ناتو: رابطه چین و روسیه یک تهدید است

دبیرکل ناتو مدعی شد روابط رو به گسترش چین و روسیه علیه نظم مورد نظر غربی‌ها یک تهدید امنیتی محسوب می‌شود.

دبیرکل ناتو مدعی شد چین و روسیه در حال رهبری یک واکنش علیه نظم مبتنی بر قوانین بین‌المللی هستند، در نتیجه روابط رو به گسترش آن‌ها یک تهدید امنیتی محسوب می‌شود که قدرت‌های غربی و متحدان آسیایی آن‌ها باید به مقابله با آن بپردازند.

براساس گزارش راشا تودی، ینس استولتنبرگ در سخنانی گفت: این واقعیت که روسیه و چین در حال نزدیک‌تر شدن به یکدیگر هستند، همچنین سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه چین و قابلیت‌های پیشرفته نظامی جدید این کشور، همگی حاکی از آن هستند که چین یک تهدید و برای متحدان ناتو یک چالش محسوب می‌شود.

دبیرکل ناتو افزود: امنیت، منطقه‌ای نیست بلکه جهانی است. ناتو باید اطمینان یابد که ما دوستانی داریم. همکاری نزدیک‌تر با شرکایمان در منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام اهمیت زیادی دارد.

استولتنبرگ این مطالب را یک روز پس از دیدار با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، به منظور گفتگو در خصوص تعمیق روابط بین توکیو و این ائتلاف نظامی غربی بیان کرد.

ژاپن به دنبال آن است که یک دفتر نمایندگی مستقل در مقر ناتو در بروکسل تاسیس کند و نماینده خود را به جلسات شورا و نشست‌های سران دفاعی این بلوک بفرستد.

استولتنبرگ با طرح این ادعا که ناتو چین را دشمن خود نمی‌داند، تصریح کرد، اما جسارت فزاینده و سیاست‌های قهری پکن نگران‌کننده هستند.

مسکو و پکن در حال گسترش مشارکت‌های راهبردی خود هستند. این دو کشور از لحاظ نظامی برنامه‌های آموزشی بیشتری برگزار می‌کنند و فعالیت‌های بیشتری انجام می‌دهند و به گشت زنی‌های دریایی و هوایی مشترک در نزدیکی ژاپن می‌پردازند. همکاری‌های اقتصادی آن‌ها نیز در حال افزایش است، علاوه بر آنکه چین تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم نکرده است.

دبیرکل ناتو ادعا کرد اگر روسیه در مناقشه خود با اوکراین به پیروزی دست یابد، این پیام را به همراه خواهد داشت که رژیم‌های مستبد می‌توانند با استفاده از زور و مبادرت به اقدامات وحشیانه به اهداف خود دست یابند و این بسیار خطرناک است.

وی تاکید کرد پکن به دقت ناظر است و درس‌هایی می‌آموزد که ممکن است بر تصمیمات آینده اش تأثیر بگذارد. احتمال دارد آنچه امروز در اروپا اتفاق می‌افتد، فردا در شرق آسیا نیز روی دهد.

مقامات چینی ناتو را به اتهام تلاش برای راه اندازی یک جنگ سرد جدید، هدف انتقاد قرار داده اند. پس از آنکه استولتنبرگ تابستان گذشته درباره تهدید‌های پکن مطالبی بیان کرد، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، گفت ناتو باید پس از برهم زدن آرامش اروپا از تلاش برای برهم زدن اوضاع آسیا و جهان دست بردارد.

استولتنبرگ بر لزوم داشتن دوستان نزدیک در دنیایی که هر روز خطرناک‌تر و رقابتی‌تر می‌شود، تاکید و تصریح کرد در میان چنین بی‌ثباتی، ژاپن می‌تواند روی همراهی ناتو حساب کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۳:۲۵ ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
ینس. بعد از جنگ اکراین نه اکراین وجود خواهد داشت و نه ناتو. روسیه همه تان را جارو میکند.
آخرین اخبار