معاون وزیر جهاد مطرح کرد؛

صادرات قزل آلا به اقلیم کردستان عراق

حسینی گفت:در دیدار با مدیر شیلات اقلیم کردستان صادرات ماهیان قزل آلا و سردآبی به این منطقه پیشنهاد شد.

آقای سیدحسین حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران در دیدار با مدیر شیلات اقلیم کردستان گفت: اقلیم کردستان از جایگاه مهمی برخوردار است و روابط خوبی در حوزه تجارت آبزیان با این منطقه وجود دارد.

به گفته او، امسال ارزش صادرات آبزیان به اقلیم کردستان حدود ۶ میلیون دلار بر آورد شده است که انتظار داریم با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شیلاتی کشورمان و ارتباط خوبی که با اقلیم کردستان داریم این مقدار افزایش یابد.

حسینی تاکید کرد: گسترش روابط در سه محور سرمایه گذاری مشترک، نقل و انتقال فناوری و تکنولوژی و در حوزه تجارت پیشنهاد می‌شود.

رئیس سازمان شیلات می گوید: صنعت شیلات ایران دارای سابقه‌ای بیش از یک قرن است، و میزان تولیدات آبزیان در سال گذشته به یک میلیون و ۲۵۶ هزار تن رسید.

او ادامه داد: از این مقدار تولید ۷۰۲ هزار تن از طریق صید و ۵۵۷ هزار تن از راه آبزی پروری است، به غیر از آبزیان دریایی، گونه‌های آبزی پروری نیز شامل میگو در حجم ۵۷ هزار تن، در خاویار پرورشی حدود ۱۷ تن، گوشت ماهیان خاویاری ۳۵۰۰ تن، ماهیان گرم آبی ۲۰۰ هزار تن تولید داریم.

ماهیان قزل آلا و سردآبی کاندیداهای صادرات به اقلیم کردستان

معاون وزیر ادامه داد: ماهیان قزل آلا و سردآبی دارای تولیدی معادل ۲۲۰ هزار تن است و در بخش تن ماهیان نیز ۲۷۵ هزار تن تولید داریم که تبدیل به کنسرو می‌شود و اقلیم کردستان جزء مقاصد صادراتی محسوب می‌شود.

حسینی گفت: از محل ماهیان زینتی در آمد ۶ هزار میلیاردی وجود دارد و می‌تواند یکی از مقاصد صادراتی ما به اقلیم کردستان را به خود اختصاص دهد و در برنامه تحولی وزیر این رقم تا افق ۱۴۰۴ به دو برابر برنامه ریزی شده است.

او ادامه داد: پرورش ماهیان دریایی در پایه‌های زیستی دریا که کیفیت گونه‌های پرورش آبزیان دریایی را دارد، می‌تواند بازار خوبی در اقلیم کردستان به خود اختصاص دهد.

حسینی گفت: نزدیکی به اقلیم کردستان امکان افزایش و ارتقا تجارت در این صنعت را فراهم می‌آورد و سیاست کشور نیز صادرات و ارتباط دوستانه با کشورهای همسایه است که اقلیم کردستان از همسایه‌های خوب ما محسوب می‌شود.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: بخش‌های خصوصی فعال می‌توانند برای تولید و صادرات، با کمک بخش‌های فنی و تخصصی جلسه‌ای تشکیل داده و چالش‌هایی که در این ارتباط وجود دارد و تسهیل گیری هایی که می‌توانند طرح موضوع کنند را بررسی کنند.

حسینی گفت: برخی از گونه خیلی خوب به این اقلیم معرفی شده است اما برخی گونه‌های دیگر که بسیار ظرفیت دارد از جمله خاویار ایرانی، امکان ارتقا بحث صادرات و تجارت را دارد و برای سرمایه گذاری مشترک و راه اندازی تکنولوژی پرورش، اگر به نهاده‌ای چون خوراک آبزیان و یا بچه ماهی، نیاز است، امکان تأمین این دو محصول در کنار صادرات وجود دارد.

او پیشنهاد داد: در پایان سفر تفاهم نامه‌ای بین سازمان شیلات ایران و شیلات اقلیم کردستان برای همکاری بهتر امضا شود.

ادامه سیروان سعید، مدیر شیلات اقلیم کردستان اظهار امیدواری کرد: امیدوارم تکنولوژی پرورش و تکثیر ایران به اقلیم کردستان منتقل شود و در این راستا افرادی برای آموزش و پرورش آبزیان به ایران اعزام شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار