لزوم اختصاص بودجه مستقل برای مشاوره، سلامت و سبک زندگی

مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان گفت: در بازبینی آئین‌نامه مراکز مشاوره، اردو‌های سلامت محور را در نظر گرفته ایم.

 ابراهیم نعیمی مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان، در سی و چهارمین گردهمایی مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی و یازدهمین گردهمایی مدیران مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: در ۱۶ ماه گذشته که به این مجموعه پیوسته‌ام، متاسفانه متوجه اصطکاک میان ۲ مجموعه مشاوره و سلامت شده‌ام این درحالی است که هر دو آن‌ها متولی مشترکی در وزارت علوم دارند، لذا به دنبال فرصتی بودم تا این مقاومت کاهش یابد.

وی افزود: همه ما برای سلامت جسمانی و روانی یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجوی دانشگاه‌های وزارت علوم، تدبیر و برنامه‌ریزی می‌کنیم.

مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان با تاکید بر لزوم هم‌افزایی متولیان مشاوره و سلامت سازمان، تصریح کرد: با هم‌افزایی می‌توانیم سلامت جسمانی و روانی که شایسته فرزندان میهن عزیزمان است را محقق کنیم.

وی افزود: این نخستین بار است که مجموعه مشاوره و سلامت به میزبانی شایسته دانشگاه هرمزگان گرد هم می‌آیند و ان شاءالله در سنوات آینده نیر این اتفاق رخ خواهد داد تا گام‌های موثری در این راستا برداریم.

دکتر نعیمی با بیان اهداف این نشست، گفت: انتقال ایده‌ها، تجارب و افکار مفید، در جریان چالش‌ها، قرار گرفتن صمیمیت میان مدیران و طرح سیاست‌های دفتر با مدیران مراکز مشاوره و سلامت جزء اهداف ما در این گردهمایی است.

وی با اشاره به طرح ملی "پات" یا همان پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان، اظهار داشت: طرح ملی "پات" که جزئیات آن در ۴ بهمن سال‌گذشته تقدیم وزیر علوم شد، از دانشگاه علامه طباطبایی آغاز و اثربخشی آن سنجیده و در نهایت ملی شد.

مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان با تاکید بر لزوم پیشگیری و پیش‌دستی مراکز مشاوره و سلامت دانشگاهی، اذعان داشت: پژوهش‌ها و غربالگری سالیانه ما نشان می‌دهد که کمتر از ۵ درصد دانشجویان با اختلالات مختلف وارد دانشگاه می‌شوند، لذا باید ساز و کاری را در نظر بگیریم که ورودی درمان را کم کنیم، جوانانی که وارد دانشگاه می‌شوند جزو سالم‌ترین قشر جامعه از نظر سن و شرایط هستند، باید بتوانیم جوانانی را که وارد دانشگاه می‌شوند با آموزش مهارت‌های زندگی توانمند کنیم.

دکتر نعیمی گفت: به عنوان ستاد مرکزی باید ساختار و سیاست را تولید و جهت‌دهی کنیم. همچنین ضروری است پیشگیری و توانمندسازی را محور اصلی فعالیت‌ها قرار دهیم، لذا آئین‌نامه‌های هر ۲ بخش را اصلاح کردیم.

وی افزود: آئین‌نامه مراکز مشاوره را به عنوان مراکز مشاوره و سبک زندگی که پس از ابلاغ قانون جوانی جمعیت که ماده ۳۶ آن، تکلیف قانونی تاسیسی برای ما در نظر گرفته تا مراکز مشاوره مبتنی بر سبک زندگی ایرانی-اسلامی که با هماهنگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خواهد بود، داشته باشیم، اصلاح کردیم. همچنین آئین‌نامه مراکز بهداشت و درمان هم در کارگروه HSE دفتر مورد بازبینی قرار گرفت و در نشست ارومیه در کمیسیونی تخصصی بررسی شد.

وی ادامه داد: چالشی که در این رابطه وجود دارد این است که معاونت‌های پژوهشی که متولی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها هستند در HSE در بحث ایمنی مباحثی دارند که باید با تانی (درنگ کردن) بیشتر تصمیم‌گیری شود، در نتیجه هنوز تعیین تکلیف نشده است.

وی تصریح کرد: اکنون سلامت جسمانی و روانی را می‌سنجیم متاسفانه تعداد کمی از دانشگاه‌ها در این خصوص به دفتر کمک کرده‌اند. تعداد فارغ‌التحصیلانی که به این پرسش‌نامه‌ها پاسخ داده‌اند حدود ۵ هزار نفر بوده‌اند در حالی که باید بالای ۳۰ هزار نفر شود تا سطح معناداری پیدا کند.

مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان با بیان این که برای منشا اثر بودن باید نقطه هدف وجود داشته باشد، گفت: تلاش می‌کنیم کمیسیون‌هایی را که بر اساس ضرورت‌های جامعه دانشگاهی در حوزه‌های مشاوره، سلامت و برخی نیز در هر دو مشترک هستند، تقویت کنیم و لزوم تشکیل ۱۳ کمیسیون؛ آسیب‌شناسی مسائل روز، امید و نشاط، ازدواج دانشجویی و مدیریت روابط عاطفی، پیشگیری از افت تحصیلی (پات)، چالش‌های درس مهارت‌های زندگی دانشجویی در دانشگاه، تغذیه سالم، HSE و نظارت‌های دانشگاهی، سلامت آب و مواد غذایی، مدیریت پسماند و مشکلات بهداشتی دانشگاه، سبک زندگی ایرانی اسلامی، پیشگیری از مصرف دخانیات و سوء مصرف مواد، پیشگیری و درمان رفتار‌های خود آسیب‌رسان و رویکرد نوین پیشگیری از HIV نیز در این گردهمایی نیز برای داشتن خروجی روشن جهت دست‌یابی به مجموعه سیاست‌ها و راه‌کار‌هایی است تا با سرلوحه قرار دادن آن به سوی نقطه مطلوب گام برداریم.

نعیمی اظهار کرد: برخی مباحث پیشگیری میان ما و بخش فرهنگی مشترک است و باید در قالب آئین‌نامه آن‌ها را مشخص کنیم. ما وارد فعالیت‌های محض فرهنگی نمی‌شویم، زیرا این بخش متولی و سیاست‌گذاری خاصی دارد، اما فعالیت‌هایی در محور سلامت که بتواند این توانمندسازی را انجام دهد در راستای کار ما نیز قرار می‌گیرد.

مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان، تصریح کرد: در بازبینی آئین‌نامه مراکز مشاوره اردو‌های سلامت محور را در نظر گرفته ایم که پس از رفع اشکالاتی که معاونت حقوقی وزارت علوم بر آن وارد کرده است، ان شاءالله تا پایان سال ابلاغ می‌شود.

وی با انتقاد از عدم همکاری دانشگاه‌ها در دادن ۵ درصد بودجه رفاهی‌شان به دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان، اذعان داشت: دانشگاه‌های بزرگ تا ۲۰۰ میلیارد بودجه رفاهی دارند و ۵ درصد آن یعنی ۱۰ میلیارد باید به دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی اختصاص یابد در حالی که هیچ دانشگاهی این بودجه را نمی‌دهد.

 نعیمی با بیان تاریخچه دفاتر مشاوره و سلامت دانشگاه‌های وزارت علوم و اشاره به بیانات رییس دانشگاه هرمزگان، اظهار داشت: باید با طراحی انسانی سالم به لحاظ جسمانی و روانی، زمینه‌ساز رشد شخصیتی و علمی شویم و لزوم نیل به این هدف مهم مهندسی و طراحی صحیح است.

وی با قدردانی از تلاش رئیس سازمان امور دانشجویان برای دریافت بودجه مستقل، گفت: با تلاش رییس سازمان امور دانشجویان با سازمان برنامه و بودجه، مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون‌های اجتماعی و بهداشت، نشست‌هایی داشته و خواهیم داشت تا به امید خدا بتوانیم برای حوزه مشاوره و سلامت بودجه مستقل دریافت کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار