کار تشکیلاتی و تربیتی مسئولیت اصلی کانون‌های مساجد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی مسئولیت اصلی کانون‌های مساجد را کار تشکیلاتی و تربیتی عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: هم‌افزایی و همگرایی متولیان امور مساجد؛ همواره عامل موفقیت در فعالیت‌های مسجدی بوده است.

او  افزود: اگر اتحاد و همدلی میان نهاد‌های مسجدی نباشد، دوگانگی و گاه چندگانگی پیش خواهد آمد و منجر به از دست رفتن ظرفیت‌ها و فرصت‌ها خواهد شد، از این رو باید از ظرفیت‌های همگدیگر برای تعالی فرهنگی نظام بهره‌مند شویم.

او  با تأکید بر این‌که باید برنامه جامع برای همگرایی نهاد‌های فرهنگی و دینی در مساجد وجود داشته باشد، گفت: اصل و سبک کار در مساجد باید تشکیلاتی و تربیتی باشد، رویکردی که در امور تربیتی اتخاذ می‌شود باید دارای برنامه ریزی صحیح و هدفمند باشند.

رئیس شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان با بیان این‌که تربیت نسل جوان باید در اولویت برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باشد، گفت: حضور میدانی در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید مورد توجه مدیر جدید ستاد فهما استان باشد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم بهره مندی از ظرفیت آموزش و پرورش برای تعمیق فرهنگ انتظار و آشنایی حداکثری با معارف مهدوی را مورد تأکید قرار داد و افزود: تربیت نسل مهدوی کشور را در مقابل توطئه‌های دشمنان بیمه خواهد کرد، قطعا این امر در مسیر تشکیل تمدن نوین اسلامی مورد نظر رهبر معظم انقلاب است.

او  با بیان اینکه باید هر یک پایگاه بصیرت افزایی و روشنگری باشند، خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم ستاد فهما استان می‌تواند با بهره مندی از افراد متخصص و با برخورداری از اخلاق حسنه می‌تواند نقش ارزنده در پاسخ به نیاز‌های جوانان و جذب مخاطبان داشته باشد.

حجت الاسلام روح الله رهبری دستیار ویژه رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز در این جلسه به ارایه گزارشی از فعالیت‌های این نهاد در کشور پرداخت و خواستار همراهی دیگر نهاد‌های مسئول در شورا با ستاد استانی فهما شد.

مدیرستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان آذربایجان شرقی فهما نیز در این جلسه از فعالیت بیش از ۱۴۰۰ کانون فرهنگی هنری و بیش از ۶۵۰ کتابخانه و قرائتخانه در مساجد استان خبر داد و گفت: بیش از ۱۴۰۰ کانون فرهنگی هنری و بیش از ۶۵۰ کتابخانه و قرائتخانه در مساجد شهری و روستایی استان فعال است، وسال آینده به دنبال توسعه فعالیت‌های فرهنگی در مناطق محروم و کم‌برخوردار استان خواهیم بود که تفاهم‌نامه ۲۰۲۰ ناظر بر این سیاست ستادی است.

شفیعی با اشاره به این‌که ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان تعامل حداکثری با دیگر نهاد‌های متولی در امور مساجد خواهند داشت، گفت: در این راستا درصدد بهره مندی از ظرفیت بالای موجود در شبکه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هستیم.

او افزود: شبکه عظیم کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، امروز با عبور از ۲۶ هزار باب کانون در کشور و ۱۴۰۰ باب در استان آذربایجان شرقی یکی از وسیع‌ترین و مؤثرترین مراکز فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، این نهاد از سال ١٣٧٢رسماً آغاز به فعالیت نموده و تاکنون مأمن صد‌ها هزار نوجوان و جوان علاقه‌‎مند و مستعد بوده است.

او ادامه داد: ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با رویکرد تأسیس کانون در تمام مساجد کشور، برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داده و به افزایش تأسیس تعداد کانو‌ن‌ها در هر سال اهتمام ویژه‌ای دارد. هر مسجدی در صورت آمادگی تمایل و ارایه درخواست کتبی و ارایه مدارک لازم به ستاد استانی می‌تواند به این شبکه اجتماعی مذهبی وارد و عضو شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی هم در این جلسه کانون‌های فرهنگی هنری فرصتی برای همگرایی در فعالیت‌های مسجدی است گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در زمینه احیای جایگاه فرهنگی، آموزشی، هنری و تبلیغی مساجد، تربیت و رشد نیرو‌های متعهد، انقلابی، کارآمد در حوزه فرهنگ و هنر نقش مهمی بر عهده بردارند.

بلاغی افزود: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در زمینه احیای کارکرد اجتماعی مساجد، فعالیت در حوزه تعلیم و تربیت، توسعه فرهنگ اصیل اسلامی در شهر‌ها و روستا‌های کشور، در راستای هدایت و سازماندهی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد مورد توجه و اهمیت هستند.

او کانون‌های فرهنگی هنری را فرصتی برای همگرایی در فعالیت‌های مسجدی بر شمرد و گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مأمنی برای نوجوانان و جوانان برای فعالیت‌های تربیتی در ذیل منشور توسعه فرهنگی نظام هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: تحقق سیاست مردمی‌سازی فعالیت‌های فرهنگی و نهضت بازگشت به مساجد قطعا نیازمند توجه به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است، در این راستا سال آینده بخشی از امکانات و بودجه فرهنگی خود را در اختیار کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قرار خواهیم داد.

در پایان این مراسم احکام اعضای شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی فهما صادر شده از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا شد.

بر اساس احکام صادره حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان بعنوان رئیس شورا هماهنگی فهما استان و زین العابدین رضوی خرم استاندار آذربایجان شرقی به عنوان نائب رئیس شورا و سیدمحمدحسین بلاغی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به عنوان دبیر شورا منصوب شدند.

همچنین سردار عباسقلیزاده فرمانده سپاه استان، مرتضی شفیعی مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان، حجت الاسلام روشن‌تن مدیر حوزه‌های علمیه استان، حجت الاسلام سیدشهاب الدین حسینی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، حجت الاسلام سیدمحمود حسینی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان و یعقوب هوشیار شهردار تبریز به عنوان اعضای این شورا از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شدند.

برچسب ها: مساجد ، کانون فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار