کشت فراسرزمینی در قزاقستان نیازمند چیست؟

عضو کمیته دیپلماسی امنیت ملی گفت: تقویت جایگاه دیپلماسی اقتصادی ایران در سطح بین الملل را در نظر داریم و مقرر شده کشت فراسرزمینی در قزاقستان با رفع موانع موجود توسعه یابد.

میز اقتصاد امروز به بررسی وضعیت تجارت ایران و قزاقستان با حضور مسئولان این حوزه پرداخت.

سوال: قرار است در بخش تجارت ایران و قزاقستان چه اتفاقی رخ دهد؟

نوری رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و قزاقستان: همکاری ایران و قزاقستان در بخش‌های مختلف قابل تعریف است همچنین در بخش گردشگری، صنعت، خدمات و ... قابل بحث است. اما موضوع امروز بحث کشت فرازمینی با توجه به گستردگی کشور قزاقستان شرایط جعفرافیایی و ارتباطات این کشور می‌تواند کمک کننده باشد.

سوال: مجلس به برطرف شدن چالش‌ها چگونه کمک خواهد کرد؟

نوری: یک ماه و نیم پیش این بحث دستور همکاری صادر شد همین سفر برخی مشکلات را رفع می‌کند، مجلس همکاری لازم را دارد ما تا زمانی که مشکل fatf را حل نکنیم با چالش‌هایی مواجه هستیم که باید به شکل اساسی حل و فصل شود.

در کشور ما به اندازه قزاقستان در بحث در بخش لجستیکی آمادگی وجود ندارد و پیش نرفته است و علیرغم تاکید بسیار هم مشکلات وجود دارد. تکمیل راه آهن موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد، اما آن طور که باید کار پیش نرفته است.

سوال: نظارت مجلس در بخش‌های پیش نرفته چگونه است؟

نوری: مجلس در حوزه قانون گذاری می‌تواند گام بردارد.

سوال: آخرین جزئیات قرار داد امضا شده را بفرمایید که چگونه پیش رفت؟

عابدی رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان: هجدهمین اجلاس مشترک با حضور وزیر کشاورزی برگزار شد امروز موافقت نامه‌های خوبی امضاء شد. بخش اصلی بحث ترانزیت ایران و قزاقستان و سرمایه گذاری در بخش جنوب کشور بود در حوزه بانکی نیز اتقاق خوبی افتاد در بخش کشاورزی و تامین غلات و صادرات حدود ۳ میلیارد دلار به عنوان بخش راهبردی مطرح کردیم.

سوال: این توافق‌ها چه زمان اجرایی می‌شود؟

عابدی: کمیته‌هایی در بخش‌های مختلف تشکیل شده که حداقل در هر سه ماه گزارشات کار خود را ارائه دهند .بحث ۳ میلیارد دلار یک نقشه راهبردی نیاز دارد در بخش ترانزیت دسترسی و تجارت با قزاقستان هم مطرح شد در خصوص لغو رواید که ۱۴ روزه است نکاتی مطرح شد که امسال نیز اجرایی شد.

در گذشته بالغ بر ۱.۵ میلیون تن حمل کلا را از طریق بنادر داشته ایم که با توجه تمایلات دو کشور در این بخش تمایلاتی برای سرمایه گذاری وجود دارد، توافقاتی در این بخش منعقد شده است. در بحث رفع موانع بانکی مباحثی انجام شد که به اطلاع خواهد رسید خوشبختانه طرف قزاقستانی از شرایط تحریمی آگاه است و شیوه‌های تهاتر و موارد دیگر را انجام می‌دهیم.

سوال: جمع بندی خود را بفرمایید؟

نوری: یکی از موضوعات بحث راه آهن است که مجلس نیز در مراودات بین المللی برای رفع این موضوع اقداماتی انجام داده است. متاسفانه زیر ساخت‌ها فراهم و آماده نیست.

سوال: اهمیت این سفر‌ها در چیست؟

مقتدایی عضو کمیته دیپلماسی امنیت ملی: اهمیت دیپلماسی اقتصادی بسیار زیاد است باتوجه به خلاهای قانونی اقدامات زیادی انجام گرفت یک قانون واحد خلاء مشهود داشت. کمیته دیپلماسی اقتصادی در ابتدای مجلس یازدهم ایجاد کردیم توسعه دیپلماسی از اقدامات این بخش است به دنبال اقدامی هستیم که بستر لازم برای توسعه فراهم شود. تقویت جایگاه دیپلماسی اقتصادی و تقویت ایران در اقتصاد بین المللی را در نظر داریم.

سهم حداکثر ایران از سرجمع صادرات بین الملی را بررسی می‌کنیم به دنبال این هستیم که دولت ظرف سه ماه طرح این قانون را تنظیم کند در ادوار گذشته سفارتخانه‌های ما کار سیاسی می‌کردند در حالی که باید کار سیاسی در بهره گیری اقتصادی خودش را نشان دهد اکنون کریدور جنوب شمال اگر راه اندازی شود حجم قابل توجه معاملات شکل خواهد گرفت که این یعنی توسعه بیشتر و فعالان اقتصادی می‌توانند بازار‌های جدیدی را داشته باشند.

سوال:در خصوص کشت فراز سرمینی هم بفرمایید؟

نوری: در بحث کشت فراسرزمینی موانع کمتری وجود دارد و می‌توانیم حجم مبادلات را افزایش دهیم.

سوال: چقدر می‌توانیم از ظرفیت قزاقستان برای کشت فرازمینی استفاده کنیم؟

رضوانی زاده دبیر کشت فراسرزمینی: قزاقستان شرایط مطلوبی دارد عدم وجود سیستم تضمینی خرید، سیستم بانکی، عدم وجود مشارکت حمایتی از جمله موارد و موانعی قابل رفع است متاسفانه به سبب عدم زیر ساخت در برخی قسمت‌ها خیلی نمی‌توان حمایت کرد.

قزاقستان بیش از ۱۰ درصد نیاز کشور برای محصولات آب بر را تامین می‌کند در حوزه غلات، پنبه و محصولات دامی می‌توان همکاری‌ها موثر باشد . همکاری اقتصادی در چند بخش جدا شکل می‌گیرد تا شاهد توسعه باشیم. در بخش سرمایه گذاری خارجی ضعیف عمل کرده ایم یکی از دلایل به سبب نرخ ارز است قزاقستان در رتبه کسب و کار بیستم دنیا است یکی از شاخص‌های سهولت کسب و کار بحث سرمایه گذاری است قزاقستان وارد کننده صیفی جات و سبزی جات است ما آن را تولید، اما زیر ساخت لازم را نداریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ثقاف
۱۱:۰۳ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
روشی بلدم که اگه دلسوزان دست اندرکا ر توانا و وطن دوست بخوان میگم خیلی ساده آب و برق مجانی تولید بشه مملکت بشه جنگل و سرشار از انرژی .
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۸:۵۷ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
با قزاقستان قرارداد کشت فراسرزمینی بستند ولی خاک قزاقستان آلوده به ذرات اتمی رادیواکتیو است. افزایش جمعیت نوزادان مشکل دار ژنتیکی و عقب مانده وافزایش بیماران سرطانی چه فایده ای برای کشورمان دارد؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
لطفا منبع خبری خود در خصوص الوده بودن خاک کشور قزاقستان را ذکر بفرمائید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
با این حرف کشت فرا سرزمینی خودمونو مضحکه دنیا کردیم
آخرین اخبار