هشدار روسیه درباره احتمال درگیری قدرت‌های هسته‌ای بر سر اوکراین

معاون وزیر امورخارجه روسیه گفت: ممکن است قدرت‌های هسته‌ای بر سر اوکراین با هم درگیر شوند.

 معاون وزیر امورخارجه روسیه پنجشنبه هشدار داد که افزایش حمایت غرب از اوکراین می‌تواند منجر به درگیری آشکار میان قدرت‌های هسته‌ای شود.
به گزارش اکونومیک تایمز، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه در سخنرانی خود در کنفرانس سازمان ملل درباره خلع سلاح، ایالات متحده و متحدانش را برای شکست دادن روسیه در جنگ ترکیبی محکوم کرد و گفت آمریکا تعهدات خود بر اساس توافقات بین‌المللی را نقض می‌کند و آنچنان درگیر جنگ اوکراین شده که کنترل خویش را از دست داده است.
معاون وزیر امورخارجه روسیه هشدار داد: سیاست ایالات متحده و ناتو برای دامن زدن به درگیری در اوکراین و دخالت فزاینده آن‌ها در این جنگ، درگیری نظامی مستقیم قدرت‌های هسته‌ای با پیامد‌های فاجعه‌بار به دنبال خواهد داشت.
وی تاکید کرد: اقدام ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای تعلیق معاهده استارت جدید که در سال ۲۰۱۰ امضا شده و آخرین معاهده تسلیحات هسته‌ای باقیمانده میان روسیه و ایالات متحده است، در واکنش به اقدام ایالات متحده و ناتو در مورد اوکراین صورت گرفت.
ریابکوف همچنین آمریکا را به دلیل ناکامی در تصویب ممنوعیت جهانی تسلیحات هسته‌ای مقصر دانست و هشدار پوتین مبنی بر از سرگیری مجدد آزمایش‌های هسته‌ای در صورت انجام این کار را تکرار کرد.
وی با بیان اینکه «آمریکا آشکارا قصد از سرگیری آزمایشات هسته‌ای را نشان می‌دهد» گفت: ایالات متحده عملاً در قبال این معاهده که با گذشت بیش از ربع قرن پس از امضای آن هنوز لازم‌الاجرا نشده مسئول است.
ریابکوف با اشاره به اینکه اگر آمریکا آزمایش هسته‌ای انجام دهد، ما مجبور به پاسخگویی خواهیم بود، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم بیکار بمانیم.
ریابکوف افزود: «هیچ‌کس نباید این توهم خطرناک را در سر بپروراند که برابری استراتژیک جهانی ممکن است از بین برود.
پوتین هفته گذشته در سخنرانی سالانه خود در پارلمان روسیه از توقف مشارکت مسکو در پیمان «استارت جدید» خبر داد. او اعلام کرد که مسکو نمی‌تواند بازرسی‌های ایالات متحده از سایت‌های هسته‌ای روسیه را که در این پیمان پیش‌بینی شده است، در حالی که واشنگتن و متحدانش در ناتو آشکارا شکست روسیه در اوکراین را به عنوان هدف خود اعلام کرده‌اند، بپذیرد.
رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد که مسکو به طور کلی از این پیمان خارج نمی‌شود و ریابکوف نیز مجدداً تأکید کرد: روسیه به سقف‌های تعیین شده در مورد تسلیحات هسته‌ای در این معاهده احترام می‌گذارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Czechia
ناشناس
۰۶:۳۳ ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
باید بهشون هشدار بده اگه تلفات غیر قابل تحمل بشه یعنی نسبت یه روس در برابر پنج اوکراینی بیشتر بشه عین آمریکا اتم میزنه
آخرین اخبار