روسیه: تعیین سفیر جدید آمریکا باعث بهبود روابط دو کشور نخواهد شد

وزارت خارجه روسیه جنگ ترکیبی آمریکا علیه این کشور را عامل عدم بهبود روابط میان دو طرف دانست.

روسیه از سفیر جدید آمریکا در این کشور استقبال سردی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به معرفی سفیر جدید آمریکا در مسکو امروز (جمعه) در جمع خبرنگاران گفت: معرفی سفیر جدید آمریکا در کشور ما به هیچ عنوان باعث بهبود روابط میان مسکو و واشنگتن نخواهد شد، زیرا ما در حال حاضر شاهد جنگ ترکیبی (هیبریدی) آمریکا علیه خود هستیم.

با این وجود، قرار است سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه با لین تریسی، سفیر جدید آمریکا در مسکو در اوایل هفته آینده دیدار کند. ریابکوف بدون اشاره به جزئیات احتمالی دیدار میان دو طرف، در این باره گفت: من در این دیدار قرار است استوارنامه او را دریافت کنم.

با این حال، برخی منابع از احتمال گفتگو‌های دو طرف پیرامون موضوعات مورد علاقه به ویژه جنگ اوکراین خبر می‌دهند. واشنگتن یکی از حامیان اصلی مالی و تسلیحاتی اوکراین در نبرد با روسیه است.

از زمان آغاز جنگ اوکراین در ماه فوریه سال گذشته میلادی، روابط میان آمریکا و روسیه به تیرگی گراییده است. مسکو بر این باور است که آمریکا به دلیل تلاش برای گسترش ناتو به مرز‌های این کشور باعث ایجاد یک تهدید جدی علیه منافع ملی روسیه شده است، همین امر نیز در نهایت به جنگ منجر شد.

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی که بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان محسوب می‌شود بر این باور است آمریکا به شدت به روسیه برای موازنه قوا علیه چین نیازمند است.

او تاکید دارد: تنها کشوری که می‌تواند هژمونی آمریکا را به چالش بکشد چین است و از آنجا که روسیه در مرز‌های شمالی این کشور قرار دارد، می‌تواند به متحدی مناسب برای واشنگتن به منظور موازنه قوا علیه پکن تبدیل شود. با این حال، اشتباه استراتژیک آمریکا در گسترش ناتو به مرز‌های روسیه باعث بروز جنگ اوکراین شد و در نهایت واشنگتن با دستان خود مسکو را به آغوش پکن فرستاد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار