رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

جزو دانشگاه‌های بالای علمی کشور، اما با بودجه پایین هستیم/ سقط جنین کاهش یافته است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمان قطب علمی جنوب شرق کشور و جزو دانشگاههای برتر علمی کشور است.

دکتر مهدی احمدی نژاد در نشست خبری به مناسبت دهه فجرکه در استانداری کرمان برگزار شد،گفت: دانشگا‌ههای زاهدان، ایرانشهر، رفسنجان ،بم ، جیرفت ودانشکده سیرجان زیرمجموعه دانشگاه  علوم پزشکی کرمان هستند و این دانشگاه مرجعیت علمی درجنوبشرق کشور است.

او بیان کرد: در بسیاری از زمینه‌ها مثل کاشت حلزون، پیوند اعضا، ناباروری که در سال‌های گذشته وابسته به دیگر استان‌ها بودیم اکنون خودکفا شده ایم.

احمدی نژاد تصریح کرد: در بحث دستگاه‌های تشخیصی سرطان تقریبا تمام ابزار‌های تشخیصی و درمان در استان کرمان موجود است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به کمک‌های خیران سلامت گفت: حضور این خیریه کمک زیادی به پوشش نیاز‌های بیماران سرطانی کرد و قطع وابستگی کرمان به دیگر استان‌ها شد.

مرگ مادران باردار صفر نشده است

او در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره میزان مرگ مادر ونوزاد در حین زایمان، گفت: دراین خصوص خوشبختانه آمار طی سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته، اما صفر نشده است، برخی موارد مرگ مادر یا نوزاد، واقعا از دست کسی کاری برنمی آید ودر برخی موارد قصورتیم پزشکی مطرح بوده که به شدت برخورد می‌شود.

او افزود: لزوم ندارد وقتی با کسی برخورد می‌شود علنی شود، بالای ۸۰ درصد آمبولی آمنیوتیک در بارداری فوتی دارد.

او تاکید کرد:ما تک تک پرونده مرگ مادران را علاوه بر پزشکی قانونی با تیم کامل بررسی می‌کنیم ودر وزارتخانه نیز بررسی می‌شود و نتیجه نهایی برخورد با پزشک یا نتیجه این مرگ باید به دبلیو اچ او گزارش شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد:قانون یک سال محرومیت از طبابت، برای قصور پزشکی در این زمینه در نظر گرفته و اگرقانون بگوید اعدام کنید ما فردا اعدام می‌کنیم، ولی قانون گذار ما نیستیم ما مجری قانون هستیم.

سقط جنین سختگیرانه وبا مجوز قاضی انجام می شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص سقط جنین نیز گفت: پروتکل برای غربال گری داریم منتهی ما اکنون با پروتکل جهانی پیش نمی‌رویم وسختگیرانه ترشده است تا سقط جنین کمتر شود و کم شده است.

او بیان کرد: نتیجه این فرایند ممکن است یک تعدادی بچه باشند که به اشتباه سقط شده اند ممکن است هم تعدادی بچه متولد شده همراه با نقص باشد، ولی ما توابع قانون کشوری هستیم الان پروتکل غربال گری کم شده ومجوز سقط بسیار سختگیرانه شده است.

او گفت: آمار سقط ۶۰ تا ۷۰ جنین در شهر کرمان مال چندی قبل است و اول کسی که به عنوان مرجع آمار سقط جنین را ارائه کرد، دکتر حق دوست از دانشگاه کرمان بود که بیشتراستناد به آمار سقط جنین کشور هم استناد به آمار وی بود.

او تاکید کرد: قبلا بیشتر سقط‌ها را خانواده‌ها بنا به دلایلی درخواست می‌دادند وتعدادی از سقط‌ها درغربال گری بود، اما اکنون این اقدام سختگیرانه وبا اعمال فشار زیادی همراه است و باید با مجوز قاضی انجام شود واینکه گفته می شود مواردی از سقط زیر زمینی است،دست ما باز نیست جلوی موارد زیر زمینی را بگیریم.

بیمارستان شفا قبل از عید برای اسکلت ریزی به مناقصه می رود

احمدی نژاد گفت: از مدت‌ها قبل دنبال جای مناسب برای بیمارستان شفا بودیم از آنجایی که ۱۸۰۰ میلیارد تومان برآورد برای ساخت بیمارستان بود و از عهده ما برنمی آمد این مساله واگذارشد، کار‌های تحقیقاتی انجام شده و قرارداد اولیه انجام شد.

او بیان کرد: اکنون بیمارستان شفا به عنوان ۷۰۰ تختخوابی مصوب شده و درخود بیمارستان فعلی شفا تعیین مکان شده و مناقصه اسکلت آن قبل از عید انجام می‌شود.

او شماردانشجویان خارجی دانشگاه علوم پزشکی کرمان را ۱۸۹ نفرذکر کرد و گفت: این دانشجویان ازکشور‌های عراق، لبنان، پاکستان، نیجریه وهند هستندوعمدتا در پزشکی مشغول هستند.

همکاری خوب بیمه سلامت با دانشگاه علوم پزشکی

احمدی نژاد تصریح کرد: برای ورود دانشجو خارجی شرط معدل داریم، همچنین اخیرا تفاهم نامه‌ای با کشورعمان داریم که بحث توریسم سلامت را داشته باشیم ونیز آموزش دانشجویان پزشکی شان را برعهده بگیریم.

او با قدردانی از همراهی بیمه سلامت گفت: ۹۰ درصد هزینه‌های ناباروری را بیمه سلامت تقبل کرده وتن‌ها ده درصد برعهده خانواده هاست که فرصت خوبی برای کاهش موارد ناباروری دراستان است از سوی دیگر کمک بسیار خوب بیمه ای برای معلولین هزینه های آنان را بسیار کاهش داده است وحتی هزینه مراجعه به بخش خصوصی این معلولین نیز توسط بیمه سلامت تاحدودی پوشش داده می شود.

احمدی نژادگفت: علی رغم سرآمد بودن در جمع دانشگا‌های برتر کشورجز ۵ دانشگاه پایین کشور در نیرو انسانی هستیم وجز ۴ دانشگاه اخر دربودجه هستیم که رایزنی‌هایی در وزارتخانه برای افزایش بودجه انجام شده که برخی نمایندگان مجلس نیز به ما کمک‌هایی کرده اند.

او بیان کرد: حس کنجکاوی خبرنگاری و دید شما ازبیرون کمک کننده است امید در اصلاح فرایندهایمان گام موثری برداریم.

برچسب ها: علوم پزشکی ، سقط جنین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار