مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان:

شکار چهارپایان زوج‌سُم در استان سمنان ممنوع است

ظاهری گفت: امسال برای چندمین سال متوالی مجوز شکار چهارپایان زوج‌ سم علف‌خوار در استان صادر نشد و با شکارچیان غیرمجاز برخورد قانونی می‌شود.

بهرامعلی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان  افزود: جبیر، کل، قوچ و آهو از جمله زوج‌سم‌های علف‌خوار در حیات وحش استان سمنان هستند که شکار این جانوران ممنوع است.

وی ادامه داد: زوج سم‌های علفخوار جزو طعمه‌های گونه ارزشمند یوزپلنگ است که حفاظت از جمعیت زوج سم‌ها در واقع برای تامین امنیت غذایی یوزپلنگ به عنوان گونه در خطر انقراض مهم است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان تاکید کرد: از دیدگاه این اداره کل، محیط زیست استان قابلیت برداشت و شکار چهارپایان را ندارد.

ظاهری اضافه کرد: در سال‌های اخیر با فرهنگ سازی مردمی و آگاه سازی افکارعمومی دیگر شکار فقط دغدغه محیط زیست نیست و آحاد جامعه در این زمینه همراه می‌کنند.

استان سمنان با برخورداری از ۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور و میزبانی ۳۰ درصد از تنوع گیاهی و جانوری مامنی برای زادآوری و تکثیر نسل گونه‌های ارزشمند حیات وحش است.

پارک، اثر ملی و طبیعی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست به شمار می‌رود و استان سمنان به جز اثر ملی و طبیعی از تنوع زیستی دیگر مناطق چهارگانه برخوردار است.

در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه‌های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

۲ و سه دهم میلیون هکتار مناطق حفاظت شده، ۲ پارک ملی کویر گرمسار و پارک توران یا خارتوران شاهرود ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا در استان سمنان است و هم چنین استان سمنان منطقه‌های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و منطقه شکار ممنوع دارد.

در استان سمنان سه پارک شامل پارک ملی کویر واقع در گرمسار، پارک ملی توران واقع در شاهرود و پارک ملی صیدوا در مهدیشهر، ۲ پناهگاه حیات وحش در خوش ییلاق و توران و ۲ منطقه حفاظت شده در پرور شهرستان مهدیشهر و توران در شاهرود، پنج منطقه شکارممنوع و ۲ پناهگاه حیات در خوش‌ییلاق و توران شاهرود وجود دارد.

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار