۲ برابر شدن خطر مرگ زودهنگام به دلیل ضربه به سر

محققان به تازگی اعلام کردند هرگونه ضربه به سر ممکن است خطر مرگ زودهنگام را دو برابر کند.

کلاه ایمنی ممکن است آن قدر‌ها هم مُد نباشد، اما یافته‌های جدید محققان دانشگاه پنسیلوانیا نشان می‌دهد که همیشه محافظت از سر مهم و حیاتی است. دانشمندان گزارش دادند که هرگونه آسیب به سر با افزایش چشمگیر خطر مرگ مرتبط است.

محققان در این مطالعه دریافتند در یک دوره ۳۰ ساله، شرکت‌کنندگانی که دچار هرگونه ضربه به سر شده بودند، دو برابر بیشتر از افرادی که آسیب سر نداشتند، جان خود را از دست داده بودند. حتی بدتر از آن، میزان مرگ و میر در میان افرادی که آسیب سر متوسط یا شدید داشتند نیز نزدیک به سه برابر بیشتر بود.

صدمات سر در ایالات متحده آمریکا بسیار رایج است. بیش از ۲۳ میلیون بزرگسال ۴۰ساله یا بالاتر سابقه آسیب سر همراه با از دست دادن هوشیاری دارند. این تصادفات، البته، ممکن است به دلایل مختلفی مانند ورزش، سقوط ناخواسته یا تصادفات رانندگی اتفاق بیفتد.

درک اینکه این آسیب‌ها چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت می‌توانند خیلی خطرناک باشند، سخت نیست. تحقیقات انجام شده در دهه‌های اخیر آسیب‌های سر را با سکته مغزی، زوال عقل، انسفالوپاتی مزمن جراحتی، ناتوانی و صرع دیررس مرتبط دانسته است.

مطالعات دیگر افزایش مرگ و میر کوتاه مدت مرتبط با صدمات سر (در میان بیماران بستری در بیمارستان) را پیشنهاد کرده‌اند. محققان در این آخرین مطالعه، داده‌های جمع‌آوری شده در ۳۰ سال از بیش از ۱۳۰۰۰ فرد ساکن در جامعه (که در بیمارستان بستری نشده و یا در خانه سالمندان زندگی نمی‌کنند) را تجزیه و تحلیل کردند. هدف اصلی محققان این بود که تعیین کنند آیا آسیب سر بر میزان مرگ و میر بزرگسالان در دوره‌های زمانی طولانی‌تر تأثیر دارد یا خیر.

در نهایت، نویسندگان مطالعه کشف کردند که ۱۸.۴ درصد از افراد مورد مطالعه، یک یا چند صدمات به سر را در طول دوره مطالعه گزارش کردند که ۱۲.۴ درصد از این آسیب‌ها متوسط یا شدید بودند. میانگین فاصله زمانی بین ضربه به سر و مرگ کمتر از پنج سال (۴.۷ سال) بود.

محققان اعلام کردند، مرگ به هر علتی در بین ۶۴.۶ درصد از افراد آسیب دیده در سر و در ۵۴.۶ درصد از افراد بدون آسیب به سر دیده شد. نکته قابل‌توجه این است که پس از در نظر گرفتن این موارد، محققان همچنین دریافتند که میزان مرگ و میر ناشی از همه علل در میان افرادی که آسیب به سر داشتند، ۲.۲۱ برابر بیشتر از میزان مرگ و میر در میان سایر افراد بدون آسیب به سر بود. میزان مرگ و میر برای افرادی که صدمات سر شدیدتری داشتند، ۲.۸۷ برابر میزان مرگ و میر در میان افرادی بود که هیچ آسیب به سر نداشتند.

دکتر «هولی السر» از محققان این مطالعه گفت: داده‌های ما نشان می‌دهد که آسیب به سر حتی در دراز مدت با افزایش نرخ مرگ و میر مرتبط است. این به ویژه در مورد افرادی که دچار صدمات متعدد یا شدید سر هستند، صادق است. این امر اهمیت اقدامات ایمنی مانند پوشیدن کلاه ایمنی و کمربند ایمنی را برای جلوگیری از آسیب به سر نشان می‌دهد.

یافته‌های این مطالعه در مجله «JAMA Neurology» منتشر شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
همه افراد مسن باید کلاه ایمنی بذارن
آخرین اخبار