وزیر امور خارجه سوریه:

ترک اراضی سوریه از سوی نیرو‌های بیگانه اولویت ایران و سوریه است

فیصل مقداد گفت:ماموریت ما در منطقه این است که اوضاع را به شرایط طبیعی خود برگردانیم چراکه ما با چالش‌های مشترکی مواجه هستیم .

فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، با بیان اینکه ایران اولین کشوری بود که در زلزله سوریه به کمک ما آمد و اولین هواپیمای خارجی در دمشق و حلب هواپیمای ایران بود، گفت: باعث خشنودی است که به گرمی از برادرم امیرعبداللهیان استقبال کنم. دیدار امیر عبداللهیان با بشار اسد یک دیدار صادقانه و بسیار محبت‌آمیز بود.

وی افزود: بحث در این دیدار منحصر به زلزله نبود بلکه تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در این دیدار مورد بحث و بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. مواضع دو کشور در قبال مسائل جهانی اگر نگوییم مطابق هم، اما مشابه یکدیگر است.

فیصل مقداد ادامه داد: ما هردو خوش‌بین هستیم نسبت به تحولات موجود و تلاش میکنیم شرایط منطقه عادی شود و همچنین وقت کافی داشته باشیم برای مقاومت در برابر سیاستی که اسرائیل در منطقه جولان در پیش گرفته و توربین‌های بادی که در این منطقه نصب کرده و کشتار‌های روزانه آن‌ها در فلسطین و دولت تندرویی که در اسرائیل سر کار هست و تلاش می‌کند سرزمین بیشتری را اشغال کند.

وزیر امور خارجه سوریه با بیان اینکه اولویت اصلی روابط ایران و سوریه در رابطه با ترک اراضی سوریه از سوی نیرو‌های بیگانه است و این اولویت ما و دوستان ما است، گفت: جنگ علیه تروریسم از جمله اولویت‌های ما است و هر میزان کشور‌های مختلف به یاری ما بشنابند، به همان میزان توانسته‌ایم جهان را از بلایا و مصایب نجات دهیم.

وی گفت: روابط ایران و سوریه تنها در این چارچوب‌ها خلاصه نمی‌شوند بلکه بسیار گسترده‌تر است و ما در زمینه‌های اقتصادی و هماهنگی‌های سیاسی هماهنگی بالایی داشتیم.

فیصل مقداد عنوان کرد: ماموریت ما در منطقه این است که اوضاع را به شرایط طبیعی خود برگردانیم چراکه ما با چالش‌های مشترکی مواجه هستیم که از جمله این چالش‌ها حضور نیرو‌های بیگانه در سرزمین سوریه است.

وی با بیان اینکه نقش جمهوری اسلامی ایران چه در منطقه و چه جهان بسیار مهم است، گفت: ایران به امنیت و برقراری ثبات در منطقه دعوت می‌کند و ما با برقراری ثبات و امنیت در منطقه همراهی می‌کنیم و این محقق نمی‌شود زمانی که اشغالگری ادامه دارد و شاهد حضور بیگانگان در منطقه هستیم. این مسئله امنیتی که به دنبال آن هستیم از بین می‌برد.

فیصل المقداد اضافه کرد: نقشی که ایران در روند آستانه و همچنین در تمامی مراحل تحولات در سوریه ایفا کرد نقش مثبتی بوده است. نقشی که ایران ایفا کرده، دائما مثبت بوده و نشانگر باور حقیقی این کشور به قوانین بین الملل و پایان دادن به مشکلات در منطقه است. ما از همان ابتدا از پیوستن ایران به مذاکرات چهارجانبه سوریه، روسیه، ترکیه و ایران استقبال کردیم.

وزیر خارجه سوریه ادامه داد: اهتمام خاص و جدی در رابطه با موضوع اشغالگری و پایان اشغالگری داریم. طی ۱۲ سال اخیر علیه تروریسم جنگیدیم و همچنین تمامی بلایا و مصایبی که مسبب آن تحریم‌های ظالمانه یکجانبه‌ای بوده که علیه سوریه تحمیل شده است و با آمدن زلزله به این مصایب افزوده شد. ما در سه جبهه با مصایب و بحران‌های مختلف مبارزه کردیم که دو تا از این بحران‌ها توسط انسان‌ها ایجاد شد.

فیصل المقداد اضافه کرد: درست است ۱۲ سال مقاومت در برابر تروریسم به طول انجامید، ولی تاثیرات تروریسم طولانی مدت است و سال‌ها طول می‌کشد از بین برود. تحریم‌های اقتصادی که ملت سوریه با آن مواجه شدند مجرمانه و غیرقابل قبول از منظر انسانی و اخلاقی است. کشور‌های غربی اخیرا دریافتند که این تحریم‌ها آسیبی به دولت‌ها وارد نمی‌کند بلکه مردم را مورد آسیب قرار می‌دهد. بعد از وقوع زلزله فهمیدند مردم عادی از تحریم‌ها آسیب می‌بینند و یکسری کار‌ها را انجام دادند که تاثیرات تحریم‌ها را کم کنند، ولی این تحریم‌ها همه باید رفع شود، چون مردم را مورد آسیب قرار می‌دهد. در رابطه با زلزله دیدیم در چند ثانیه یک حادثه خیلی بزرگ رخ داد و بحران حقیقی رخ داد.

وی همچنین گفت: همه تحریم‌هایی که ایران و روسیه با آن مواجه هستند یک تجاوز علیه بشریت است و تروریسم اقتصادی محسوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار