تعداد کاربران خدمات پنجره ملی هوشمند به ۱۱ میلیون رسید/ اتصال ۹۵ درصد دستگاه‌ها به پنجره هوشمند

معاون رئیس سازمان فناوری اطلاعات، ویژگی کلیدی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را ارائه خدمات با یک بار احراز هویت دانست.

جواد موحد، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات در همایش «معماری پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی» با اشاره به این که همه گیری کرونا یکی از اصلی‌ترین محرک‌های پیشرفت خدمات دولت الکترونیکی در طول دو سال گذشته بود، گفت: محرک‌های دیگری نظیر رشد تصاعدی فناوری‌های نوظهور، افزایش انتظارات مردم، تغییرات جمعیتی و لزوم ایجاد عدالت دسترسی به خدمات دولتی نقش بسزایی را در رشد و پیشرفت دولت الکترونیکی در سطح دنیا داشته‌اند از این رو در نقشه راه کشور‌های زیادی از جمله ژاپن و سنگاپور و کشور‌های منطقه، پنجره ملی خدمات یکی از پروژه‌های مهم دولت‌ها به شمار می‌رود.

وی افزود: به طور کلی دستگاه‌ها در برابر تغییر از خود مقاومت نشان می‌دهند، اما وجود محرک‌های اجتماعی مانند افزایش جمعیت، وضعیت اقتصادی، نیروی کار و محرک‌های فناوری و برخی موارد دیگر، آن‌ها را وادار به پذیرش اصلاحات و بازمهندسی فرآیند‌ها می‌کنند.

معاون رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه تحویل خدمات، خط مشی گذاری و تصمیم گیری، پردازش و عملیات، تنظیم‌گری و اجرا، نیروی کار، حوزه‌های ماموریت دولت‌ها به شمار می‌روند، گفت: در این میان، آینده دولت هوشمند در ایران در حوزه تحویل خدمات به سمتی پیش می‌رود که ارائه خدمت در آینده نزدیک مبتنی بر فناوری‌های جدید بایستی متحول شود. در حوزه خط مشی‌گذاری نیز موضوع دولت پیش‌بینی کننده با استفاده از کلان داده‌ها و تحلیل سناریو مبتنی بر هوش مصنوعی مطرح است. این موارد در طراحی دولت هوشمند مدنظر وزارت ارتباطات است و در دستور کار قرار گرفته است.

معاون دولت الکترونیکی، با بیان اینکه امارات متحده عربی و عربستان در منطقه از جمله کشور‌هایی هستند که در حال راه اندازی پنجره واحد خدمات هستند که این امر نقش اساسی در ایجاد رضایت شهروندان از ارائه خدمات دولت‌ها داشته است. وی خاطرنشان کرد: ویژگی کلیدی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارائه خدمات با یک بار احراز هویت و ورود یکپارچه به سامانه‌های دستگاه‌ها اجرایی و نهاد‌های عمومی است و در حال حاضر ۹۵ درصد دستگاه‌ها به این پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل هستند و ۱۱ میلیون کاربر نیز از شهریور ماه تاکنون از خدمات این پنجره استفاده می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار