۳۷ میلیون دلار کالا از گمرک خرم‌آباد صادر شد

مدیر اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: ۳۷ میلیون دلار کالای تولیدی در این استان طی ۱۱ ماهه امسال از طریق گمرک خرم‌آباد به ۲۳ کشور جهان صادر شده است.

محمد طولابی مدیر اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: ۵۷ هزار تن کالای تولید شده در استان شامل ۴۰ قلم محصولات امسال از گمرک خرم آباد صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۴۵ درصد کاهش و از نظر ارزش مالی ۳۵ درصد افزایش یافته است.

او تصریح کرد: بیشترین حجم سید صادراتی لرستان شامل محصولات پتروشیمی به ارزش حدود هفت میلیون دلار بوده و مابقی محصولات نیز پودر‌های معدنی، آهک، محصولات پلاستیکی، کشاورزی و لبنیاتی است.

مدیر اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ادامه داد: ارمنستان، ترکیه، بلغارستان، صربستان، عراق، لهستان، هلند، گرجستان، مونته نگر، اتریش، آذربایجان، پاکستان، افغانستان، امارات، قطر، روسیه، عمان، تاجیکستان، قرقیزستان، سوریه، ازبکستان و کویت بازار‌های هدف لرستان در سال جاری بوده اند که بیشترین حجم مبادلات به ترتیب با عراق و افغانستان صورت گرفت.

ارزش ۲۴۰ میلیون دلاری صادرات لرستان/ ۹۰ درصد صادرات از گمرکات جنوب

مدیر اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت لرستان همچنین گفت:۹۰ درصد حجم تجارت جهانی از طریق دریا است و در مورد استان نیز ۹۰ درصد صادرات از طریق گمرکات جنوبی کشور صورت می‌گیرد و تنها ۱۰ درصد توسط گمرک خرم آباد انجام شده است.

طولابی اظهار داشت: پارسال ۶۰ قلم کالای تولیدی لرستان به ارزش ۳۹۲ میلیون دلار و وزن ۷۵۳ هزار تن به کشور‌های مختلف صادر شد و که این رقم طی ۱۱ ماهه امسال معادل ۲۴۰ میلیون دلار بوده است، اما تا پایان سال به عدد سال قبل افزایش می‌یابد چراکه برخی محصولات کشاورزی در پایان سال به مرحله صادرات می‌رسند.

عدم شناسایی بازار‌های بالقوه/مشکل اصلی سبد صادرات غیرنفتی لرستان

او با اشاره به فعالیت ۷۰ تا ۸۰ واحد صادراتی در لرستان گفت: بر اساس بررسی مجمع جهانی صادرات از اظهارنظر‌های صادرکنندگان، سبد صادرات غیرنفتی کشور با چهار مشکل عمده مواجه است که این موارد در خصوص لرستان نیز صدق می‌کند.

طولابی بیان کرد: بر این اساس ۱۹.۴ درصد مشکل صادرکنندگان محصولات غیرنفتی ایران عدم شناسایی خریداران و بازار‌های بالقوه است که این درصد در لرستان بیشتر می‌باشد به نحوی که تولید انبوه یک محصول با رکود بازار مواجه می‌شود و کالا‌ها خریدار ندارند و باید به قیمت بسیار نازل‌تر به فروش برسند.

او گفت: مشکل دوم با فراوانی ۱۹.۱ درصد مربوط به عدم دسترسی صادرکنندگان به منابع مالی تجاری و مشکل سوم با ۱۲.۲ درصد فراگیری نیز در خصوص نبود فناوری، مهارت تولید، دانش کارگران، ماشین آلات فرسوده و در نتجیه کاهش بهره وری است.

طولابی ادامه داد: چهارمین مشکل صادرکنندگان غیر نفتی، قیمت‌های غیر رقابتی است به این معنا که تولیدکنندگان نمی‌دانند رقبای آن‌ها چه اقدامی برای ارزان‌تر شدن تولید صورت داده اند که برای رفع این مشکل باید واحد‌های تحقیق و توسعه کارخانجات و شرکت‌ها را بیش از پیش فعال کرد.

او تصریح کرد: سایر مشکلات سبد صادراتی لرستان شامل نبود استاندارد‌های خارجی محصول، موانع تعرفه‌ای خارج از کشور، هزینه بالای تولید و حمل و نقل، زمان بالای حمل و نقل و برخی قوانین سخت در مرز‌ها هستند.

 

برچسب ها: صنعت و معدن ، گمرک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار