اجرای سد معشوره مورد تاکید دولت است

استاندار لرستان گفت: لرستان براساس تقسیمات کشوری ۲۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد، ولی حق و حد لرستان و اثر گذاری این استان خیلی فراتر از این تقسیمات کشوری جدید است.

زیویار افزود: لرستان در همجواری با دیگر استان‌ها متصل به اقوام دیگری است که همین موضوع گستردگی پهنه لرستان را بیان می‌کند و این ظرفت خاص و منحصر به فرد است که لرستان را کانون و مرکز امنیت غرب کشور می‌کند.

زیویار اظهار داشت: اگر رسوم و فرهنگ‌های غنی لرستان نبود چه بسا که در همین اتفاقات اخیر لرستان نیز مانند دیگر استان‌ها وضعیت قابل قبولی نداشت، اما همه شاهد بودیم که لرستان با گذشت و ایثار همانند دیگر سنوات خود را برای صیانت از کشور پایگاه قرار داد.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های ایجاد شده در لرستان باید موردتوجه قرار گیرد و واحد‌های تعطیل و نیمه فعال و واگذار شده باید از اختیار افراد نااهل بیرون بیایند و اهلیت افراد برای سرمایه‌های مردم بسیار مهم است.

استاندار لرستان با اشاره به سامانه رصد عنوان کرد: در این سامانه مشخصات تمام افرادی که تسهیلاتی بهره مند می‌شوند ثبت می‌شود و حدود ۳۹ هزار نفر تعهد استان لرستان است و معدل لرستان در راستی آزمایی این سامانه مطلوب است و در رده ۱۰ تا ۱۲ قرار داریم.

زیویار با بیان اینکه برنامه‌های لرستان براساس ظرفیت‌های استان تعریف می‌شود افزود: برنامه‌های اجرایی استان ماحصل تحقیقات و مطالعات کارشناسان این حوزه است و در این دوره اصلاحاتی در آن انجام شده و در برنامه هفتم نیز ملاک قرارداده می‌شود.

وی اظهار داشت: اکنون نرخ مسکن در لرستان نسبت به بیشتر نقاط کشور دارای قیمت بالا است و نقش تاثیرگذاری بر تورم در این استان دارد.

استاندار لرستان با اشاره به مطالبه مردم استان در خصوص آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک خرم آباد ادامه داد: اگر دولت اعتبارات مصوب را ابلاغ کند آزادسازی حریم قلعه انجام می‌شود.

وی افزود: تقریبا تمام موانع سندی، اعتباری این طرح در ابلاغیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی ۱۳ دی ماه سال جاری مشکلات برطرف شده و ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار خاص اختصاص یافت و در بودجه‌های سنواتی سالانه ۳۴ میلیارد تومان در اختیار قلعه قرار داده شد.

استاندار لرستان با بیان اینکه همه مسولان نظام تاکید بر اجرای این طرح داشته اند اظهار داشت: آزاد سازی حریم قلعه تاریخی فلک افلاک از حیث اعتبارات مستندات لازم اعلام شده و همه رقم‌ها را به توافق رسیده ایم و همه ارقام قابل تامین است.

زیویار با اشاره به اینکه اجرای سد معشوره از مطالبات اصلی مردم استان است ادامه داد: اکنون کارگاه سد معشوره فعال است، اما انتظارات ما را تامین نمی‌کند.

وی با بیان اینکه سد معشوره بادیگر سد‌های لرستان متفاوت است اظهار داشت: این سد حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد و درآخرین مطالعات انجام شده حجم ذخیره آبی آن زیر ۹۰۰ میلیون متر مکعب نیست.

استاندار لرستان ادامه داد: تاکید دولت بر پیشرفت این راهبردی در استان است و ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کوهدشت و چگنی را مشروب می‌کند.

وی با اشاره به اینکه راه آهن لرستان یکی از ابرپروژه‌های ریلی کشور است افزود: ضرورت اجرای این طرح به حدی است که مقام معظم رهبری دستور دادند از محل صندوق ذخیره ملی و یا موارد دیگر اعتبارات لازم را بیگیرد.

وی اظهارداشت: این طرح ۱.۲ میلیارد دلار اعتبار ارزی دارد و به شکل راهبردی معرفی کردن این موضوع با نگاه‌های کارشناسانه پشتوانه حقوقی لازم را دارد.

زیویار با بیان اینکه تلاش می‌شود مشکلات واحد‌های نیمه تعطیل و راکد برطرف شود ادامه داد: مشکلات حسابرسی، حقوقی، بیمه، مالیات پارسیلون به نتیجه رسیده و آماده واگذاری تا قبل از پایان سال است.
وی افزود: در خصوص برج‌های دو قلو براساس توافق با بنیاد شهید یک هیات سه نفره از طرف شرکن معین کوثر، شهرداری خرم آباد و نماینده مرضی الطرفین راجع به تکمیل این طرح گزارشات خود را اعلام کنند.

این مقام مسوول اظهار داشت: براساس پیشنهاد بنیاد شهید امکان تکمیل این طرح برای شرکت معین کوثر وجود ندارد و به شهرداری خرم اباد واگذار شده تا سهم این شرکت را با همین هیات سه نفره تعیین تکلیف شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار