انتشار ۳۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی تا پایان امسال

مدیر تامین مالی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده مبلغ ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی از سوی دولت را تا پایان امسال منتشر خواهیم کرد.

 محمد عنبری مدیر تامین مالی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد در تشریح اقدامات معاونت اقتصادی در پرداخت بدهی‌های بانکی از طریق تهاتر و تأمین مالی پروژه‌ها از طریق انتشار اوراق مشارکت گفت: پس‌از اینکه در دهه شصت کمک دولت به شهرداری‌ها قطع شد شهرداری‌ها به دنبال ایجاد درآمد‌های پایدار رفتند که یکی از این منابع انتشاراوراق مشارکت است.

او بابیان اینکه معتقدیم پیش‌نیاز اجرای پروژه‌های مختلف شهری ازجمله پروژه‌های مهم عمرانی مانند قطار شهری، خرید اتوبوس، احداث تقاطع‌های غیرهمسطح و... تأمین مالی آن‌ها است، افزود: بخشی از این تأمین مالی توسط معاونت اقتصادی و از محل انتشار اوراق مشارکت انجام می‌شود.

مدیر تامین مالی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مهمی که از سوی این معاونت مورد توجه قرار گرفته است بحث پرداخت بدهی شهرداری مشهد به بانک‌ها است که دراین خصوص پیگیری‌های بسیاری انجام و موفقیت‌هایی به‌دست‌آمده است.

عنبری بیان کرد: با توجه به اینکه احداث خطوط مترو سودآور نیست بلکه هزینه‌های سنگینی را به دنبال دارد برای تأمین بخشی از هزینه‌ها احداث خطوط مترو اوراق مشارکت منتشر می‌شود.

او بابیان اینکه دربند (ع) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مجوز تسویه بدهی‌های شهرداری‌ها به بانک‌ها از طریق تهاتر املاک داده شده است، تصریح کرد: البته باید گفت که شهرداری مشهد از دولت مطالبات زیادی دارد که همه در سامانه‌های وزارت اقتصاد و دارایی برای تسویه ثبت شده است، اما با توجه به زمانبر شدن وصول آن به دنبال بازپرداخت بدهی از طریق بند (ع) رفتیم.

مدیر تامین مالی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد تاکید کرد: برای تسویه بدهی با بانک‌ها از طریق بند (ع) تبصره (۵) قانون بودجه کل کشور سال ۱۴۰۱ با بانک‌ها مذاکراتی را انجام داده‌ایم که چند بانک قبول کردند که مطالبات خود را از شهرداری از طریق تهاتر با زمین و املاک تسویه کنند.

عنبری اظهار کرد: یکی از این بانک‌ها بانک تجارت بود که قبول کرد بدهی خود را از طریق تهاتر تسویه کند که خوشبختانه با چند ماه پیگیری و تلاش مستمر همکارانم در معاونت اقتصادی، مبلغ قابل توجهی از بدهی بانک به تجارت تسویه شد.

او افزود: مذاکرات با بانک‌های دیگر نیز آغاز شده است که مدیران این بانک‌ها ظرف چند هفته آینده برای مذاکرات نهایی به مشهد سفر خواهند کرد.

مدیر تامین مالی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد بابیان اینکه درمجموع ازسال ۸۴ تاکنون حدود از ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای پروژه‌های مختلف منتشر و هزینه شده است ادامه داد: بیشترین میزان انتشار اوراق مشارکت ازسال ۸۴ تا امروز مبلغ ۱۴۵۰ میلیارد تومان در مشهد و مربوط به سال ۱۴۰۰ است که ۸۵۰ میلیارد تومان برای خط سه، ۳۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس و ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر برای بافت فرسوده اطراف حرم مطهر منتشر شد که همگی با تضمین دولت هست.

عنبری بیان کرد: اما امسال و تاکنون با دریافت مجوز انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق برای بافت پیرامون حرم مطهر، ۹۰۰ میلیارد تومان برای احداث خط ۳ و ۱۰۵۰ میلیارد تومان اوراق برای بافت‌های فرسوده آبکوه، حر عاملی و وکیل‌آباد و ۹۵۰ میلیارد تومان توسعه قطارشهری که مجموعاً ۳۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت می‌شود این رکورد شکسته شده است.

او با اشاره به اینکه باید اقدامات لازم جهت دریافت مجوز نهایی انتشار ۳۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت انجام شود تصریح کرد: لذا برنامه‌ریزی‌های لازم جهت معرفی بانک عامل و شرکت‌های تأمین سرمایه انجام و امیدواریم تا پایان امسال شاهد فروش اولیه اوراق باشیم.

مدیر تامین مالی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد تاکید کرد: در اوایل سال ۱۴۰۲ نیز اوراق مشارکت انتشار کامل خواهد شد و امیدواریم در بازه زمانی خرداد تا مردادماه سال آینده وجوه آن را برای اجرای پروژه‌های شهری و سرعت بخشیدن به پروژه‌های عمرانی به‌ویژه قطار شهری وارد چرخه کنیم.

عنبری بابیان اینکه حداقل سال آینده به‌تدریج حدود ۳۹۰۰ میلیارد تومان وجه از محل انتشار اوراق مشارکت به پروژه‌های شهری تزریق خواهد‏ شد اظهار کرد: در کنار این موارد برای اولین بار در کشور موفق به کسب مجوز انتشار ۳۴۵ میلیارد تومان اوراق صکوک اجاره در بورس شده ایم.

مدیردتامین مالی معاونت اقتصادی شهرداری مشهددبا اشاره به اینکه شهرداری مشهد در جذب و انتشار اوراق مشارکت در کشور مقام اول را دارد افزود: ورود حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان پول نقد علاوه بر توسعه زیرساخت‌های شهری توسط شهرداری مشهد، رونق کسب‌وکار‌های مختلف را که وابسته به صنعت ساخت‌وساز و اجرای پروژه هستند به دنبال خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.