تصمیمی برای اصلاح قیمت خرید گندم اتخاذ نشده است

معاون وزیر جهاد گفت:شورای قیمت گذاری فعلا برنامه ای برای تغییر در نرخ خرید تضمینی گندم ندارد.

آقای علیرضا مهاجر معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت در نشست خبری دیم زارها گفت: مصرف کود در کشور به اندازه نیمی از دنیا و در مقایسه با کشور های پیشرفته ۴۰ درصد است؛ البته ممکن است در برخی موارد میزان استفاده از کود ها بیشتر باشد. اما در ۹۸ درصد محصولات به ویژه گندم بیش مصرفی نداریم بلکه با کم مصرفی مواجه ایم.

او افزود: در صورتی که محصول ما از دیگر کشور ها بر می‌گردد به خاطر منطبق نبودن پروتکل های بهداشتی دو کشور است.

مهاجر ادامه داد: هنوز تصمیمی در خصوص اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم اتخاذ نشده است. چنانچه اصلاح شود، طور رسمی اعلام می‌شود و موراد مطرح شده درباره نرخ خرید تضمینی گندم شایعه است و شورای قیمت گذاری در این خصوص فعلا برنامه ای ندارد.

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه  از  ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی حدود ۹‌.۵ میلیون هکتار دیم است، گفت: زراعت، باغبانی و فعالیت های شیلاتی را شامل می شود.

او با تاکید بر توجه به معیشت کشاورزان دیم کار گفت: کشاورزان دیم کار از تمکن مالی ضعیف تری برخوردارند و باید از لحاظ مالی و اقتصادی توجه ویژه ای به آنها شود. براین اساس طی فرآیندی طرحی تهیه شد که با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام بر روی آن کار و برای مقام‌معظم رهبری فرستاده شد. ایشان هم با آن موافقت کردند تا این طرح مشترک از سه سال پیش شروع شود.

این مقام مسئول گفت: به صورت آزمایشی ابتدای طرح حدود ۶۶۰ هزار هکتار را تحت پوشش این برنامه بردیم و نتایج خوبی داشتیم.

مهاجر گفت: در سال گذشته با وسعت بیشتری این کار انجام شد و امسال هم در ۲۱ استان کشور در حال اجرا است. شاخص‌هایی که برای دیم در نظر می‌گیریم مانند میزان بارندگی باید به اندازه‌ای باشد که محصولی که کشت می‌کنیم به ما عملکردی بدهد که از لحاظ اقتصادی بتواند هزینه‌های آن را پوشش دهد.

او با بیان اینکه اراضی دیم در کشور پراکنده هستند، گفت: تعدادی استان داریم که بارندگی آنها در اراضی دیم کمتر از ۲۵۰ میلیمتر است و امکان اینکه بتوانیم کشتی انجام دهیم که بتواند عملکرد قابل قبولی بدهد وجود ندارد، بنابراین آنها را اراضی مرتعی در نظر گرفتیم.

مهاجر می گوید: امسال توانستیم با سازمان نظام مهندسی کشاورزی قراردادی را منعقد کنیم که هزارنفر از فارع التحصیلان رشته کشاورزی که تجربه لازم را داشته باشند در این طرح استفاده کنیم و با آموزش آنها توانستیم فناوری های جدید را در دیم زارها به کشاورزان انتقال دهیم.

او با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از این اراضی بیمه شدند، افزود: خشکسالی یکی از تهدیدهایی است که زندگی کشاورزان مناطق دیم را تهدید می کند و انجام بیمه اطمینان خاطری را برای آینده کشاورزان دیم کار فراهم کرده‌ است. 

معاون وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: یکی از معضلات خاورمیانه و کشور ما فرسایش خاک است که در دیم زارها با شخم فراوان باعث فرسایش خاک می شدیم. ولی با استفاده از کارنده‌های عمیق کار می‌توانیم  از رفت و آمد زیاد تراکتور و ادوات در زمین جلوگیری کنیم، زیرا در یک زمان چندین کار توسط کارنده‌ها انجام می‌شود و از فرسایش خاک هم جلوگیری می‌شود.

مهاجر افزود: سالانه حدود ۲.۵ میلیون هکتار اراضی آیش داریم که این اراضی هم باعث ایجاد فرسایش خاک می‌شود. برای جلوگیری از این موارد آنها را از آیش زرد به شرایطی خوبی که سطح اراضی با پوشش سبز و یا علوفه پوشیده شود، تبدیل کردیم. در کنار این با کمک بانک ملی توانستیم امسال ۵۰۰ میلیارد تومان با بهره ۴ درصد برای ادوات کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار دهیم که اگر کمک ستاد اجرایی فرمان امام نبود  شاید نمی توانستیم به آن برسیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
زمان احمدی نژاد ربع کوجه هم با بشکه فعله ای وارد میشد ودر کارخانه بسته بندی میکردن گتدم هم چون پول داشت وارد میکرد وکشاورزان هم دیگر گندن نکاشتن گند م را دولت تحویل نمیگرفت چون یک عده با واردات گندم سود میبردن
Iran (Islamic Republic of)
کشاورز بی چاره
۲۱:۲۹ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
کشاورز بدبخت همیشه باید تو سری بخوره
آخرین اخبار