ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای در خاک استرالیا

آمریکا و انگلیس در نظر دارند زیردریایی‌های هسته‌ای که وعده آن را به کانبرا داده‌اند، در خاک استرالیا بسازند.

طبق توافق امنیتی آکوس که میان استرالیا، انگلیس و آمریکا به امضا رسید، لندن و واشنگتن برای آنچه مقابله با چین و سیاست مهار پکن خوانده اند اقدام به تجهیز کانبرا به زیردریایی‌های هسته‌ای و تسلیحات پیشرفته می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت محلی ایالت استرالیای جنوبی امروز (جمعه) اعلام کرد نخستین زیردریایی هسته‌ای که قرار است به این کشور تحویل داده شود ممکنه است در خارج از کشور تولید شود، اما سایر آن‌ها در داخل تولید می‌شوند.

دولت فدرال استرالیا تاکید دارد زیردریایی‌هایی که به انگلیس و آمریکا سفارش داده است باید در آدلاید در ایالت استرالیای جنوبی ساخته شود. کانبرا گرچه در ابتدا از سفارش ۸ زیردریایی هسته‌ای به این دو کشور خبر داده بود، اما اکنون برخی مقامات این کشور می‌گویند احتمال دارد شمار این زیردریایی‌ها افزایش یابد.

پیتر مالیناسکاس، نخست وزیر ایالت استرالیای جنوبی در این باره گفت: من امیدوارم در نهایت ما شمار بیشتری زیردریایی هسته‌ای در ایالت خود تولید کنیم. تاکنون نمونه‌ای در جهان وجود نداشته است که در یک منطقه خط تولید زیردریایی‌های هسته‌ای راه اندازی شده و سپس تولید آن متوقف شود. زمانی که شما وارد چرخه تولید می‌شوید بدان معناست که شما وارد باشگاه تولید کنندگان زیردریایی هسته‌ای شده اید و این روند ادامه خواهد یافت.

پنی وانگ، وزیر خارجه استرالیا نیز در این باره می‌گوید: بر این باورم توافق آکوس می‌تواند برای استرالیای جنوبی بسیار مفید باشد، زیرا باعث ایجاد اشتغال و فعالیت بیشتر صنایع خواهد شد.

آدلاید در سال ۲۰۱۶ به عنوان پایگاه ساخت ۱۲ زیردریایی با فرانسه به ارزش ۳۳ میلیارد دلار انتخاب شده بود. با این حال، چرخش ناگهانی استرالیا به سمت انگلیس و آمریکا، باعث خشم پاریس و فسخ توافق پیشین میان دو کشور شد.

چهار مقام آمریکایی پیش‌تر اعلام کرده بودند آمریکا در نظر دارد ۵ زیردریایی هسته‌ای مدل ویرجینیا را در چارچوب توافق آکوس در اختیار کانبرا قرار دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238
۱۷:۴۶ ۱۹ اسفند ۱۴۰۱
مگه لاشه اسقاطیش کیلو چند؟ این زیر دریایی اسقاطش کیلو چند؟
آخرین اخبار