انتقاد آمریکا از تصمیم روسیه برای تعلیق پیمان استارت نو

نماینده آمریکا در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل از تعلیق پیمان استارت نو از سوی مسکو انتقاد کرد.

پیمان استارت نو یکی از معاهدات بسیار بااهمیت میان دو قدرت هسته‌ای بزرگ جهان یعنی روسیه و آمریکا بود. با این حال، پس از گسترش حمایت‌های تسلیحاتی واشنگتن از اوکراین در جنگ با روسیه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور طی سخنانی تعلیق مشارکت مسکو در این معاهده را اعلام کرد. همین امر با ناخرسندی کشور‌های غربی به ویژه آمریکا همراه بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بونی جنکسین، نماینده آمریکا در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد در ژنو امروز (دوشنبه) اعلام کرد: تصمیم روسیه برای تعلیق مشارکت در پیمان استارت نو نشان دهنده آن است که مسکو یک شریک هسته‌ای مسئول نیست.

او تاکید کرد: ما چند روز گذشته شاهد آن بودیم که پوتین به صورت یکجانبه از تعلیق مشارکت کشورش در این پیمان خبر داد. مسکو بار دیگر به جهان نشان داد که یک قدرت هسته‌ای مسئول محسوب نمی‌شود. این اقدام از سوی ما قابل قبول نیست.

معاهده استارت نو در سال ۲۰۱۰ امضا شد و محدودیت‌هایی را برای زرادخانه‌های هسته‌ای راهبردی دو قدرت هسته‌ای جهان تعیین کرد. این معاهده دارایی‌های هسته‌ای راهبردی هر طرف را به ۱۵۵۰ کلاهک مستقر و ۷۰۰ موشک مستقر و بمب‌افکن سنگین محدود می‌کند. معاهده استارت نو همچنین نظارت مشترک بر زرادخانه‌های هسته‌ای مستقر شده هر طرف و همچنین هماهنگی از طریق کمیسیون مشورتی دو جانبه را پیش‌بینی می‌کند.

جان مرشایمر، بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان بر این باور است معاهداتی همچون منع اشاعه هسته‌ای (ان پی تی) بهترین نوع همکاری کشور‌های قدرتمند جهان برای جلوگیری از دستیابی سایر کشور‌ها به تسلیحات هسته‌ای است. این کشور‌ها باید فارغ از اختلافاتی که دارند به دلیل منافعی که در کنترل تسلیحات هسته‌ای برای هر دو طرف وجود دارد از گسترش آن به طرف ثالث جلوگیری کنند.

پیمان استارت نو اقدامی از سوی دو قدرت بزرگ هسته‌ای برای کنترل تسلیحات میان خود است که می‌تواند مانع از گسترش رقابت امنیتی میان دو طرف شود. با این حال، مسکو می‌گوید زرادخانه هسته‌ای کشور‌های انگلیس و فرانسه نیز باید تحت پیمان استارت قرار گیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار