قیمت گوشت مرغ برای شب عید تغییری ندارد

معاون وزیر جهاد گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید و ذخایر مطلوب بی سابقه پشتیبانی امور دام، قیمت گوشت مرغ برای شب عید تغییری ندارد.

آقای حسین دماوندی نژاد معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد در نشست خبری امروز که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، گفت: ابتدای اردیبهشت امسال با اصلاح نظام یارانه یکی از بزرگترین طرح های اقتصادی و زیربخش دام و طیور به انجام رسید، اما بدلیل توجهات ویژه وزارت جهاد و تولید اجرای این طرح مورد توجه قرار بدهند.

او گفت: در بخش طیور قیمت مرغ با مدیریت وزارت جهاد کشاورزی قیمت گذاری شده، نرخ  هرکیلو گوشت مرغ حتی از قیمت مصوب دولت پایین‌تر است.

دماوندی نژاد ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد تولید و ذخایر بی سابقه پشتیبانی امور دام، قیمت گوشت مرغ برای شب عید تغییری ندارد.

 معاون وزیر جهاد گفت: در ماه‌های پایانی سال وزارت جهاد برای تنظیم بازار گوشت قرمز، مبادرت به واردات گوشت کرده است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در دام سبک باید به اقتضائات فصلی توجه داشته باشیم، گفت: در سال‌هایی که بارش در کشور مناسب است، میزان عرضه دام به سبب استفاده از علوفه رایگان کاهش می یابد و در شرایط خشکسالی، میزان عرضه دام به بازار افزایش می یابد.

او گفت: خشکسالی‌های پی‌درپی سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ باعث شد دام‌های زیادی به کشتارگاه‌ها بروند و تولیدکنندگان هزینه تولیدشان بیشتر شود. علاوه بر آن، در فصل پائیز و زمستان دام‌های سبک کمتر به بازار عرضه می‌شود و بنابراین عاملی شد تا قیمت تا حدودی بالا رود.

دماوندی نژاد گفت: امسال وزارت جهاد برای تنظیم بازار در ماه‌های اخیر که شب عید با ماه مبارک رمضان مصاف شده است، مبادرت به واردات گوشت قرمز کرد تا قیمت‌ها در بازار افزایش نداشته باشد.

به گفته او، اکنون هر کیلو گوشت وارداتی با نرخ ۱۸۰ هزارتومان  و گوشت منجمد تولید داخل ۱۵۵ هزارتومان در میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به طور گسترده عرضه می شود

معاون امور دام وزیر  جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید در گوشت قرمز در داخل کشور به میزان کافی است، گفت: افزایش اخیر قیمت گوشت به دلیل عدم عرضه دام سبک در این فصل بوده که باعث کاهش مقطعی عرضه در بازار و افزایش قیمت شد.

دماوندی‌نژاد با اشاره به علل دیگر عامل دیگر گرانی گوشت قرمز گفت: نفوذ دلال‌ها و واسطه‌ها از دیگر عوامل گرانی است که متأسفانه این افراد سودجو در هر حوزه‌ای حتی اگر هیچ تخصصی ندارند، وارد می‌شوند و قیمت‌ها را بالا می‌روند.

او ادامه داد: در شرایط فعلی جنگ روسیه و اوکراین، سیاست کشورها روی ذخیره‌سازی و محدودیت صادرات است، اما ما درآمد صادراتی‌مان از گوشت نسبت به واردات بیشتر است، زیرا اکثر کشورها به دلیل خوش‌خوراک بودن تولید کشور، ما تمایل دارند گوشت ایرانی خریداری کنند و به همین دلیل تراز درآمد صادرات ما نسبت به واردات بیشتر است.

ایران در تولید ۳ محصول اساسی جایگاه اول تا دهم دنیا را داراست

معاون وزیر در بخش دیگری از صحبت‌های خود به میزان تولیدات محصولات اساسی کشور اشاره کرد و گفت: ایران در تولید سه محصول مهم و اساسی جایگاه سوم تا دهم جهان را دارد.

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با وجود اینکه ایران در رتبه یک تحریم‌های جهانی قرار دارد، اما در تولید عسل جایگاه سوم، نوغان هشتم، تخم‌مرغ دهم، مرغ و طیور هشتم و شیر بیست و یکم دنیا را دارد.

دماوندی نژاد گفت: سالانه در کشور ما ۱۱ میلیون و ۶۸۰ هزارتن شیر، ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تن طیور، و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تخم مرغ تولید می شود و ارزش تولیدات زیربخش امور دام کشور ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است.

اوبه صادرات محصولات پروتئینی اشاره کرد و گفت: به صورت هفتگی ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تن صادرات تخم‌مرغ وجود داشته و محصولات بر پایه شیرخام هم یک‌میلیون تن تاکنون صادر شده است.

معاون وزیر جهاد از صادرات دام سنگین هم خبر داد و گفت:‌این صادرات به کشورهای قفقاز و آسیای میانه انجام شده است.

دماوندی‌نژاد بالا بودن هزینه‌های تولید را مانع صادرات مرغ اعلام کرد و گفت: با این وجود در هفته گذشته حدود ۷۰۰ تن صادرات مرغ انجام شده است.

اجرای هدفمندی یارانه ها گامی برای جلوگیری از قاچاق

معاون وزیر جهاد گفت: اجرای هدفمندی یارانه‌ها نقطه عطفی در تولیدات کشاورزی کشور است که علاوه بر افزایش تولید، از قاچاق هم جلوگیری می‌کند.

او گفت: پرداخت یارانه و نبودن قیمت‌های واقعی در بخش کشاورزی معضل بزرگی بوده که همواره مانع از رقابت تولیدکنندگان ما با دیگر کشورها برای صادرات بوده است.

دماوندی نژاد می گوید: هر زمان در جنوب عراق نیاز به واردات بوده، کشور ترکیه‌ حضور داشته‌ اما کشور ما به دلیل مشکلاتی که تاکنون به دلیل یارانه ها وجود داشته  امکان ورود پیدا نمی‌کرد، اما با اصلاح هدفمندی یارانه‌ها با اصلاح یارانه‌ها در دولت سیزدهم این شرایط کاملا مهیا است.

اوادامه داد: اصلاح یارانه‌ها عاملی برای توسعه منابع انسانی و مدیریتی، خصوصی‌سازی و واگذاری تشکل‌ها و بهبود وضعیت بازار شده است.

پیشنهاد جوجه ریزی ۱۰۰ میلیون قطعه ای برای فروردین

دماوندی‌نژاد گفت: در بخش تخم‌مرغ امور واردات و صادرات و تنظیم بازار به اتحادیه‌های سراسری مرغداری میهن واگذار شده و در گام دوم، تنظیم بازار مرغ گوشتی را به اتحادیه سراسری مرغداران واگذار خواهیم کرد.

معاون امور دام وزیر جهاد ادامه داد:صادرات مرغ برقرار شده و پیش‌بینی می‌کنیم که طی ماه‌های آینده به ویژه با افزایش تقاضا در ماه رمضان بازار به توازن برسد.

به گفته این مقام مسئول، تولیدکنندگان پیشنهاد این معاونت را در مورد جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها توجه نکردند

او گفت: این معاونت به مرغداران پیشنهاد داده بود که در آذر و دی ۱۱۰ میلیون قطعه، بهمن ۱۱۵ تا ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی کنند که مرغداران توجهی به این موضوع نکردند

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی گفت: پس از واگذاری امور تنظیم بازار به اتحادیه‌ها، حمایت‌های ویژه‌ای نیز صورت گرفت، از جمله تسهیلات ۱۰ درصدی به اتحادیه‌ها داده می‌شود و علاوه بر آن همه ظرفیت‌های سردخانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی در اختیار آنها گذاشته می‌شود، ضمن اینکه همه هزینه‌های تبعی و مابه‌التفاوتی که با دستور دولت خریداری می‌شود را پرداخت می‌کند.

گوشت گوسفندی در دنیا گوشت لوکس محسوب می شود

 دماوندی گفت: کشورهای روسیه، چین و هند اقداماتی در جهت امنیت غذایی در زمینه صنعت طیور داشته باشند. گوشت گوسفند در جهان به عنوان گوشتی لوکس بوده و مصرف بالایی ندارد. برعکس فرهنگی که در کشور ما وجود دارد که گوشت گوسفندی را بهتر از گوشت گوساله می‌دانند.

دماوندی نژاد درباره بازار گوشت گوسفندی گفت: گوشت قرمز گوسفندی درگیر اقتضائات فصلی است. دام سبک وابسته به مراتع بوده و سالانه ۱۰ میلیون تن علوفه رایگان در اختیار صاحبان دام سبک قرار می‌گیرد.

معاون وزیر جهاد گفت: درحال حاضر ۶۶ میلیون رأس دام سبک در کشور وجود دارد، اما با بارش مناسب دامداران از ارسال دام‌ها برای کشتار ممانعت می‌کنند. این باعث نوسان قیمتی گوشت گوسفند در بازار کشور می‌شود.

سهم ۲۲ درصدی مرغ آرین در تولید مرغ کشور

او درباره گلایه‌های تولیدکنندگان جوجه آرین از عدم حمایت وزارت جهاد کشاورزی در تولید این محصول گفت: یکی از کثیف‌ترین تحریم‌هایی که علیه کشوری می‌توان انجام داد، تحریم مواد غذایی است که کشورهای غربی و آمریکا این تحریم را علیه ما در دو مقطع انجام دادند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی از سال ۹۸، اقدامات جدی برای احیاء جوجه آرین در دستور کار قرار داد و در دولت سیزدهم نیز تکنیک‌ها و روش‌های جدیدی برای این کار در دستور کار دارد و از تیم‌های داخلی و خارجی برای اصلاح نژاد و بهبود عملکرد جوجه آرین انجام می‌دهند.

او گفت: برای تولید جوجه آرین تسهیلات ارزان‌ قیمت و تسهیلات مختلفی مانند اولویت در صادرات، اولویت در خرید جوجه و اولویت در خرید تولید مازاد گوشت تولید شده ایجاد شد و ما ذخایر استراتژیک خود را بر پایه آرین تکمیل کردیم همچنین خرید سازمان‌های بزرگ، دانشگاه‌ها و ... فقط از طریق مرغ‌های تولید شده از سویه آرین انجام می‌شود تا از تولید این محصول در کشور حمایت صورت گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه چند درصد تولید و مصرف مرغ کشور  را آرین تشکیل می‌دهد،گفت: حدود ۴۰ درصد از گله‌های مرغ مادر ما را آرین تشکیل می‌دهد همچنین پیش‌بینی شده که ۲۲ درصد از گوشت مصرفی کشور تا پایان سال بر اساس جوجه‌‌ریزی انجام شده از مرغ آرین تولید شود.

او گفت: سرانه مرغ در کشورمان ۳۲کیلوگرم بوده، درحالیکه این سرانه به طور متوسط در دنیا ۱۶ کیلوگرم است و ایجاد هرگونه اختلال در آن می‌تواند مشکل‌زا باشد.

معاون وزیر جهاد با اشاره به کاهش مصرف مرغ در کشور گفت: با توجه به اینکه کالابرگ در زمان مقرر خود به مرحله اجرا نرسید، مصرف مرغ در کشور پایین آمد؛ قرار بر این بود که قیمت مرغ طبق نرخ شهریور ۱۴۰۰ باقی بماند اما عدم اجرای کالابرگ در زمان مقرر این مهم را اجرایی نکرد.

دماوندی‌نژاد گفت: با ارائه کالابرگ انتظار می‌رود که دوباره مصرف مرغ در کشور بالا برود که این امر می‌تواند بخش زیادی از مشکلات مرغداران را نیز مرتفع کند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دارا
۲۱:۳۳ ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
از ای گرونتر هم مگه میشه.مردم سرکارن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۱۶ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
پدرم 100 تومن بهم میداد میرفتم شلوار پیرهن و کفش با جنس خوب میخریدم الان خودم با 1 میلیون کفش هم گیرم نمیاد اونم یک سال کار نمیکنه
24 ساعت قیمت مرغو گزارش میدین کار به هیچی دیگه ندارین عید برا ما ایرانیا جز ضرر چیزی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
امکان نداره گرون نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
نه شما را به خدا بیایید قیمت مرغ را تغییر بدین مگه ملت جونی هم براشان مونده ؟ یک دست کله پاچه شده ۳۵۰ هزار تومن یک کیلو سیرابی ۱۰۰ هزار تومن یعنی کله پاچه با سیرابی ۴۵۰ هزار تومن مردم قدرت خرید شان کم شده کله پاچه ها اکثرشان تاریخ مصرف شان گذشته بو گند میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
مگه قراره از این‌گرون تر بشه؟! قیمت یک مرغ‌۱۰۰ هزارتومان
Iran (Islamic Republic of)
ن
۲۱:۲۶ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
دروغه مث همیشه این سالها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
مگه قرار از این گرونتر بشه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۰:۵۲ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
به قیمت نابودی تولید کننده اره متاسفانه
بی تدبیری مسولین جهاد همچنان ادامه داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
از هنر دولت نیست از عدم قدرت خرید ملت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
وزیر صمت مرغها بیاره بورس بفروشه کشف قیمت کنه.. !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
پس یعنی 100درصد گرونتر خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ن.ش
۱۸:۰۳ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
دولت وقتی حرفی می زند صددرصد برعکس اون حرف و عمل اتفاق می‌افتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
ببینیم و تعریف کنیم
مرغ و ثابت نگه می دارید بقیه چیزا چی
همه مغازه دارها همین حالا دارند جنساشون رو نرم نرم گرون می کنند
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۶:۳۸ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
تن و بدن آدم میلرزه وقتی خبر ثابت موندن تغییر قیمت میاد
اگر واقعا تغییر قیمت نیست ، خب اصلا حرفی نزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
خجالت بکشید شرم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
دقیقا هر وقت گفته میشه تغییر نمیکنه قطعا تغییر میکنه
دمتون گرم مملکت عالی همه چیز عالی و ما چقد خوشبختیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
تغییری ندارد یعنی چه ؟!!!
الان طبق اظهارات خودتان مرغدار زیان میدهد و مرغ کیلویی 15000 تومان کمتر از قیمت مصوب عرضه میشود !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
فعلا که همه چیز گرون، فقط شعار امیدواریم یه روزی یه تغییری بزرگ برسه مردم دغدغه سفره نداشته باشند اوضاع و احوال مردم هم شاد بشه و این همه دل مرده نباشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
باور کن برعکس میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
پس صد درصد گران خواهد شد شک نکید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
شب عید ماهی میخورن نه مرغ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
ماهی هم گرونتر از مرغ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
شب عید ماهی!!!! مگه میخاد تو سفره هفت سین بزاره!!! ؟؟
آخرین اخبار