک انجام دهند؛ می‌خواستم‌امسال جشن عدم مازوت سوزی را در اصفهان داشته باشیم و قرار بود شازند هم همین باشد، اما نشد این مهم را پیگیری می‌کنم.

او با بیان اینکه یکی دو هفته آینده با حضور رئیس جمهور یکی از طرح‌های بزرگ را گازوئیل را در پالایشگاه اصفهان افتتاح می‌کنیم، خطاب به نماینده مردم شاهین شهر و میمه خواستار حمایت مجلس برای تقویت صندوق ملی محیط‌ زیست با تصویب ۲۰ درصد عوارض آلایندگی شد.

همچنین احمد رضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این آئین، بهره برداری از تأسیسات بلاستینگ فاز کارخانه سپاهان مپنا را اتفاقی خوب دانست و اظهار داشت: شرکت سپاهان مپنا می‌تواند الگوی خوبی برای دیگر صنایع استان باشد، زیرا امروز مجموعه‌ای برای کنترل آلودگی شکل گرفته است.

او با اشاره به اینکه این طرح با مشارکت صندوق ملی محیط زیست انجام شده، افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز ۲۰ درصد عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست تعلق می‌گیرد که برای حمایت از طرح‌های محیط زیستی صنایع کمک کننده خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه شرکت سپاهان مپنا پیشتاز این طرح بوده که توانست با همکاری صندوق ملی محیط‌زیست این پروژه را به بهره برداری برساند.

لاهیجان زاده با اشاره به اینکه هشت پروژه در استان اصفهان به کمک صندوق ملی به دنبال کاهش آلایندگی هستند، خاطر نشان کرد: در شهرک صنعتی بزرگ اصفهان تلاش شده صنایع پاک شکل بگیرد و می‌توان صنایع مزاحم شهری اصفهان را نیز به این مکان انتقال داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۳۰ دی ۱۴۰۱
باید نیروگاه را تبدیل به گازی و یا جابجا کرد
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۴:۱۱ ۲۹ دی ۱۴۰۱
راهکار ساخت نیروگاه‌های خورشیدی و گازی و تبدیل نیروگاه‌های مازوت سوز و مایع سوز(هیدروکربونهای مایع) به گازسوز است
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۴:۰۷ ۲۹ دی ۱۴۰۱
گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری مسولان و مدیران قبلی و زیاده خواهی هایشان در ساخت نیروگاه جفت شهر این اشتباه را رقم زد
باز هم آفرین به سلاجقه ساخت نیروگاه‌ های فراوان خورشیدی را در اطراف کلان شهرها و شهرها کلنگ بزنید
آخرین اخبار