تورم در انگلیس و کسب‌و‌کار‌هایی که در لبه پرتگاه‌ قرار گرفته‌اند

از زمان آغاز رکود اقتصادی در انگلیس، کسب‌وکار‌های کوچک حدود نیمی از گردش مالی خود را از دست داده‌ و برای بقا با چالش‌های جدی مواجه‌اند.

کندی ریچاردز، از فدراسیون کسب‌وکار‌های کوچک شرق انگلیس (CSB) می‌گوید که بسیاری از کسب‌وکار‌های کوچک در این کشور «تا لبه پرتگاه رانده شده‌اند». او می‌گوید: «این‌ها کسب‌وکار‌هایی هستند که قبلاً با مشکل مواجه نبوده‌اند، این‌ها کسب‌وکار‌های مولد و سودآوری هستند که این روز‌ها هزینه‌های انرژی را فزاینده می‌بینند. در ماه‌های اخیر تورم در سراسر جهان افزایش یافته و برای بسیاری ادامه دادن با این مبالغ منطقی نیست».

برگزیت، شیوع کرونا و آغاز جنگ اوکراین و تشدید بحران انرژی کسب‌و‌کار‌های کوچک انگلیسی را با چالش جدی مواجه کرده است. خرید کمتر و از سوی دیگر هزینه‌های بیشتر، مثل هزینه برق و گاز موانع ادامه‌دار مسیر مشاغل کوچک شده‌اند. بسیاری از صاحبان مشاغل در حال تعطیل کردن کسب‌وکار خود هستند و برخی دیگر برای باقی ماندن در بازار تلاش می‌کنند.

تورم، تهدید اصلی کسب‌و‌کار‌های کوچک

گاردین در گزارشی در این خصوص می‌نویسد: افزایش هزینه‌های زندگی در انگلیس مصرف کنندگان را به سمت خرید کمتر سوق می‌دهد. به طوری که طبق نظرسنجی‌های اخیر، دو سوم مردم در حال برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه‌های خود در سال ۲۰۲۳ هستند. هزینه‌های انرژی نیز به شدت به کسب‌و‌کار‌ها ضربه زده است. برخی می‌گویند علیرغم کمک‌های دولتی، هزینه‌های آب و برق در سال جاری بیش از دو برابر شده است. بر اساس یک نظرسنجی جدید از پلتفرم «فیور» صاحبان مشاغل در انگلیس گزارش می‌دهند از زمان شروع رکود اقتصادی به طور متوسط ۸۳ هزار پوند از دست داده‌اند که معادل نیمی از گردش مالی سالانه آن‌ها می‌شود. از سوی دیگر گفته می‌شود از هر ۵ کسب‌و‌کار کوچک انگلیسی، یک مورد بیش از ۱۰۰ هزار پوند در طول این مدت از دست داده است. برخی از صاحبان مشاغل در سراسر کشور می‌گویند به دلیل هزینه‌های بالاتر مجبور شده‌اند در‌های خود را ببندند. تحقیق پلتفرم فیور همچنین نشان داد ۹۲ درصد کسب‌و‌کار‌های کوچک انگلیس از آینده خود می‌ترسند و از هر پنج نفر یک نفر می‌گوید از آینده «به شدت» می‌ترسد.

مغازه در انگلیس

بسیاری از صاحبان مشاغل برگزیت را مقصر می‌دانند. مخصوصا مشاغل کوچک که بخش بزرگی از درآمد خود را مدیون فروش خارجی هستند. بیش از سه چهارم شرکت‌های انگلیسی می‌گویند برگزیت توافق تجاری با شرکت‌های خارجی را دشوارتر کرده است.

کارشناسان دلایل دیگری مثل نوسانات ارز و مالیات بالاتر را هم برای تعطیلی کسب وکار‌ها ذکر کرده‌اند. با این حال، دولت در ژانویه اعلام کرده که در سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ کمک در هزینه‌های انرژی را برای کسب‌وکار‌ها کاهش می‌دهد و حدود ۵.۵ میلیون شرکت کوچک را با کاهش کمک‌ها و افزایش صورت‌حساب‌ها مواجه می‌کند.

نویسنده گاردین در نهایت می‌نویسد لندن مثل همیشه شلوغ است. همه‌گیری فروکش کرده، ماسک‌های کمی دیده می‌شود و بیشتر مردم مشغول به کار هستند. اما تاریکی بر انگلستان سایه افکنده است و دلیل آن آب و هوا نیست.

راه‌های مبارزه با تورم چیست؟

روش‌های زیادی برای کنترل تورم استفاده می‌شود و در حالی که هیچ‌یک از آن‌ها مطمئن نیستند، برخی از آن‌ها مؤثرتر بوده و آسیب‌های جانبی کمتری را به اقتصاد وارد می‌کنند. در این جا به بررسی دو روش کلی به همراه مزایا و معایب آن‌ها می‌پردازیم.

کنترل قیمت

کنترل قیمت سقف یا کف، قیمتی است که توسط دولت به صورت اجباری اعلام شده و برای کالا‌های خاص اعمال می‌شود. کنترل دستمزد را می‌توان همزمان با کنترل قیمت‌ها برای مهار تورم اجرا کرد. در سال ۱۹۷۱، ریچارد نیکسون، رئیس جمهور آمریکا در تلاش برای مقابله با تورم فزاینده، کنترل‌های قیمتی گسترده‌ای را اعمال کرد. این روش اگرچه در ابتدا محبوب بود و موثر تلقی می‌شد، اما زمانی که تورم در سال ۱۹۷۳ به بالاترین سطح خود از زمان جنگ جهانی دوم رسید، نتوانست قیمت‌ها را کنترل کند.

در حال حاضر، اکثر اقتصاددانان دهه ۱۹۷۰ را به عنوان مدرک کافی برای ناکارآمد بودن روش کنترل قیمت‌ها به عنوان ابزاری برای کنترل تورم می‌دانند.

سیاست پولی انقباضی

سیاست پولی انقباضی در حال حاضر روش رایج‌تری برای کنترل تورم است. هدف سیاست انقباضی کاهش عرضه پول در یک اقتصاد با افزایش نرخ بهره است. این روش باعث کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده و کسب‌وکار‌ها می‌شود. آمریکا و اروپا از اقدامات دولتی برای افزایش نرخ بهره استفاده کرده‌اند. این روش تقاضا برای استقراض پول را کاهش داده و در عین حال هزینه‌های کلی دولت را هم کم می‌کند. پس از آغاز جنگ اوکراین، بسیاری از کشور‌ها از این روش استفاده کرده‌اند و می‌توان گفت رایج‌ترین روش کنترل تورم بوده است. توبیاس آدریان، رئیس بخش بازارهای پولی و سرمایه صندوق بین‌المللی پول هم در این راستا روز پنجشنبه اعلام کرد بانک‌‌های مرکزی باید آماده باشند برای مهار تورم مدت بیشتری نرخ‌های بهره را بالا نگه دارند.

با این حال، کشور‌هایی مثل اسپانیا و فرانسه برای کاهش هزینه‌های زندگی خود که به طور چشمگیری افزایش یافته از این اقدامات فراتر رفته‌اند.

هزینه برق در اسپانیا شاخص اصلی تورم در این کشور بوده است به طوری که ماه اوت، بالاترین قیمت برق در تاریخ اسپانیا ثبت شد. حمایت مالی از شرکت‌های انرژی یکی از روش‌های کنترل تورم در اسپانیا بوده است. افزون بر این، قطار‌های رایگان تا پایان سال ۲۰۲۲ روش دیگری بود تا تاثیر قیمت گاز و برق بر جامعه را به حداقل برساند.

فرانسه رویکرد متفاوتی برای حمایت از شهروندان خود اجرا کرده است. این کشور یک بسته حدود ۲۰.۴ میلیارد دلاری را برای افزایش حقوق بازنشستگی، اعمال تخفیف بر بنزین و پوشش مالیات سالانه کشور از تلویزیون اختصاص داده است. این بسته فرصتی برای هدف قرار دادن جمعیت‌های طبقه کارگر و متوسط است که در درجه اول تحت تأثیر تورم قرار گرفته‌اند. برخی از شرکت‌ها، مانند شرکت خرده فروشی «کارفور» خودشان دست به کار شده‌اند. کارفور قیمت محصولات ضروری مانند غذا‌های اساسی، مواد شوینده و پوشک را برای ۱۰۰ روز منجمد کرد تا به مصرف کنندگان در مدیریت هزینه‌ها کمک کند. این رویکرد مستقیم، همراه با حمایت اضافی فرانسه، گامی در جهت درست برای مصرف کنندگان خانگی و کسب و کار‌ها است. کشورهای دیگری مثل آلمان و ایتالیا نیز از بسته‌های کمکی اقتصادی بهره گرفته‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
بیچاره مردم مظلوم و مستضعف انگلیس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
انگلیس تازه به لبه پرتگاه رسیده . خداروشکر ایران لحظه سقوط هم رد کرده و درحال رسیدن به هسته کره زمین هس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
خیلی دلمون براشون سوخت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
مصرف سالانه گوشت مردم جیبوتی ۳ و نیم برابر هر ایرانی است

این روزها شهروندان ایرانی به سختی امرار معاش می‌کنند. تلاش برای حفظ وضع موجود به اولویت خانوار ایرانی تبدیل شده، اما آمارها نشان می‌دهد که این تلاش چندان موفق نبوده و حالا بحران سبد غذایی مردم را نشانه رفته است.

این روزها قشر وسیعی از جامعه به سختی می‌توانند نیازهای اولیه زندگی را حتی با کیفیت پایین تامین کنند. افرادی که برنج ایرانی می‌خرند کم شده‌اند و قشر وسیعی از جامعه به برنج پاکستانی و حتی هندی اکتفا می‌کنند.

سرانه مصرف گوشت برای هر فرد به چهار کیلوگرم در سال رسیده و این درحالی‌ست که این سرانه در کویت به ازای هر فرد ۶۷ کیلوگرم در سال است. حتی سرانه سالانه مصرف گوشت در جیبوتی ۱۵ کیلو به ازای هر فرد است. این یعنی هر شهروند کویت، سالانه بیش از ۱۶ برابر و هر شهروند جیبوتی بیش از ۳.۵ برابر هر ایرانی، گوشت مصرف می‌کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
دیگ به برف میگه روت سیاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
اینم انگلیس!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
آخی دلم سوخت
خدا وکیلی یه تعداد مهاجر و پناهنده از انگلیس هم بگیرین دارن تلف میشن ، گناه دارن ، آدم دلش میسوزه این همه پناهنده لب مرز منتظر
بذارین اونا هم یه مقدار از طعم رفاه و آسایش و عدالت و ... اینجا بهره ببرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
خخخخخخخخخ خدا نکشدت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
باید به شهردار نخبه لندن با مدرک جعلی بگین از قبرستان لندن و شهرهای دیگه هزینه نگهداری بگیره
مثل شهردار نخبه و پرمدعا ولی توخالی تهران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
جانم در اروپا اینقدر در.رفاه ارزونی بودند و هستند که تورم یک درصد هم براشون سخت هست در ایران با تورم 100%گاهی 300% و بالاتر ادامه زندگی غیر ممکن کرده و طرف بعد سی سال زندگی مشترک بعلت عدم توانایی باید متارکه کنند
Germany
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
بهتره اول ار کشور خودت بگی تو ایران چن در صد تورم هزار درصد یا بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
بهتره همه دنیا رو ببینی بعد قدر عافیت رو بدونی. غرب خبرهای بدش رو مخفی میکنه و خوبیهای خودمون رو منفی جلوه میده. خیلی ناراحتی شنا هم برو ولی بشرطی که برگشتی راستش رو بگی.
تلفات فایزر رو ندیدی؟! آمار خودمون رو ندیدی؟ دولت داره تلاشش رو میکنه
بخشی تورم ومشکل جهانی هست بخشی از دولت قبل بخشی هم مدیران دولت قبل که هنوز هستند انصاف داشته باشی زندکی قشنگتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
خبرنگار خائن از ایران هم خبری داری؟
خیلی گل و بلبله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
خائن کسی‌ست که تحمل دیدن پیشرفت های عظیم کشورش رو نداره بعد میره یه از سری مشکلات کوچک یه کوه درست میکنه. کسی که چشم دیدن مشکلات استکبار جهانی رو نداره خود باید این صفت را به دوش بکشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
مشکلات کوچک؟ واقعاً چطوری روت میشه؟ پیشرفت های عظیم؟ دقیقاً از کدوم پیشرفت حرف میزنی؟ اگه چهارتا موشک و پهپادو بذاریم کنار پیشرفت دیگه‌ای نداشتیم تو این 40 سال
Iran (Islamic Republic of)
ایراندوست
۱۵:۴۶ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
خائن کسی‌ست که تحمل دیدن پیشرفت های عظیم کشورش رو نداره بعد میره یه از سری مشکلات کوچک یه کوه درست میکنه. کسی که چشم دیدن مشکلات استکبار جهانی رو نداره خود باید این صفت را به دوش بکشد.(بااجازه ازدوست عزیزدرکپی)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
ناشناس ۱۵:۳۶
میخوای از مشکلات غرب برات بگم؟
تولد فرزندان نامشروع، افزایش آمار طلاق و جدایی ، وضع قانون هم‌جنس بازی، جایگزینی سگ بجای فرزند، افزایش نرخ آدم کشی و اسلحه کشی، نژاد پرستی و نژاد کشی و کشف گورهای دسته جمعی، افزایش خیانت به همسر، تن فروشی و ...

حالا انصاف داشته باش بگو مشکلات ما عظیم تره یا مشکلات اونها ؟؟؟؟؟
Germany
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
ایران خوبه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
از زمان سخت اروپا چه خبر؟ قندیل نزنی یه وقت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
به مرز انفجار گرسنگی تا دهک هفتم رسیده بعضی ها توان تهیه سیب زمینی و پیازم ندارند میان میادین تره بار التماس میکنند یکی براشون پول سیب زمینی پیاز حساب کنه هرکس به هرکس شده کنترلی هم نیست هرجور درتوانشون باشه فروشنده ها جیب مردم با کم فروشی یا اضافه دریافت خالی میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
ناراحتی برو اونجا ولی هرچه سرت اومد باخودت.
برو تا قدر عافیت رو بدونی و بفهمی که همه دنیا مشکل دارند ولی برای ما مخفی میکنند وداشته های ما رو بد جلوه میدن.
اونا بدون تحریم و دشمن ببین چه فلاکتی هستند و ما با تحریم و دشمن عنود ببین چه موفقیتهایی رو داریم. باخود تحقیری بجایی نمی رسی
Iran (Islamic Republic of)
همشهری
۱۳:۲۵ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
شما خیلی پرروعستید مملکت خودمون ویران شده بعد از دیگرون زر زیادی می‌زنید ما احمق نیستیم این شما احمق هستید که بدبختی ملت رو میبنیند چشمتون را می‌بندید اگر اروپا بد هست چرا آقازاده ها همه اونجا حالشو می‌برند شهادت برا مردم عادی است امثال خانم ابتکارها بچه هاشون تودل شیطان بزرگ زندگی می‌کنند پس لطفا خفه شید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
ادب و نزاکت را رعایت کنید، امثال شماها که عادت دارید فقط بخورید و بخوابید و غر بزنید همانا بس که سکوت پیشه کنید. چشم دیدن مشکلات بقیه رو ندارید و دستاورد های خود را ناچیز می‌شمارید.
Germany
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
بدون شرح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
این است آخر و عاقبت مستکبرین جهان، زمان انتقام الهی فرا رسیده است...
تورم های سرسام آور و کاهش ارزش پوند انگلیس
بیکاری بسیار بالا و استعفای بی حد و مرز
اعتراضات و اعتصابات و شورشهای مکرر
زمستان سخت و اتمام منابع گازی و طبیعی
تولد کودکان نامشروع به میزان بالای ۵۰ درصد
افزایش طلاق، فردگرایی مصرف گرایی و...
استعفا و انتصابات مکرر در دستگاه های حکومتی
خالی شدن مغازه ها از مواد غذایی و دارو و گرانی کالا ها
و...
اینها تنها گوشه ای از هزاران بلایای نازل شده بر کافران و منافقان ظالم جهانی است. انشاالله بزودی این روباه پیر از هم خواهد پاشید و به کل منحل خواهد شد.
و به حول قوه الهی این جمهوری اسلامی است که سالگرد پیروزی خودرا جشن می‌گیرد و مشتی بر دهان استکبار جهانی می‌کوبد و راه پیشرفت را طی می‌کند، اقتصاد و رفاه خود را توسعه داده است و ارزش ملی پول خود را چندین برابر افزایش داده است، تورم را کنترل کرده و بر تولیدات ملی خود افزوده است .
سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و شکست چندمین بار منافقین و مستکبرین بر همه‌ی شما مبارک باد.
Iran (Islamic Republic of)
زکریا
۱۴:۱۵ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
دستت درد نکنه
خیلی خندیدم
خدا خیرت بده باعث خنده ‌و شادی شدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
دمت گرم گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد حسینی
۱۲:۴۶ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
آقای محسن رضایی را بفرستین اونجا تا اقتصادشون از این فاجعه نجات بده
ایشون دکترای اقتصاد داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
تورم ۳درصدی ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
صب میری رو صحفات خبرنگاری ها اکاذیب شروع میشه. اصلا گیریم دست کشور خودمون جی با لین هنه منابع فقط یه عده میخورند ابروی اسلام ودین را می برند کشور اسلام وعدل علی برقراره..!! .. انگلیس نابود شد.اونها گاز ندارند ماداریم! . شغل ندارند ما داریم. قرعه کشی خودرو ندارند ندارند ماداریم. امریکایی های همشون کف خیابان می خوابند.. هیچ کس دوس نداره بره امریکا فقط اقازاده ها ما میرن... ما گل وبلبلیم، توفراسنه اغتشات شده اعتراض دولت گفته تا 64 کار کارکنید... ما داریم به بازنشتگانمون دارو ورایگان میدیم اونها دفترچه درمان ندارندماداریم .. المان هیچ کس خودرو وبرق ندارد از خدمات عمومی محروم هستند... خجالت بکشید شما را بخدا... والاه خوابید تمام برنامه ریزی های دولت به نابودی کشور ختم خواهد شد. به این فکر کنید.. به فرزندان خودتون فکر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
اکاذیب چیه ؟ چشم دیدن واقعیات رو ندارید.
از مشکلات خودتون یه کوه می‌سازید و مشکلات بقیه رو کوچک می‌بینید. واقعا خجالت بکشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
اونا آدمهای متفی ندارن ما داریم
امثال شما غر غرو وناسپاس ندارن ما داریم
آدمهای تنبل پر توقع از خود راضی ندارن ما داریم
مدرک بدست بی سواد ندارن ما داریم
خود خواه و فرار مالیاتی ندارن ما داریم.
بازم بگم؟ بی انصاف نباش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
شما که با فیترینگ 9 میلیون شغل مجازی از پرتگاه شوت کردین پایین از بین بردینشون....یکم خجالت بکشید از انتشار این اخبار...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
بیشتر کارهای اینترنتی در ایران، خدمات کاذب، کلاهبرداری و به منظور سرکیشه کردن مردمه
مانند فروش کتابهای کنکور، تبلیغ بوتاکس، تتو، جراحی های زیبایی
نمایش زندگی های لاکچری و جولان سلبریتی ها و فحشاگران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
۹ میلیون شغل ؟؟؟
منظورت از شغل لابد دلالی، تبلیغات بی حجابی، مصرف گرایی، بی حیایی و آموزش اغتشاشاته دیگه درسته ؟؟؟
بجای برنامه های جاسوسی اینستاگرام و واتساپ، برنامه های خوب و با کیفیت ایرانی رو نصب کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
9میلیون رو چطور بدست آوردی؟
الان ملت دارن تو ایتا میلیونی کار میکنند جا نمونی اگه دنبال بازیگری نیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
بازم خوبه اونجا لبه پرتگاه هست
اینجا که خیلیا از پرتگاه افتادن
این خبر مثل زمستان_سخت اروپا هست که اونا مدیریت کردن و ازش گذر کردن ولی ما دچارش شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
کی گفته مدیریت کردن ؟
برو ببین چه بلایی سرشون اومده، قیمت حامل‌های انرژی‌شون بشدت بالا رفته، توضیع سوخت بصورت قطره چکانی شده و قیمت کالا و مواد غذایی بشدت افزایش یافته. استفاده از آب گرم رو ممنوع کردن و بعضا دارن از فضولات حیوانی برای سوزاندن استفاده می‌کنند.
کمتر پای مضخرفات شبکه های معاند بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال بشینید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
آره خیلی مدیریت کردند گفتند ...گربه و گاو بسوزانند .
شنا هم گاز مصرف میکنی بی معطلی احتمالا با زیر پوش
بعد اونجا مدیریت شده اینجا نه
کلا غر زدن تخصص بعضی هاست باناسپاسی و قدر نشناسی
دوست داری باهاشون محشور بشی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
تو ایران که خداروشکر ما تورم نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
تورم از چند ماه اخیر مرتبا کاهشی بوده است یا ثابت مانده است.
انشاالله تا چند ماه دیگر شاهد تورم تک رقمی خواهیم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
داش خیلی دارین شعر مینویسین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
حتما جیره و مواجبش تامین هست این آقا خبر از بازنشسته ها و بی کارها ندارن که افتادن به گدایی و همه شدن مثل مرده متحرک نا امید و تکیده و لا غر همه هم ناراحت و سردرگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
وقتشه ک بیان از شما یاد بگیرن کنترل کشور و اقتصاد رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
تو ایران هم فیلتر اینستاگرام کسب و کار مارو نابود کردش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
بجای این برنامه‌های مستکبران کافر، شبکه‌های اجتماعی عالی داخلی رو نصب کنید. اینستاگرام کارش شده فقط پخش بی‌حجابی، بی عفتی بی غیرتی،بی حیایی، شایعات و آموزش اغتشاش...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
میلیونها نفر دارن تو ایتا کار میکنند. جا نمونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
سلام خیلی وضع در انگلستان خرابه کاش مسیولین ما را به انگلستان بفرستند تا مثل مملکت ما تمام مشاغل نه در لبه پرتگاه بلکه در ته دره قرار بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
بهشون پیشنهاد بدین بیان ایران
اینجا کسب وکار خیلی رونق داره
رشد اقتصادی چشم تورم و رکود رو با هم در اورده
Iran (Islamic Republic of)
شرکتی مظلوم
۱۰:۲۱ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
آخی بیچاره ها بیایید یه صندوق جمع آوری کمک براشون بزاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
من موندم این خیر ها را از کجایتان در می آرید
اگه دلسوز مردم خودمون هستید یه سر به بازارهای خودمون بزنید ببینید از ۳ ماه پیش تا الان در گرانی کالا ها چه خبر هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
کالایی تو این چند ماه گرون نشده
گویا این شما هستید که تو خونه نشستید و از بیرون خبر ندارید!
یه سر به بازار بزنید می‌فهمید بحمدالله همه‌چی ارزون و با قیمت مناسب است. ضمن اینکه یارانه هم بابتش واریز می‌شود.
Germany
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
کی گفته گرون نشده خاک تو سر خودتو یارانه پول ی روغن نمیشه هزار قلم کالا با افزایش ۱۰ برابر بخاطر ۲۶۵هزار تومن
Germany
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
لابد تو خرید نمیکنی دولت مفت بهت میده ک میگی گرون نشده نمونه ش برنج وگوشت گوری یا کری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
چند تا مسئولین ما بفرستید انگلستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
خداوکیلی با چه رویی این خبرهارو پخش میکنید؟
تورم لحظه ای در ایران رو کجای دلمون بذاریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
پسته ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومن منی که شغلم آجیل فروشیه به نظرت تو کشور ایران به پرتگاه رسیدم یا نه خدا لعنت کنه کسی که با ما اینکار کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
کجا کار می‌کنی آجیلی ؟ پسته ۳۵۰
به گرونی ها دامن نزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
داداش من گل من ۳۵۰ مال یک ماه پیش بود دلار ۳۳ تومن بود امروز برو یک قیمت بگیر تهمت نزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
سلام ،

تعداد مهاجرین به شهر باید کنترل شود ،

بومی ماندن و بومی گزینی ،
پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
ربطش؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
کلا این پیمان جان چرتو پرت زیاد میگه....به دل نگیرید
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۳:۳۴ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
احسنت، باید هر چه زودتر جلوی خروج نیروی متخصص از کشور را بگیرند ، و این کار را ممنوع اعلام کنند. فرار مغزها نوعی خیانت به کشور است.
آخرین اخبار