ارتقای نحوه آموزش با توجه به سرفصل دروس و رشته‌های دانشگاهی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ارتقاء نحوه آموزش، سرفصل دروس و رشته‌های دانشگاهی مورد توجه قرار دارد.

حسین قناعتی در جشن فارغ‌التحصیلی جمعی از دانش‌آموختگان بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران که به صورت حضوری و آنلاین در سالن دارالفنون برگزار شد، با تبریک به دانشجویان حاضر، خانواده آن‌ها و اساتید و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه، گفت: هم‌زمانی جشن دانش‌آموختگی جمعی از دانشجویان بین‌الملل دانشگاه با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و میلاد مبارک حضرت علی (ع) را به فال نیک می‌گیریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) دانش را روشنی‌بخش اندیشه می‌دانند و فرموده‌اند که هر کس دانشمندی را گرامی بدارد، بی‌گمان پروردگارش را گرامی داشته است.

وی با اشاره به اینکه هدف ما از برگزاری این جشن، علاوه بر ساختن خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای دانشجویان، ابراز قدردانی از زحمات بی‌شائبه و شبانه‌روزی آن‌هاست، اظهار کرد: امروز با همکاری و راهنمایی اساتید و تلاش و پشتکار شما، فضایی افتخارآفرین داریم و می‌توانیم به فکر برنامه‌ریزی‌های جدیدتر و پررنگ‌تر برای آینده این دانشگاه بزرگ و دانشجویان بین‌الملل باشیم.

قناعتی کلمه دانشگاه را معادل واژه‌های University در زبان انگلیسی و جامعه در زبان عربی دانست که همگی مفهوم جهانی‌شدن را می‌رسانند و افزود: در واقع دانشگاه‌های پیشرفته امروزی به عنوان دانشگاه‌های نسل چهارم، ۴ رسالت اصلی آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد و متخصص، پژوهش بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی، کارآفرینی و ترسیم نقشه راه سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی جامعه را برعهده دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ما در این مسیر در پی تربیت نیرو‌های متخصص و متعهد و نه صرفاً تولید مدرک هستیم، گفت: برهمین اساس ارتقای نحوه آموزش، سرفصل دروس و حتی رشته‌های دانشگاهی به جد مورد توجه قرار دارد و در تلاش هستیم روحیه نوآوری و خلاقیت را در دانشجویان تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: این هدف ارزشمند مستلزم مشارکت جدی و بی‌وقفه اساتید، کارکنان و دانشجویان در فرآیند تولید علم است که خود نیازمند برخورداری از محیطی امن، زیرساخت‌های مناسب، مشارکت‌های بین‌المللی و رویکرد‌های عمل‌گرایانه خواهد بود.

قناعتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران را به عنوان قطب علمی بزرگ دانشگاهی کشور، دارای جایگاهی درخشان در حوزه‌های علمی، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی معرفی کرد و بیان داشت: این مجموعه تا کنون شیب نسبتاً مناسبی را در توسعه علمی و پژوهشی طی کرده و به لحاظ کمی، در رشته و مقطع تحصیلی، تعداد اعضای هیأت‌علمی و حتی فضا‌های فیزیکی گسترش چشم‌گیری داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با اشاره به اینکه جشن فارغ‌التحصیلی، به معنای فاصله گرفتن از محیط دانشگاه و دوستان و اساتید نیست بلکه این ارتباط سرمایه‌ای ارزشمند است، افزود: انتظار می‌رود بعد از فراغت از تحصیل، از آنچه در دانشگاه به دست آورده‌اید به شکل درست استفاده و افرادی مفید برای جامعه خود باشید.

وی همچنین خطاب به دانشجویان گفت: به دلیل استعداد و هوشی که خداوند به شما عطا فرموده و خدماتی که در این مدت دریافت کرده‌اید، مسئول و متعهد هستید چرا که استعداد و هوش ذاتی نعمتی تعهدآور است.  

قناعتی اضافه کرد: توصیه برادرانه من به همه شما عزیزان این است که به‌طور پیوسته دانش و اطلاعات تخصصی‌تان را بالا برده وظایفتان را به درستی انجام دهید و دانشگاهی که در آن درس خوانده‌اید را هیچ‌گاه فراموش نکنید.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره استاد فقید مرحوم دکتر داریوش کمال هدایت که سال گذشته در جشن دانش‌آموختگان بین‌الملل به عنوان یکی از اساتید برتر مورد تقدیر قرار گرفت، سخنان خود را با خواندن بیت"مجلس تمام گشت به آخر رسید عمر ما همچنان در اول وصف تو مانده‌ایم" از سعدی شیرازی به پایان رساند و برای تمامی دانش‌آموختگان بین‌الملل دانشگاه آرزوی موفقیت و توفیق روزافزون کرد.

در حوزه علوم پزشکی فارغ‌التحصیلی و فراغت از تحصیل معنایی ندارد

پس از آن  آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه ضمن خیرمقدم به ریاست دانشگاه، اساتید و سایر مسئولان و تبریک فرارسیدن ایام مبارک دهه فجر ولادت با سعادت حضرت علی (ع) و روز پدر، بیان کرد: فرصت را مغتنم شمرده و به شما فارغ‌التحصیلان و دانش‌پژوهان که با تلاش خستگی‌ناپذیر این امر مهم را در زندگی خود به سرانجام رساندید، تبریک می‌گویم.

وی نیز با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) که می‌فرماید هیچ عملی مانند پژوهش نیست و دانشمند کسی است که از فراگیری دانش به ستوه نمی‌آید، تصریح کرد: شما دانشجویان در یکی از رشته‌های علوم پزشکی که با سلامت و جان انسان‌ها مرتبط است و جزء مهم‌ترین و حساس‌ترین رشته‌ها در تمام جهان شمار می‌آید، تحصیل و رنج دوری از خانه و خانواده خود را تحمل کرده‌اید و این بسیار ارزشمند است.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: مطابق با آموزه‌های دینی، مهاجرت کردن برای تحصیل علم از بزرگ‌ترین کار‌هایی است که یک انسان می‌تواند انجام بدهد و پیامبر عظیم‌الشأن اسلام نیز فرموده‌اند که برای تحصیل علم به دورترین نقطه‌های عالم سفر کنید.

آیتی همچنین با تبریک مجدد به دانشجویان حاضر برای تحصیل در ایران و دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: این دانشگاه با پیشینه‌ای ۱۷۰ ساله، به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه در منطقه و بزرگ‌ترین مرکز آموزش علوم پزشکی، فعالیت کرده و همواره از مزیت تدریس بهترین اساتید این حوزه بهره‌مند بوده است. در این میان برتری‌هایی، چون برخورداری از بیمارستان‌های بزرگ آموزشی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

وی ادامه داد: کشور ایران نیز با سابقه تاریخی چند هزار ساله، مهد پزشکی دنیا بوده است. هزار سال پیش دانشمندانی، چون ابوعلی سینا در این مرزوبوم زندگی می‌کرده‌اند که کتاب طب او برای ۲۰۰ سال در دانشکده‌های پزشکی اروپا تدریس می‌شد. شما در مهد کهن‌ترین تمدن‌ها و طب‌ها تحصیل کرده‌اید که جای تبریک دارد.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران به دانش‌آموختگان بین‌المللی دانشگاه برای استفاده از فرصت جوانی به منظور کسب علم و دانش نیز تبریک گفت و بیان کرد: جوانی فرصتی است که انسان از توان جسمی و ذهنی کافی برای یادگیری یک رشته و حرفه برخوردار است. این دوره به سرعت از دست می‌رود، ولی شما با یک تشخیص درست و هدف‌گیری به موقع، از این سال‌ها بهترین استفاده را کرده‌اید و برای آینده‌تان و برای مفید بودن درس خوانده‌اید.

آیتی در ادامه به دانشجویان توصیه کرد به عنوان فعالان حوزه سلامت، از سلامتی خود، خانواده و جامعه خویش مراقبت کنند و افزود: همچنین بیماران خود را به داشتن سبک زندگی سالم توصیه کنید چرا که حفظ جمعیت سالم و پیشگیری از بیماری بر درمان اولویت دارد.

وی با تأکید بر اینکه در علوم پزشکی موضوع فارغ‌التحصیلی و فراغت از تحصیل معنایی ندارد، گفت: پیشرفت روزبه‌روز علوم پزشکی، توجه به آموزش مداوم پزشکی را بیش از پیش مطرح می‌کند در واقع پزشکان برای مداوای بیماران خود باید با به روزترین دانش‌ها آشنا باشند.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: این مجموعه تلاش کرد میزبان خوبی برای شما دانشجویان خارجی باشد و حق میزبانی را ادا کند هرچند بدون شک کمبود‌ها و کاستی‌هایی نیز وجود داشته است.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود از دکتر علامه، معاون آموزشی، قاضی خوانساری، مدیر تحصیلات تکمیلی و پورشهیدی، مدیر امور آموزشی دانشگاه برای حمایت از پردیس بین‌الملل و فرآیند جذب دانشجویان خارجی، اساتید و اعضای هیأت‌علمی فعال در حوزه آموزش بین‌الملل، معاونان و مدیران پردیس و معاونت بین‌الملل دانشگاه و زحمات و تلاش‌های همکاران برای برگزاری این رویداد قدردانی کرد.

تحصیل یک هزار و ۴۱۱ دانشجوی بین‌الملل در دانشگاه و فارغ‌التحصیلی ۵۲۹ دانشجو

رضایت، معاون آموزشی پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به عنوان سخنران بعدی این مراسم خطاب به دانشجویان گفت: بسیار خوشحال و مفتخرم که در این روز فرخنده شاهد به بار نشستن زحمات سالیانی چند از شما، خانواده‌هایتان و اساتید و همکاران عزیز بخش‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی تهران، هستم و این مناسبت را به شما دانش‌آموختگان بین‌المللی تبریک می‌گویم.

معاون آموزشی پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه دانشجویان بین‌المللی نماینــدگان و سفیران علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و البته ایران هسـتند، بیان کرد: از فردا وارد عرصه خدمت می‌شوید، رشته‌های مختلف تخصصی را طی خواهید کرد. انتظاری که از شما می‌رود، فراموش نکردن دانشگاهی است که در آن درس خوانده‌اید. محیطی که سال‌هایی از زندگی خود را در آن گذرانده‌اید و بدانید این دانشگاه، خانه شما محسوب می‌شود و همواره این آمادگی وجود دارد که به هر بهانه‌ای به خانه خودتان سر بزنید.

وی سپس به ارائه گزارشی از وضعیت دانشجویان و دانش‌آموختگان بین‌الملل دانشگاه پرداخت و گفت: در حال حاضر یک هزار و ۴۱۱ دانشجوی خارجی در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.  

معاون آموزشی پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه هم‌اکنون دانشکده پزشکی با ۷۹۷، دانشکده دندانپزشکی با ۲۵۱ و دانشکده داروسازی با ۸۹ دانشجو، بیشترین تعداد دانشجوی بین‌المللی را دارند، گفت: به لحاظ جنسیت نیز ۴۴.۷ درصد را دانشجویان دختر و ۵۵.۳ درصد را دانشجویان پسر تشکیل می‌دهند.

رضایت تصریح کرد: تنها در ترم جدید (فوریه ۲۰۲۳) حدود ۱۳۰ دانشجوی بین‌الملل جذب شده است و در سال جاری برای نخستین بار کشور‌های ترکیه، تاجیکستان، فرانسه و هلند به مجموع کشور‌های پذیرنده دانشجوی خارجی دانشگاه اضافه شده‌اند.

وی مجموع فارغ‌التحصیلان بین‌المللی دانشگاه را ۵۲۹ نفر از ۳۱ کشور اعلام کرد و اظهار کرد: حدود ۳۰ درصد از این فارغ‌التحصیلان از دانشکده پزشکی، حدود ۱۷ درصد از دانشکده پیراپزشکی و بیش از ۱۴ درصد از دانشکده بهداشت هستند.

معاون آموزشی پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، اضافه کرد: امروز و طی این مراسم میزبان بیش از یک صد نفر از فارغ‌التحصیلان بین‌المللی دانشگاه به صورت حضوری و آنلاین هستیم که ۱۱ نفر از آن‌ها در شعبه جزیره کیش پردیس بین‌الملل تحصیل کرده‌اند.

رضایت همچنین با تأکید بر توزیع دانشجویان بین‌الملل دانشگاه در تمامی دانشکده‌ها، اظهارامیدواری کرد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده روزبه‌روز بر تعداد دانشجویان در این مجموعه‌ها اضافه شود.

وی در پایان خطاب به دانشجویان گفت: مطمئن باشید که همان‌گونه که به دانشجویان فارغ‌التحصیل ایرانی افتخار می‌کنیم، به شما هم افتخار کرده و توفیق روز افزون شما را خواستاریم.

در این مراسم همچنین پیام تصویری دکتر علی عرب خردمند، معاون اسبق بین‌الملل دانشگاه و از اساتید برگزیده این مراسم برای حاضران پخش شد.

در ادامه با حضور رئیس دانشگاه، معاونان بین‌الملل و آموزشی دانشگاه و معاون آموزشی پردیس بین‌الملل از دکتر علی عرب خردمند، دکتر سارا پورشهیدی، دکتر خدیجه ادبی باویل علیائی، دکتر بهداد قریب، دکتر احسان سخاوتی مقدم، دکتر مهدی شفیعی اردستانی و دکتر مهدیا غلامی به عنوان اساتید برتر دانشجویان بین‌الملل دانشگاه قدردانی شد.

 معاونت بین‌الملل، همچنین محمد سیف، افتخار حسین ماتو، نیلوفر مجید، فاطمه استاد خلیل، بلقیس کبیر سعید، محمد حیدر سلیم، بدر احمد عبدالله و قمر نیاز نیز به عنوان دانش‌آموختگان برتر بین‌الملل مورد تقدیر قرار گرفتند و از مهدی مقصود و سپیده ضمیری، کارشناسان پردیس بین‌الملل دانشگاه نیز تقدیر به عمل آمد.

در پایان پس از قرائت متن سوگندنامه، کیک فارغ‌التحصیلی دانشجویان بین‌المللی با حضور رئیس دانشگاه، دانشجویان و سایر مدیران و مسئولان حاضر بریده شد.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران

برچسب ها: علوم پزشکی ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار