معافیت کشاورزان از پرداخت هزینه ثبت و صدور اسناد

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: کشاورزان و مالکین اراضی زراعی از پرداخت هزینه ثبت و صدور اسناد تک برگی معاف شدند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در اولین جلسه قرارگاه شهید سلیمانی ثبت اسناد زراعی تک برگی اظهار کرد: صدور سند تک برگی اراضی کشاورزی صددرصد به نفع مالکان اراضی است و از سواستفاده و اختلاف جلوگیری می‌کند.

ناصر عتباتی با بیان اینکه بالغ بر ۵۳۷ هزار هکتار از اراضی زراعی دارای سند کاداستر شده است  تاکید کرد: باید خلا‌ها و کمبود‌ها مرتفع شود و تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۳ کلیه اراضی زراعی دارای سند تک برگی مالکیت شوند.

مقام ارشد قضایی استان می گوید: با معین شدن وضعیت ثبت اسناد تک برگی اراضی زراعی مشکلات و خلا‌ها شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام شود، و باید تا پایان خرداد باید ارزیابی‌ها انجام شود و نسبت به شناسایی آسیب‌های پیش رو اقدام و عملیات اجرایی انجام گیرد.

وی با بیان اینکه کشاورزان عزیزی که اقدام به اخذ سند تک برگی برای اراضی زراعی خود می‌کنند، از هزینه‌های اخذ سند معاف هستند گفت: لازم است این امر از طریق تمام رسانه‌ها خصوصا رسانه ملی اطلاع رسانی شود تا کشاورزان عزیز از این موضوع مطلع شوند و همچنین مزایای ثبت اسناد زراعی باید به کشاورزان تبیین شوند تا خود آنها داوطلبانه برای اخذ سند اقدام کنند.

رئیس کل دادگستری استان افزود: پیشگیری از جرایم و اختلافات مالکین کشاورزان و زارعان تثبیت اسناد زراعی تک برگی یکی از مهمترین راه‌های هست که از هر گونه تجاوز و سواستفاده از املاک زراعی آنها جلوگیری می‌کند.

این مقام قضایی از مدیرکل بازرسی استان خواست: با اقدامات حمایتی و صیانتی در خصوص ثبت اسناد زراعی ورود و هر گونه مانعی که در این زمینه وجود داشته باشد، برای رفع آن اقدام کنند.

عتباتی به مدیران شهرستانی هم تاکید کرد: ضمن تبیین موضوع بین کشاورزان، باید اختلافات و مشکلات پیش آمده را مدیریت کنند و نسبت به رفع آنها اقدام کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هم در این جلسه گفت: یکی از برنامه‌های اولویت دار دستگاه قضایی صدور اسناد تک برگی برای اراضی زراعی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات و اختلافات را کاهش دهد.

حسین مجیدی ی افزود: در برخی اراضی مشکلات مالکیتی و تصرفی وجود دارد که نیازمند است دهیاران و شورا‌های روستا در این خصوص کمک کنند.

وی با بیان اینکه نقش فرمانداران بخشداران دهیاران و شورای روستا در ثبت اسناد تک برگی زراعی بسیار مهم و کلیدی است گفت: باید همه مجموعه‌ها دست به دست هم دهند و چالش‌های موجود را حل و فصل کنند.

در پایان اعضای حاضر در جلسه به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و جلسه با تصویب مصوباتی به کار خود خاتمه داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.