دادگستری آمریکا در میانه بررسی چندین شکایت خصوصی از ترامپ گفت که یک رئیس جمهور نمی‌تواند از سخنرانی که خشونت را تحریک کرده، مصون بماند.

وزارت دادگستری آمریکا از دادگاه تجدیدنظر خواست تا درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا مبنی بر مصونیت از دعوای حقوقی مربوط به حمله هوادارانش به ساختمان کنگره آمریکا را رد کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت دادگستری آمریکا در خصوص یک پرونده دادگاه فدرال که مصونیت قضایی ترامپ را در خصوص پرونده حمله به کنگره بررسی می‌کند، اعلام کرد که درخواست مصونیت ترامپ باید رد شود و می‌توان از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و افسران پلیس کنگره به خاطر حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ در ساختمان کنگره آمریکا شکایت کرد.

به گفته این وزارتخانه، «هیچ بخشی از مسئولیت های رسمی رئیس جمهور شامل تحریک خشونت‌های قریب الوقوع نمی‌شود».

در ماه‌های اخیر، ادعا‌های قانونی مطرح شده است که ترامپ با سخنرانی خود حمله به کنگره را تحریک کرده است. وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید هیچ موضعی در قبال ادعا‌هایی از این دست ندارد. با این وجود، وکلای دادگستری به دادگاه گفتند اگر تحریک خشونت توسط ترامپ اثبات شود، امکان حفاظت از او با «مصونیت مطلق» وجود ندارد.

وکلای ترامپ استدلال کرده‌اند که او در چارچوب وظایف رسمی‌اش عمل می‌کرده و وقتی از هزاران حامی خود خواسته بود تا قبل از شروع شورش «به سمت کنگره راهپیمایی کنند» و «بجنگند»، هیچ قصدی برای ایجاد خشونت نداشته است.

سخنگوی ترامپ روز پنجشنبه گفت که رئیس جمهور در ۶ ژانویه «مکرراً خواستار صلح، میهن پرستی و احترام به مردان و زنان مجری قانون شد» و دادگاه‌ها باید در کوتاه مدت به نفع ترامپ رای دهند و این موارد بیهوده را رد کنند.

گفتنی است، حتی اگر دادگاه تجدیدنظر موافقت کند که می‌توان از ترامپ شکایت کرد، کسانی که این شکایت را مطرح کردند هنوز با یک نبرد دشوار روبرو هستند. لوری لونسون، استاد دانشکده حقوق لویولا و دادستان سابق فدرال گفت که آن‌ها باید نشان دهند که چیزی بیش از لفاظی‌های آتشین وجود داشته و سخنرانی ترامپ در واقع یک فراخوان مستقیم و عمدی برای ترویج خشونت بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار