درخواست چین از آمریکا، انگلیس و استرالیا برای لغو توافقنامه همکاری ساخت زیردریایی اتمی

پکن از آمریکا، انگلیس و استرالیا خواسته تا از تصمیم خود برای همکاری‌های مشترک در زمینه ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای صرفه نظر کنند.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز جمعه در یک نشست مطبوعاتی گفت: چین از آمریکا، انگلیس و استرالیا خواسته تا تصمیم خود در مورد همکاری‌های مشترک برای ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای را برای حفظ امنیت منطقه‌ای و صلح جهانی تجدیدنظر کنند.

مائو با اشاره به گزارش خبری مبنی بر اینکه ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس و آنتونی آلبانیز، همتای استرالیایی اش قصد دارند در اواسط ماه مارس برای ارائه طرح ساخت زیردریایی هسته‌ای به واشنگتن سفر کنند گفت که چنین اقدامی خطر جدی اشاعه هسته‌ای را به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رسمی چین، پکن بار‌ها تاکیده کرده است که تصمیم آمریکا، انگلیس و استرالیا برای انجام و ادامه همکاری زیردریایی‌های هسته‌ای خطر جدی اشاعه هسته ای، تشدید رقابت‌های تسلیحاتی و تضعیف صلح و ثبات منطقه‌ای را به همراه خواهد داشت.

چین اعلام کرده دولت به شدت نگران این موضوع و با آن مخالف است.

مائو در ادامه تاکید کرد: همکاری‌های مشترک بین سه کشور همچنین موجب نگرانی‌های بین المللی فزاینده‌ای شده است. ما از آمریکا، انگلیس و استرالیا می‌خواهیم که به صدای جامعه بین المللی توجه کنند و به تعهدات غیرهسته‌ای خود با جدیت پایبند باشند.

در سپتامبر ۲۰۲۱، آمریکا، انگلیس و استرالیا اتحادیه‌ای با عنوان AUKUS ایجاد کردند که به موجب آن آمریکا و انگلیس به استرالیا در دستیابی به زیردریایی‌های هسته‌ای کمک خواهند کرد. چین و بسیاری از کشور‌های دیگر بار‌ها نگرانی خود را در مورد انتقال مواد تسلیحات هسته‌ای به پیمان سه جانبه ابراز کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار