پرداخت ۱۵۶ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال خرد در استان قزوین

مدیرعامل صندوق کارآفرین امید در استان قزوین گفت: با افزایش سه برابری عملکرد صندوق در سال جاری بیش از ۱۵۶ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال خرد، کوچک و متوسط پرداخت شده است.

محمود نصرتی مدیرعامل صندوق کارآفرین امید  در جمع خبرنگاران گفت : اساسنامه صندوق امید در سال ۹۶ مصوب شد و سال گذشته در شورای نگهبان به تصویب نهایی رسید و بیش از ۲۲۰۰ میلیارد تومان در بخش‌های مسکن، اشتغال و ازدواج به متقاضیان پرداخت شد که در حال حاضر رسالت مهم ما در صندوق فقط پرداخت تسهیلات اشتغال است.

نصرتی تصریح کرد: فعالیت ما برای پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های خرد و کوچک و متوسط مقیاس هست که در این زمینه سال قبل ۵۰ میلیارد تومان و امسال ۱۲۶ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده ایم و ۳۰ میلیارد تومان هم تسهیلات آماده پرداخت داریم که عملکرد امسال از ۱۵۶ میلیارد تومان عبور خواهد کرد که عملکرد ما سه برابر شده است.

وی بیان کرد: امسال ۱۲۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال و یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان وام ضروری به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرین امید در استان قزوین یادآورشد: ۹۰۸ فقره تسهیلات در سال جاری پرداخت شده و در تفاهم نامه‌های تبصره هیجده بودجه سال گذشته هم اقدام شد و در پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی و قانون اشتغال روستایی فعالیت خوبی صورت گرفت.

وی تصریح کرد: اعتبارات اشتغال روستایی استان ۱۲۱ میلیارد تومان بود که ۷۱ میلیارد تومان آن پرداخت شده و از محل منابع تبصره ۱۸ سال قبل هم ۱۱۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که در حال حاضر ۷۱ میلیارد تومان آن پرداخت شده که عملکرد ما ۷۸ درصد بوده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرین امید در استان قزوین در ادامه گفت: از اعتبارات اشتغال روستایی در حال حاضر ۵۰ میلیارد تومان باقیمانده که امیدواریم با حمایت دستگاه‌های اجرایی بتوانیم آن را نیز بموقع پرداخت کنیم.

وی اظهارداشت: دو نوع تفاهم نامه داریم که در قالب ملی در مرکز منعقد شده و به استان‌ها ابلاغ می‌شود و در قالب محلی که با دستگاه‌های اجرایی منعقد می‌شود که برای نمونه در تفاهم با استانداری برای کمک به آسیب دیدگان ناشی از کرونا تسهیلاتی اعطا شد و برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی در تفاهم با شهرداری مبلغ ۹ میلیارد تومان و برای احیای باغات انگور نیز در تفاهم با جهاد کشاورزی ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات برای داربستی کردن و احیای باغات انگور تاکستان پرداخت کردیم.

نصرتی افزود: در کنار پرداخت تسهیلات برای اجرای سیاست‌ها و استراتژی‌های صندوق نیز جدی هستیم و برای ایجاد کار در روستا‌ها نسبت به حمایت از صندوق‌های خرد محلی اقدام کرده ایم که در این راستا ۶۷ فقره تسهیلات پرداخت شده و ۱۰۰ فقره عقد قرارداد داریم که در دست اجراست و ۸۷ فقره قرارداد با سازمان بسیج سازندگی منعقد شده که ۳۹ صندوق شهری و ۳۹ صندوق روستایی است.

فعال شدن استراتژی هر روستا یک محصول

نصرتی گفت: با اجرای استراتژی هر روستا یک محصول در استان خوشبختانه روستای دانسفهان برای فعال شدن خوشه کفش را حمایت کرده و شش میلیارد تومان تسهیلات به کارآفرینان پرداخت کردیم.

وی بیان کرد: در روستای شیرزند تاکستان برای تولید پوشاک و خیاطی تسهیلات داده شده و در روستای اردلان آوج برای توربافی و صنایع فلزی کمک کردیم و در حال حاضر در روستای شنازند کوهین، آقاگیر البرز و شهید آباد، هرآیین و سیاب آوج برای امور بوم گردی و پرورش گل محمدی تسهیلات داده می‌شود.

مدیر صندوق کارآفرین امید در استان قزوین در ادامه تصریح کرد: در حوزه نهضت احیا که در سراسر کشور عملیاتی شده تعداد یک هزار واحد خرد، کوچک و متوسط مقیاس را که نیمه فعال بودند بر عهده گرفته ایم که برای احیای آن‌ها اقدام کنیم.

وی اظهارداشت: در این راستا دو هزار میلیارد تومان اعتبار با مشارکت معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری تفاهم نامه داریم که ۴۷۰ شهرستان در کشور در این طرح مشارکت دارند و در هر شهرستان یک شعبه فعال شده که سهم هر شهرستان احیای دو طرح نیمه فعال است.

نصرتی اضافه کرد: در عرصه نهضت احیای واحد‌ها در بررسی‌های انجام شده مشخص شد حدود ۴۱ درصد پروژه‌های نیمه فعال و غیر فعال کشور مشکل نقدینگی دارند که تامین آن نیازمند بازار و نهاد و ابزار مالی است که در حال حاضر بازار را در اختیار داریم.

اما نهاد‌های مالی آنچنان که باید تعریف نشده اند و ابزار‌های خوبی برای حمایت از اشتغال‌های خرد و کوچک و متوسط در نظر گرفته نشده است.

وی گفت: در حوزه اشتغال خرد و کوچک سه تیپ صندوق داریم که تسهیلات محور، ضمانت محور و مشارکتی است که صندوق کارآفرین امید درزمره صندوق‌های تسهیلات محور فعالیت می‌کند و برخی صندوق‌ها نیز در عرصه ضمانت محور هستند، اما متاسفانه با محور مشارکتی هیچ صندوقی نداریم که این خلاء باید جبران شود.

نصرتی یادآورشد: از رسانه‌ها انتظار داریم کمک کنند تا با کمک دستگاه‌های اجرایی موضوع صندوق‌های مشارکت محور فعال شوند تا حمایت از شرکت‌های دانش بنیان روان و تسریع شده و تسهیلات حمایتی برای اشتغال و تولید آن‌ها پرداخت ش. ود.

وی اظهارداشت: در حال حاضر بیش از ۸ هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعالند که حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی آنهاست و این ظرفیت می‌تواند مورد توجه باشد تا با حمایت از شرکت‌های فناور به دستاورد‌های خوبی برسیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار