رفع تداخل ۱۰۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در آذربایجان‌غربی

مدیر امور اراضی آذربایجان‌غربی گفت: از ابتدای اجرای طرح رفع تداخلات تاکنون، بیش از ۱۰۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در استان رفع تداخل شده است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در نشست مسائل و مشکلات اجرای رفع تداخلات اراضی کشاورزی ناشی از اجرای قوانین موازی، گفت: از ابتدای اجرای رفع تداخلات تاکنون، در حدود ۱۰۹ هزار و ۶۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی در استان تاکنون رفع تداخل شده است.

مجتبی قلنجی  اظهار کرد: تاکنون تعداد ۸۵۳ پلاک به مساحت یک میلیون و ۷۴ هزار هکتار رفع تداخل و تثبیت مالکیت شده است که از نظر تعداد پلاک بررسی شده، استان جزو رتبه‌های برتر کشوری است.

وی تصریح کرد: مساحت اراضی غیر ملی تثبیت شده در پلاک‌های دارای ارای کمیسیون رفع تداخلات در سطح ۱۱۴ هزار و ۶۱ هکتار و مساحت اراضی ملی در سطح ۱۷۸ هزار و ۱۲۵ هکتار در سال ۱۴۰۱ بوده است.

قلنجی خاطر نشان کرد: تاکنون شهرستان‌های میاندوآب و ارومیه به ترتیب بیشترین آمار بررسی از نظر تعداد پلاک مطروحه در کمیسیون رفع تداخلات را دارند و از نظر مساحت اراضی غیر ملی تثبیت شده نسبت به سطح اراضی کشاورزی نیز شهرستان‌های ماکو و شوط، نقده و اشنویه جزو شهرستان‌های پیشرو هستند.

وی با بیان اینکه رفع تداخل اراضی در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید اجرا می‌شود، اضافه کرد: رفع تداخل اراضی کشاورزی زمینه صدور اسناد تک برگی را که از مطالبات کشاورزان از دولت است را فراهم می‌آورد.

قلنجی ادامه داد: این موضوع به کمک تولید و رفع موانع در این حوزه آمده است و به کاهش دعاوی حقوقی بهره برداران منجر می‌شود.

برای رفع دعاوی بین مردم و ادارات دولتی، در سال ۱۳۹۴ قانون رفع تداخلات اراضی ابلاغ شد و بر آن اساس کمیسیونی در استان‌ها به ریاست رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها و سایر اعضا تشکیل می‌شود و مقرر شده که مجموعه جهاد کشاورزی به همراه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دعاوی را حل و فصل کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.