۳۵۰۰ نیرو از طریق سازمان سنجش جذب وزارت نفت می‌شوند

‌مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از جذب ۳ هزار و ۵۰۰ نیرو از طریق برگزاری آزمون سراسری و سازمان سنجش خبر داد.

محسن خجسته‌مهر ‌مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران صبح امروز در جریان سفر به استان فارس و در نشست با مدیران نفت مناطق مرکزی و شرکت‌های تابعه اظهار داشت: در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم هیچ توسعه میدان گازی جدید در کشور نداشتیم، زیرا طرح‌های توسعه‌ای بیش از پنج سال به طول می‌انجامد، اما در عین حال شاهد بودیم که طی سال جاری و در برخی از روز‌ها میزان تولید گاز از یک میلیارد مترمکعب هم گذشت که می‌توان گفت شرکت نفت مرکزی و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی بیش از برنامه‌های توسعه‌ای حرکت کرده و سرعت توسعه آن‌ها بیش از هر زمان دیگری بوده است.  

خجسته‌مهر با بیان اینکه هزینه‌های اجرا و حفاری برخی از میدان‌های گازی سخت و طاقت‌فرساست، گفت: یکی از اقدامات مهمی که در صنعت شرکت ملی نفت ایران باید انجام شود، انتشار و اطلاع‌رسانی دقیق اقدامات در حوزه فعالیت‌ها و حوزه مسئولیت این شرکت است.  

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران عنوان کرد: در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی برای افزایش تولید ۱۴۲ میلیون مترمکعب در روز به سرمایه گذاری ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار نیاز داریم که در این راستا برای تسریع در روند تولید گاز از طریق منابع داخلی شرکت نفت ایران ۱۰ میلیون متر مکعب افزایش در سال ۱۴۰۲ تعریف شد و ۱۰ میلیون مترمکعب هم در سال ۱۴۰۳ تعریف شده است.

خجسته مهر همچنین با بیان اینکه بین رده اول و دوم مدیریتی در وزارت نفت ۱۰ سال اختلاف وجود دارد بدین معنا که ۱۰ سال است که نیرویی جذب نشده است، از جذب ۳ هزار و ۵۰۰ نیرو از طریق برگزاری آزمون سراسری خبر داد و گفت: افرادی که طی سالیان قبل جذب بدنه وزارت نفت شده‌اند باید ضمن فراگیری آموزش‌های حین خدمت نسبت به توانمند سازی هم اقدام کنند.   اگر منع قانونی وجود نداشته باشد، بار دیگر آموزش‌های آزاد را ویژه نیرو‌های انسانی از سر خواهیم گرفت.

 معاون وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این نکته که باید صنعت نفت را خانواده محور کنیم، گفت: نمی‌توان انتظار داشت که کارمند خوب کار کند، اما موجبات رفاه خانواده وی را فراهم نکرد، لذا توسعه در صنعت نفت باید به صورت متوازن باشد.

خجسته‌مهر با بیان اینکه بودجه‌های مسئولیت‌های اجتماعی بعضا جذب نمی‌شود نیز تصریح کرد: باید با تعریف پروژه، سریعا بودجه مسئولیت اجتماعی آن را جذب کرد تا اثربخشی پروژه‌ها بالا رود.

وی همچنین در بخش ویدئو‌کنفرانسی این نشست با بیان اینکه در شرکت ملی نفت ایران در حال حاضر عمده سرمایه‌گذاری خارجی مربوط به پنج میدان مستقر در حوزه غرب کشور است، افزود: میدان گازی تنگ بیجار از جمله میدان‌های گازی مهم در ایران است و از این رو باید طرح توسعه این میدان گازی به گونه‌ای طراحی شود که بتوان کشور را از این طرح بهره‌مند کرد.

مدیرعامل شرکت نفت ایران ادامه داد: میدان خانگیران نیز دارای سه مخزن و نیازمند دو اقدام ویژه شامل ذخیره سازی و نگهداشت ذخایر میدان گازی است، چرا که نباید حداقل تولید گاز امسال از حداقل تولید گاز در سال آینده کمتر باشد.

خجسته مهر همچنین در خاتمه خاطرنشان کرد: استان فارس دستاورد‌های خوبی در حوزه نفت و گاز داشته و شاهد هستیم که برنامه ریزی‌های انجام شده در سطح وزارت نفت توانسته سرعت توسعه در استان‌ها نظیر فارس را رشد قابل توجهی دهد.  

توسعه فاز دوم پالایشگاه فراشبند با ۱۷۷ میلیون دلار اعتبار 

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین در حاشیه بازدید از طرح توسعه پالایشگاه فراشبند از آمادگی برای افزایش ظرفیت تولید گاز کشور در میادین دی و آغار دالان به حدود روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب در سال آینده خبر داد.

وی با بیان اینکه حدود یک سوم از ذخایر گازی کشور توسط شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از جمله زاگرس جنوبی، تولید می‌شود،  ادامه داد: برنامه شرکت ملی نفت ایران در حوزه شرکت نفت مناطق مرکزی از جمله استان فارس، افزایش تولید گاز به میزان ۱۴۲ میلیون متر مکعب و سرمایه گذاری ۳.۶ میلیارد دلار برای ۱۳ میدان گازی و دو طرح فشارافزایی است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین با اشاره به هدف از سفر خود به استان فارس و منطقه زاگرس جنوبی خاطرنشان کرد: افزایش روز افزون مصارف گاز در بخش صنعتی، خوراک واحد‌های پتروشیمی، واحد‌های نیروگاهی، خانگی و تجاری و همچنین وجود چند طرح افزایش تولید گاز موجب شد تا از نزدیک به بررسی پروژه‌های آغار و دی و آخرین وضعیت پالایشگاه فراشبند بپردازیم.

خجسته مهر از آمادگی برای افزایش ظرفیت تولید گاز کشور در میادین دی و آغار دالان به حدود روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب در سال آینده خبر داد و گفت: اکنون قادر خواهیم بود با توسعه تکمیلی میدان آغار و تولید ۵ میلیون مترمکعب از میدان دی، حدود ۲۵ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر پالایشگاه فراشبند در حداکثر ظرفیت خود ۴۵ میلیون مترمکعب توانایی شیرین سازی و جداسازی دارد، تصریح کرد: برنامه ما برای افزایش ظرفیت پالایشگاه فراشبند از طریق توسعه فاز دوم به ارزش حدود ۱۷۷ میلیون دلار است که در مجموع با تکمیل و اجرای فاز دوم توسعه این پالایشگاه، این ظرفیت از حدود ٤٥ میلیون مترمکعب به ۷۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

معاون وزیر نفت که معتقد است چشم انداز توسعه میادین گازی در شرکت نفت مناطق مرکزی و شرکت زاگرس جنوبی چشم اندازی با اهمیت و قابل توجه است، ادامه داد: به عنوان مثال؛ امسال و در روز‌های سرد زمستان موفق به تولید ۲۴۰ میلیون مترمکعب در روز شدیم که توان، جدیت و کوشش حداکثری همکاران در شرکت نفت مناطق مرکزی موجب تحقق این مهم شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از موضوعات بسیار مهم و کلان را مبحث بهینه‌سازی و بهینه مصرف کردن عنوان و تاکید کرد: هم باید صنایع را بهینه سازی کنیم و هم جلوی اتلاف و هدر رفت انرژی در بخش صنایع، نیروگاهها، خانگی و تجاری را بگیریم که البته این کاری فرا دستگاهی و ملی است و همه ما باید تلاش کنیم تا با فرهنگسازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم، این مهم محقق شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد که اگر تلاش شود تنها ۲۵ میلیون مترمکعب در روز در فصل زمستان صرفه جویی کنیم، دچار قطعی گاز و محدود کردن فعالیت صنایع نخواهیم شد و این ذخایر خدادی در راستای توسعه و ایجاد اشتغال و هدایت خوراک مورد نیاز صنایع استفاده و یا بخشی از تولید گاز به صادرات و تولید ثروت برای کشور اختصاص داده خواهد شد.

خجسته مهر به برنامه شرکت نفت ملی ایران تا ۸ سال آینده که رسیدن به تولید گاز از حدود یک میلیارد متر مکعب در روز به ۱.۵ میلیارد مترمکعب در روز است هم اشاره کرد و گفت: این مهم نیازمند حدود ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که به اهداف کمی در راستای حداکثر سازی ظرفیت تولید نفت و گاز در دولت سیزدهم برسیم.

معاون وزیر نفت در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: در زاگرس جنوبی برای افزایش تولید ۱۴۲ میلیون مترمکعب در روز به سرمایه گذاری ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار نیاز داریم که در این راستا برای تسریع در روند تولید گاز از طریق منابع داخلی شرکت نفت ایران ۱۰ میلیون متر مکعب افزایش در سال ۱۴۰۲ تعریف شد و ۱۰ میلیون مترمکعب هم در سال ۱۴۰۳ تعریف شده است.

خجسته‌مهر خاطرنشان کرد: همچنین سرمایه‌گذارانی در حال مطالعه این ۱۳ میدان و ۲ طرح فشار‌افزایی هستند که با اتمام مطالعه به تدریج وارد مذاکرات قراردادی خواهیم شد.

هرمز قلاوند، مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: پارس جنوبی ۷۰ درصد از کل گاز ایران را تامین می‌کند و بیش از ۲۶ درصد هم توسط شرکت نفت مناطق مرکزی تولید می‌شود.

وی با اشاره به تولید حداکثری گاز و افزایش آن به میزان یک میلیارد مکعب در روز بیش از برنامه پیش‌بینی شده، تصریح کرد: این مهم حاصل تلاش شبانه روزی و جهادگونه مدیران این شرکت و نواحی عملیاتی است.

مهدی حیدری، مدیرعامل مناطق نفت مرکزی ایران نیز در ادامه این نشست بیان کرد: این شرکت با گستره‌ای بالغ بر ۱۴ استان کشور، مسئولیت تولید، توزیع و ذخیره سازی گاز کشور را بر عهده دارد.

وی همچنین با بیان اینکه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با تولید بیش از ۲۴۰ میلیون مترمکعب در روز سهم عظیمی در تولید گاز کشور دارد، ادامه داد: در کنار تولید گاز، تولید نفت در دو منطقه خشت و سروستان در فارس و در استان‌های غربی کشور نیز دنبال می‌شود.

وی همچنین توسعه میادین در قالب طرح ضربتی را مهمترین وظیفه فعلی شرکت متبوع عنوان کرد و گفت: قرار است با توسعه ۱۳ میدان این طرح اجرایی شود تا بتوانیم پس از ۸ سال تولید گاز را نزدیک به ۴۰۰ میلیون مترمکعب در روز و تولید نفت را ۳۰۰ هزار بشکه در روز برسانیم.

حیدری بیان کرد: پس از ۱۲ سال توفیقی حاصل شد که مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از مجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی و شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی بازدید ویژه‌ای داشته باشد.

وی عنوان کرد: خوشبختانه امسال شرکت متبوع بیش از تعهدات تکلیفی خود عمل کرد.

حیدری ادامه داد: همچنین معاون وزیر نفت بازدیدی از طرح‌های ضربتی و تولید و افزایش گاز مجموعه نفت مرکزی داشتند که امید است با توسعه میدان‌های دی و آغار در شهرستان فراشبند شاهد افزایش ظرفیت تولید گاز باشیم که این افزایش ظرفیت در فاز نخست به صورت زودهنگام از دو میدان دی و آغاز ۷ میلیون مترمکعب در سال ۱۴۰۲ به مجموعه اضافه خواهد کرد و در فاز دوم و با تکمیل این دو میدان، مجموعا ۲۵ میلیون مترمکعب به تولید گاز زاگرس جنوبی در حیطه پالایشگاه فراشبند اضافه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با بیان اینکه نیاز به توسعه پالایشگاه فراشبند داریم، گفت: فاز دوم این مجموعه با ۱۷۷ میلیون دلار سرمایه گذاری توسعه می‌یابد.

وی ابراز امیدواری کرد که این طرح طی ماه‌های آینده تبدیل به قرارداد شود و این قرارداد قطعا گامی اساسی و مهم در رونق اقتصادی منطقه، افزایش تولید کشور و نهایتا افزایش اشتغال در شهرستان‌های قیر و کارزین، فیروزآباد و فراشبند خواهد شد.

حیدری اظهار کرد: توسعه میدان دی، آغار و پالایشگاه فراشبند به صورت مجموعه‌ای کامل تعریف و طراحی شده است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در خاتمه بیان کرد: تلاش مان این است در بخش‌های منابع انسانی، ساختار سازمانی و تعالی سازمانی به یک ساماندهی برسیم.

سید ابوالحسن محمدی، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به توان تولید ۱۶۵ میلیون مترمکعبی گاز در روز توسط این شرکت و تحقق ۱۰۳ درصدی تعهد تکلیفی، بیان کرد: با افتخار اعلام می‌کنیم که حتی یک روز قطع تولید نداشته‌ایم و بدون هیچ حادثه‌ای، روند تولید گاز دنبال شده است.

وی همچنین به اقدامات انجام شده در تابستان امسال با فعالیت حدود ۱۶۵ هزار نفر ساعت برای حفظ سیستم اشاره کرد.

محمدی ادامه داد: در زمستان امسال هم ۳ چاه ۴۶ و ۴۷ تابناک و چاه تعمیراتی ۲ دالان را راه‌اندازی کردیم که منجر به تحقق تولید شد.

وی آماده سازی لوکیشن‌ها و جاده‌های دسترسی را از دیگر اقدامات مطلوب شرکت متبوع اعلام کرد و خواستار ساماندهی بخش بهداشت و درمان، اختصاص بودجه به توربین‌های مولد ایستگاه فشار گاز نار و همچنین اختصاص بودجه به حوزه پشتیبانی برای خرید و تجهیز ماشین آلات و ... شد.

در ادامه این جلسه جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: با توجه به فعالیت‌های انجام شده در شرکت ملی گاز شاهد هستیم که طی دو سال گذشته در فصل زمستان هیچ گونه قطعی گاز در مشترکان خانگی رخ نداده است.

وی ادامه داد: میادین گازی در کشور و استان فارس وجود دارد که نیازمند توسعه هستند و مجموعه نفت با توجه به فعالیت‌های تخصصی باید نگاه تخصصی به آن‌ها نیز داشته باشد تا بتوان با توجه به شرایط رقابتی در کشور، شرایط حفظ نیرو‌های انسانی توانمند کشور را فراهم کرد.  

قادری با بیان اینکه اگرچه فارس یکی از استان‌های بزرگ تولید گاز و نفت در کشور محسوب می‌شود، اما با توجه به حجم تولید وسیع گاز و نفت نتوانسته از بودجه‌های نفت و گاز استفاده کند، گفت: علی‌رغم انجام فعالیت‌های وسیع در حوزه فعالیت اجتماعی وزارت نفت در استان فارس، اما در این بخش هم شاهد غفلت‌هایی هستیم.

وی تاکید کرد: در بودجه ۳ درصد نفت و گاز هم شاهدیم که استان فارس از این ردیف بودجه بهره‌مند نشده این در حالی است که در حوزه ارزش افزوده تولید گاز نیز فارس سهم ناچیزی در این بخش دارد.  

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به درآمد‌هایی که دولت از تولید نفت و گاز داشته باید مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت‌ها در استان هم افزایش یابد. به عنوان مثال؛ صندوق بازنشستگی وزارت نفت بخش کوچکی از سرمایه گذاری طرح آزادراه شیراز-اصفهان را به خود اختصاص داده است.  

قادری در خاتمه خاطرنشان کرد: وزارت نفت در سایر طرح‌های بزرگ مقیاس فارس نظیر احداث پالایشگاه دوم، خط انتقال آب از خلیج فارس به استان و سایر خطوط انتقال اتیلن سرمایه گذاری کرده تا بتوان سهم استان فارس در حوزه سرمایه گذاری وزارت نفت را افزایش داد.  

همچنین نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی در این نشست عنوان کرد: خوشبختانه مدیران کارآمد و توانمند در سطح کشور در حوزه نفت مشغول به کار هستند.  

وی ادامه داد: ثروت ویژه‌ای در فارس و کشور وجود دارد از این رو باید از این ثروت در راستای ایجاد اشتغال و توانمند سازی نیروی انسانی استفاده کرد.  

فروردین به چالش‌های موجود در بخش نفت و گاز فارس هم اشاره و آب مورد نیاز پالایشگاه فراشبند را یکی از این چالش‌ها برشمرد و گفت:انتظار می‌رود که وزارت نفت نسبت به اختصاص بودجه برای خط انتقال آب به این پالایشگاه اقدام کند.  

وی خواستار بهبود مسیر‌های مواصلاتی پالایشگاه‌های فارس و ساماندهی این مسیر‌ها توسط وزارت نفت شد تا شاهد کاهش خطرات احتمالی در مسیر‌های مواصلاتی باشیم.  

به گفته فروردین، فارس هیچ سهمیه‌ای در خصوص آلایندگی نداشته و اگر پالایشگاه‌های سطح استان دارای شاخص‌های آلایندگی است، پس باید این بودجه نیز به فارس اختصاص یابد.  

وی که معتقد است بومی‌گزینی در استخدام نیرو‌های انسانی در پالایشگاه‌های فارس رخ نداده، ابراز امیدواری کرد که بتوان از نیرو‌های توانمند استان در پالایشگاه‌های فارس استفاده کرد.  

فروردین همچنین خواستار احداث پالایشگاه بنزین و استفاده از میعانات گازی در فارس شد و تاکید کرد: نباید این فرصت از استان فارس رخت ببندد و به سایر استان‌های کشور برود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.