آیا حیوانات می‌توانند وقوع زلزله را پیش‌بینی کنند؟

ساختار ژنتیکی موجود به طیف گسترده‌ای از مهره داران اجازه می‌دهد تا رفتار‌های هشدار اولیه را برای انواع دیگر رویداد‌ها علامت گذاری کنند.

افسانه دیرینه مبنی بر این که حیوانات می‌توانند زلزله را پیش بینی کنند هنوز با استدلال علمی ثابت نشده است. اما این موضوع مدت‌ها ذهن بسیاری از انسان را به خود جلب کرده است، زیرا گزارش‌های محلی و گزارش‌های شاهدان عینی نشان می‌دهند که حیوانات ساعت‌ها یا روز‌ها پیش از وقوع زلزله رفتار‌های عجیبی از خود نشان می‌دهند. قدمت این موضوع به دوران یونان باستان در سال ۳۷۳ پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. گفته می‌شود که موش ها، راسوها، مار‌ها و صدپایان چند روز پیش از آن که زمین لرزه‌ای شدید باعث لرزش تمام منطقه شود از خانه‌های خود کوچ می‌کردند.


بیشتربخوانید


روایت‌های مشابهی در دوران معاصر نیز مطرح شده‌اند. برخی می‌گویند حتی ماهی‌ها و پرندگان نیز پیش از فعالیت‌های لرزه‌ای رفتار غیر عادی از خود نشان می‌دهند. چنین روایت‌هایی علاقه پژوهشگران را برانگیخته اند. آنان از تازه‌ترین فناوری‌ها برای بررسی حیوانات مختلفی استفاده می‌کنند که گفته می‌شود زمین لرزه‌ها را زودتر از موعد پیش بینی می‌کنند.

"مارتین ویکلسکی" از موسسه مطالعه رفتار حیوانات ماکس پلانک در آلمان تحقیقات قابل توجهی را در مورد تغییر الگو‌های رفتاری در میان گروهی از حیوانات چند روز پیش از وقوع زلزله در زیستگاه مربوطه آنان انجام داده است.

ویکلسکی حسگر‌هایی را روی شش گاو، پنج گوسفند و دو سگ در شمال ایتالیای زلزله خیز کارگذاری کرد. او حیوانات را برای چندین ماه پیش از وقوع مجموعه‌ای از زمین لرزه در زیستگاه آنان مشاهده کرد. ویکلسکی و تیم محققان اش داده‌هایی را جمع آوری کردند که ۲۰ ساعت پیش از وقوع زلزله تغییری در رفتار حیوانات مزرعه نشان داد. حیوانات زمان فعالیت غیرمعمول طولانی تری را از خود نشان دادند. آنان ۵۰ درصد در بازه زمانی ۴۵ دقیقه‌ای در مقایسه با روز‌های پیش فعال‌تر بودند.

پژوهشگران با مجموعه محاسباتی به درستی زلزله‌ای با بزرگی بالای ۴ ریشتر را پیش بینی کردند. با استفاده از همین روش از هر هشت زمین لرزه قوی موفق شدند هفت مورد را پیش بینی کنند. "جوزف ال. کرشوین" زمین شناس آمریکایی این پدیده را در یک مجله علمی در سال ۲۰۰۰ میلادی توضیح داد و اشاره نمود که بسیاری از حیوانات می‌توانند موج P را چند ثانیه پیش از برخورد موج S احساس کنند. امواج P می‌توانند از طریق مایعات، جامدات و گاز‌ها عبور کنند در حالی که امواج S تنها از طریق جامدات عبور می‌کنند. تعداد کمی از انسان‌ها قادر هستند موج P کوچک تری را که سریع‌ترین سیر حرکت را از منبع زلزله طی می‌کند و پیش از موج بزرگ‌تر S می‌رسد حس کنند.

کرشوین یک پرسش مهم را مطرح می‌کند: آیا حیوانات می‌توانند تمایل ژنتیکی برای پیش بینی زلزله و حفظ این رفتار احتیاطی با وجود درجات مختلف فعالیت‌های لرزه‌ای ایجاد کنند؟ غریزه طبیعی همه حیوانات این است که یا از خود در برابر شکارچیان دفاع کنند یا از خطرات قریب الوقوعی که نمی‌توانند آن را خنثی نمایند فرار کنند.

ساختار ژنتیکی موجود به طیف گسترده‌ای از مهره داران اجازه می‌دهد تا رفتار‌های "هشدار اولیه" را برای انواع دیگر رویداد‌ها علامت گذاری کنند و این امکان وجود دارد که برخی از حیوانات آن رفتار را تقلید کرده و آن را به یک واکنش گریز لرزه‌ای تبدیل کنند.

با این وجود، جامعه علمی هنوز درباره حیواناتی که زلزله را پیش بینی می‌کنند اتفاق نظر ندارند. "ویت گیبونز" استاد جانورشناسی و زیست شناس ارشد در آزمایشگاه بوم شناسی رودخانه ساوانا در دانشگاه جورجیا می‌گوید که بازماندگان باید شکرگزار باشند که می‌توانند از دانشمندان برای نظارت بر امواج لرزه‌ای در پوسته زمین تشکر کنند و نه از رفتار عجیب حیوانات.

با این وجود، ارزیابی ۱۸۰ مقاله منتشر شده در نشریات نشان می‌دهد که ۷۰۰ رکورد از رفتار‌های غیر عادی و غیر معمول حیوانات پیش از ۱۶۰ مورد زمین لرزه گزارش شده اند که به وجود ارتباط معنی داری بین این رفتار‌ها اشاره دارد.

اگرچه زلزله شناسان و دانشمندان هنوز الگوی منسجمی در استفاده از رفتار حیوانات به عنوان یکی از ابزار‌های پیش بینی زمین لرزه‌های بزرگ پیدا نکرده اند، اما تحقیقات بیش‌تر در مورد این پدیده می‌تواند به نتایج مطلوبی منجر شود.

منبع: فرارو

برچسب ها: حیوانات ، زمین لرزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
تنها
۰۷:۵۹ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
در 23 آذر سال 1357 ساعت ده و نیم صبح در منطقه دشتگل (شمال خوزستان بین ایذه و مسجدسلیمان) زلزله ای آمد با قدرت6/2ریشتر که متاسفانه 76نفر کشته شدند...حدود نیم ساعت قبل از زلزله یک راس الاغ بشدت ناآرام وعصبی شد و پشت سر هم عرعرمیکردن ودر نهایت رفت روی جای صاف و امنی ایستاد تا زلزله آمد... باورکردنی نبود آن حیوان باهوش به وضوح زلزله را پیش بینی کرده بود... شخصا شاهد این مساله عجیب بودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
صدای زوزه سگ و قاه قاه مرغ از قدیم پیش از وقوع زلزله صحت دارد خد اوند نیرویی در این موجودات قرار داده که بتوانند قبل از وقوع زلزله هشدار بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
پیرونظرقبلیم دراستفاده ازاحساسات غیراگاهانه حبوانات درقبل ازوقوع خطردراینکه نوع پیش زمینه ها میتوانندبعنوان یک خطرتنبیهی یا ارسال یک پیام تشویقی دردریافت غیراگاهانه حیوان واقع گرددمثالاً نه ریزش دیوارقبل ازایجادکه نمیتواندپیشگیری کننده باشدبلکه دریافت حیوان ازپیش رمینه ها که حیوان احساس دریافت پاداش تنبیهی یاتشویقی دریافت میکندمیتواندیک راهکاردرپیش بینی اگاهانه واقع گرددمثالا پیش زمینه هایی مانندارتعاشات ازتصادم نیروها درگیرشدن گسلها به نسبت انرژیی که توان فراروآزادشدن روداره که درعصرکنونی بشربادستیابی به فنون علمی واستفاده ازوسایل موجودمقداری محاسبات دریافتی بابت مقدارشدّت وانرژی آزادشده رودارندوتحقیقات امکان ردیابی میتواندامیدبخش خبر راهکاردهنده این مورددرزمین ودیگرسیارات باشدشایدوتاچه میزان میتوان امیدوارشددراطمینان به پیشگویی اگاهانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
درسال ۵۷زمستان بود درقصرقند چابهار روستای ساربگ قبل از اینکه زلزله بیاد سگ وشغال وحتی پرنده به سرصدا درامدند همسرم گفت بریم بیرون میخواد زلزله بیاد ورفتیم بیرون زلزله امد وبدریا یاکوه برسد میگیره زلزله رو بخیر گذشت ازون موقع هرچند مرتبه که امد اولا دولت چادر از اموزش پرورش دادند هرسه خانوار یه چادر بعدسه ماه درچادر زندگی کردیم بخیر گذشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
سلام بله حیوانات و پرنده ها نیم ساعت قبل از زلزله متوجه میشن سال ۱۳۵۱ زلزله امده بود حیاط خانه ما ۴۰۰ متر بود مرغ خروس کبوتر داشتیم قبل از زلزله مرغ خروس کبوترها سر صدا میکردن پرواز میکردن بابای خدا بیامرزم گفت خدا بخیر کنه زلزله میخواد بیاد بچه ها از اتاق بیایین توی حیاط همه رفتیم توی حیاط زلزله اومد دقیقا تمام حیوانات متوجه میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۹ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
الکی نیست که من عاشق سگهام بخدا خیلی خوبو با وفا و باهوش البته همه موجودات خدا خوبن اما سگ ی جیزدیگس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
در زلزله سال ۱۳۷۶ شمال شرق خراسان در کنار درب خانه ای قدیمی نشسته بودم که دیدم درب بدون علت به ارامی می لرزد اولش بی خیال بودم اما پس از پانزده ثانیه لرزیدن درب بلندشده و به دنبال علت گشتم که این درب چرا می‌ارزد که در همین لحظه از صدای وحشتناک زلزله و تکان خوردن زمین به بیرون از آن مکان فرار کردم ۵/۶ ریشتر قدرت داشت و بسیاری از روستاهای شیروان و بجنورد را در هم کوبید
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۱۹:۲۵ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
سلام من دومرتبه قبل از زلزله. زوزه سگ. ویک مرتبه بی‌قراری اسب. را شاهد بودم.
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۱:۳۹ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
اسب زلزله را درک میکند و واکنش نشان میدهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
شاید حیوانات از روی نشانه های طبیعت میتونن پی به زلزله ببرند نه تو آزمایشگاه و باغ وحش!!یا یه حیوان و حشره خاص میفهمه به بقیه اطلاع میده!! مثلا سگ در طبیعت زودتر از انسان می فهمند باران قراره بیاد.
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۱۳:۲۰ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
به نام خداوند جان و خرد : حیوانات قدرت تشخیص بسیار قوی در مورد وقوع حوادث بلایای طبیعی را دارند و باید با دوربینهای مدار بسته تحت نظر قرارشان داد و اینگونه عمل می کنند که در قبل از وقوع بلیات طبیعی به طرفی پا به فرار می گذارند و اگر در بند باشند می خواهند بندشان را پاره کنند و فرار کنند به طرفی که از منطقه وقوع حوادث طبیعی دور شوند و کنترلشان در آن زمان بسیار مشکل است و امکانش بسیار سخت می شود و یا هرگز نمی شود کنترلشان کرد . التماس دعا و صلوات.
Iran (Islamic Republic of)
نیکی
۱۲:۳۷ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
ما در زلزله ۶۹ رودبار در گیلان یادمه کلاس پنجم ابتدایی بودم قبل از اینکه یک یا دو دقیقه زلزله بیاد سگ ما واکنش نشان می‌داد اینقدر پارس می‌کرد به ما می فهموند که از خونه دو طبقه بزنید بیرون که یعنی زلزله داره میاد؟ خیلی عجیب و غریب بود
Iran (Islamic Republic of)
نیکی
۱۲:۴۴ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
یک مساله ایی هم که اون موقع من از پس لرزه‌ های زلزله میدیدم ای بود که خونه همسایه اونطرف رودخانه بود تقریبا ۴۰۰ متر و ما گورستان جای شیب دار زندگی می‌کردیم، ، زلزله زودتر به اونور رودخانه رسیده بود برای من ثابت شد زلزله مث موج دریا همیشه از سمت شرق و شمال شرق دیر به خانه ی ما می‌رسد چون مث موج عمل می‌کرد چون هنوز همسایه ها از خونه پریده بودند بیرون و داد وفریاد می‌کردند که زلزله اومده ما هیچ نمی فهمیدیم تا بعد از چند ثانیه صدای مهیب و غرش زلزله را حس میکردیم،، ولی صدای سگ جلوتر از همه هشدار دهنده بود که واکنش های عجیب و غریب از خودش نشان میداد،