تالاب‌های آذربایجان‌غربی در وضعیت مطلوبی قرار دارند

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: با وجود کاهش بارش‌ها و نزولات آسمانی درسالجاری، تالاب‌های آذربایجان‌غربی وضعیت مطلوبی دارند.

سعید شهند مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به آخرین وضعیت تالاب‌های استان گفت: فرآیند آبگیری تالاب‌ها آغاز شده و تا اوایل سال آینده، تالاب‌های استان بویژه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه بصورت کامل آبگیری خواهند شد.

وی با اشاره به اهمیت تالاب‌ها در چرخه زندگی انسان‌ها و کره زمین افزود: پس از اکوسیستم‌های مرجانی، مهمترین، با ارزشترین و پرکاربرد‌ترین اکوسیستم‌های جهان، اکوسیستم‌های تالابی هستند که ارزش اکولوژیکی آن‌ها ۱۰ برابر جنگل‌هاست.

شهند درخصوص موقعیت آذربایجان‌غربی از لحاظ وجود اکوسیستم‌های تالابی اضافه کرد: وجود ۴۰ تالاب ثبت‌شده در استان و شش تالاب بین المللی که در قالب چهار سایت عضو کنوانسیون رامسر هستند، نشان از جایگاه پر اهمیت این استان در اکوسیستم‌های تالابی کشور دارد.

وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر برای حفاظت و احیای تالاب‌های استان، برنامه مدیریت جامع تالاب‌ها تدوین و تصویب شده که امیدواریم با اجرای دقیق این برنامه‌ها شاهد گسترش فرصت‌های بهره‌برداری پایدار از تالاب‌ها مانند گردشگری و رونق معیشت جوامع محلی باشیم که نتیجه آن جلب توجه عموم مردم و مشارکت فعالانه آن‌ها در حفاظت و احیای این اکوسیستم‌های ارزشمند خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.