خشکسالی تالاب کانی برازان، جوجه آوری پرندگان را هم به چالش کشاند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: با وجود بیش از ۶ هزار قطعه پرنده در تالاب کانی برازان، جوجه آوری پرندگان به علت خشکسالی ۱۵ درصد کاهش یافت.

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: کارشناسان این اداره در پایش‌های خود در تالاب بین‌المللی کانی‌برازان، هزاران جفت پرنده آبزی و کنارآبزی را مشاهده کردند که همراه جوجه‌های تازه از تخم درآمده در نیزار‌های حاشیه تالاب مشغول تغذیه و استراحت بودند.

سخنور با اشاره به اینکه امسال با توجه به خشکسالی، چرای زودرس دام در حاشیه تالاب و افزایش دمای هوا جوجه‌آوری پرندگان در این تالاب حدود ۱۵ درصد کاهش یافته، افزود: برخی از این پرندگان پس از جوجه‌آوری و قابلیت پرواز جوجه‌ها با افزایش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق شمالی‌تر ادامه می‌دهند و برخی نیز تا شروع فصل سرما در این تالاب ماندگار می‌شوند.

تالاب کانی برازان آبگیری نشود تا یک ماه آینده خشک خواهد شد!

معاون محیط زیست اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی نیز بیان کرد: وضعیت تالاب کانی برازان مهاباد از نظر آلودگی در حد خطرناک است و ممکن بین ١٠ تا ۱۵ سال آینده بخشی از تالاب از بین برود.

حجت جباری، ادامه داد: لاگن‌های طبیعی در حد یک هکتار احداث شده که جوابگو نیست و آبگیری تالاب در حال حاضر با مشکل رو به رو شده است و در صورت عدم رفع این مشکل تا یک ماه آینده تالاب به صورت کامل خشک خواهد شد و لازم است امور آب مهاباد در این زمینه اقدامات اساسی را انجام دهد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اضافه کرد: این پرندگان بومی و مهاجر شامل انواع مرغابی، چنگر، کشیم بزرگ و کوچک، اردک سرسفید، اردک مرمری، اردک بلوطی و خروس‌کولی هستند.

او از اهالی روستا‌های اطراف این تالاب خواست در این مدت از تردد‌های غیرضروری در محدوده تالاب خودداری کنند و همکاری بیشتری با محیط‌بانان و کارشناسان این اداره داشته باشند.

سخنور خاطرنشان کرد: تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" به دلیل وضعیت زیستی و امنیت مناسب آن به یکی از استراحتگاه‌ها و زیستگاه‌های مهم پرندگان در شمال غرب کشور تبدیل شده که همه‌ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می‌شوند.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.