پروبیوتیک‌ها در مقابله با عفونت باکتریایی چه تاثیری دارد؟

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک مکمل پروبیوتیک، بدن را از نوعی باکتری که می‌تواند باعث عفونت‌های جدی مقاوم به آنتی بیوتیک شود، پاک کند.

استافیلوکوکوس اورئوس معمولاً باعث عفونت‌های پوستی می‌شود، اما اگر وارد جریان خون شود می‌تواند منجر به بیماری جدی و بالقوه کشنده شود. سویه‌های استافیلوکوکوس اورئوس (MRSA) مقاوم به متی سیلین بسیار نگران کننده‌تر هستند؛ آن‌ها "ابر میکروب‌هایی" هستند که در برابر بسیاری از آنتی بیوتیک‌های مورد استفاده برای درمان عفونت‌های استاف مقاومت می‌کنند.

بدن انسان به طور طبیعی دارای استافیلوکوکوس اورئوس است که بینی و پوست دو نقطه اصلی آن هستند؛ بنابراین محققان سعی کرده‌اند از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی یا ضدعفونی‌کننده‌ها برای پاک کردن استاف در آن نواحی بدن، در موقعیت‌های پرخطر استفاده کنند مانند زمانی که افراد در بیمارستان بستری هستند یا تحت دیالیز کلیه قرار می‌گیرند.

«مایکل اتو»، محقق ارشد از مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده، گفت: «اما یک مانع کلیدی در این زمینه وجود دارد: روده یک "مخزن" بزرگ‌تر برای استافیلوکوکوس اورئوس است و به سرعت ذخایر تخلیه شده در بینی یا پوست را دوباره پر می‌کند. این یک مشکل بزرگ است، زیرا هیچ راه مطمئنی برای هدف قرار دادن استافیلوکوکوس اورئوس در روده وجود ندارد.»

اتو گفت: «استفاده از آنتی بیوتیک‌های خوراکی به سادگی امکان پذیر نیست. چراکه به طور بی رویه باکتری‌های "خوب" را که به طور معمول در روده زندگی می‌کنند و از عملکرد‌های حیاتی بدن پشتیبانی می‌کنند، از بین می‌برد.»

محققان برای مطالعه جدید، پروبیوتیکی به نام Bacillus subtilis را استفاده کردند. آن‌ها این باکتری را تا حدی بر اساس یک یافته عجیب از یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ انتخاب کردند: افرادی که باسیلوس در مدفوع خود داشتند، هرگز استافیلوکوکوس اورئوس در بدن خود نداشتند.

اما حمل باسیلوس ممکن است یک عامل محافظتی باشد. در مطالعه قبلی، محققان دریافتند که اکثر انواع باسیلوس، از جمله بیشتر سویه‌های B. subtilis، موادی ترشح می‌کنند که به طور خاص مانع استافیلوکوکوس اورئوس در بدن می‌شوند.

همه این‌ها این احتمال را افزایش می‌دهد که باسیلوس می‌تواند برای تخلیه انتخابی استافیلوکوکوس اورئوس در حالی که سایر باکتری‌های روده را به حال خود رها می‌کند، استفاده شود.

مطالعه حاضر شامل ۱۱۵ بزرگسال سالم از تایلند بود که نمونه‌های بینی و مدفوع آن‌ها نشان داد که ناقلان دائمی استافیلوکوکوس اورئوس هستند. آن‌ها به طور تصادفی به مدت ۳۰ روز هر روز مکمل B. subtilis یا کپسول دارونما مصرف کردند.

در پایان، این مطالعه نشان داد که این پروبیوتیک تقریباً استافیلوکوکوس اورئوس را در روده از بین می‌برد و میزان آن در مدفوع شرکت کنندگان به طور متوسط ۹۷ درصد کاهش یافت. همچنین سطح باکتری در نمونه‌های بینی را به میزان دو سوم کاهش داد.

همچنین هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که پروبیوتیک اثرات مضری بر ساختار باکتریایی روده داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار