صادرات سیب و پرتقال محدود شد

معاون امور فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: طرح تنظیم بازار میوه شب عید از سه ماه قبل برنامه ریزی شده و اکنون عرضه صورت گرفته و محدود کردن صادرات سیب و پرتقال هم انجام شده است‌.

میز اقتصاد امروز به بررسی آخرین وضعیت  بازار میوه شب عید با حضور آقای معتمد معاون امور فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی، آقای بازدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، آقای فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، آقای فصاحتی مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره با و آقای ،خلعتی سرپرست تعاون روستایی استان بوشهر  پرداخت.

سوال : آخرین وضعیت توزیع چگونه بوده است؟

معتمد: توزیع را تا کنون ده استان از امروز شروع کردند. آذربایجان شرقی از بیستم توزیع را شروع کرده بود اما عمده استان ها از امروز شروع کردند. اصل فروش میوه تنظیم بازار روز های پایانی است.

مردم معمولا روز بیست و هفتم الی بیست و هشتم خرید انجام میدهند. از محل های پایین شهر و اقشار متوسط این توزیع انجام میشود و قیمت گیری انجام میشود و قدرت خرید مردم و فراوانی میوه سنجیده میشود و قیمت ده درصد زیر قیمت میوه های مشابه است. سیب درختی زرد بیست و چهار هزار تومان است و سقف آن بیست و هشت هزار تومان است. آذربایجان شرقی پرتقال را چهارده هزار تومان گذاشته است‌. 

کارشناسان اقتصادی می‌گفتند که این بخش باید توسط بخش خصوصی انجام شود. دولت یک الزاماتی داشت که ما آنها را پیگیری کردیم و الزامات را طوری تنظیم کردیم که برای بخش خصوصی قابل اجرا باشد‌. کار به استان ها محول شد و کمیته راهبری برای هر شهری تشکیل شد. مباشر با پول خود میوه را خریده و ذخیره سازی کرده است. میادین میوه و تره بار در تمام طول سال محصولات شان را زیر قیمت عرضه می‌کنند. 

سوال:  میوه اکنون با چه قیمتی عرضه می‌شود؟

بازدار: ما جلساتی را برگزار کردیم و مصوب شد هزار و ششصد تن پرتقال و سیب به نسبت مساوی داشته باشیم. تقریبا امروز این فرآیند در صد و ده غرفه در شهرداری ها آغاز شد. قیمت ها با درجه بندی از بیست تومان تا بیست و هفت تومان برای سیب و  پرتقال از چهارده تومان تا حداکثر هجده هزار تومان است میوه ها در عرض ها و کیفیت های مختلف هستند. کیفیت ها را ما با قیمت متناسب کردیم. 

سوال : تفاوت امسال با سال های گذشته چیست؟

معتمد: روش ذخیره سازی ما مانند سال گذشته است اما با بخش خصوصی انجام میشود. سیب در مناطق مختلف تهران قیمت های متفاوت دارد و به بالای پنجاه هزار تومان می‌رسد. میادین کار همیشگی خود را انجام می‌دهند و سیب و پرتقال را با قیمت پایین تر عرضه می‌کنند. مشتری میادین سازو کار آن فرق می‌کند. استاندارد میوه های ما درجه یک است. این به بازار پیام کاهشی می‌دهد. این قیمت ها مربوط به سطح شهر است و مربوط به میادین نیست.

فتحی: ما کمی زودتر از نقاط دیگر کشور شروع کردیم و قیمت ها به کمیته راهبری می‌رود و ده درصد زیر قیمت کشف شده اعلام قیمت میشود. در چهل و پنج نقطه از استان در قالب نمایشگاه ها میوه و کالا های اساسی دیگر عرضه میشود. عرضه را ما در نظر گرفتیم که تا سیزده فروردین ادامه داشته باشد. 

سوال: میوه تنظیم بازار به میادین رسید؟

فلاح نژاد خبر نگار: بار سیب قرمز رسیده است و اکنون در حال عرضه است اما بار پرتقال هنوز نرسیده است و از فردا قرار است سیب زرد و پرتقال عرضه شود. 

سوال : چرا پرتقال و سیب زرد عرضه نشده است؟

فصاحتی: ما قرار بود در بیست و سوم عرضه آزمایشی داشته باشیم تا کیفیت و قیمت را بسنجیم و اگر بازار وارد تنش شد ما ورود پیدا کنیم. سیب زرد امشب با قیمت بیست هزار تومان می‌رسد. همکاران ما اکنون در ساری هستند و امیدواریم تامین به‌زودی انجام خواهد شد‌. بیست و هفتم و هشتم زمان اصلی عرضه است. امسال ما اگر احساس ضرورت کنیم از فردا شروع به توزیع خواهیم کرد اما اگر بازار روند عادی داشته باشد ما کار خود را میکنیم. قیمت مشخص شده است  این فقط اسمش تنظیم بازار است تا بازار فعلی افزایش قیمت نداشته باشد‌. تا کنون تا حدودی جلوی تنش گرفته شده‌است. ما ممکن است میوه های تنظیم بازار را جعبه ای عرضه کنیم. جعبه  میوه تنظیم بازاری با رنگ های خاص و مشخص هستند‌. ما بر اساس همکاری های نزدیک و پیشنهادات تقریبا دوستان صادرات را متوقف کردند تا بتوانند بازار داخل را مدیریت کنند اکنون این تدبیر در خرما، سیب و پرتقال در حال انجام است و اگر این سیاست ادامه پیدا کند بازار داخل کنترل خواهد شد. ما ظرفیت سیب و پرتقال را افزایش دادیم و هزار تن پرتقال و چهار هزار تن سیب اضافه کردیم. عرضه تا نیمه ماه رمضان صورت می‌گیرد.

سوال: اگر مردم در مورد کیفیت به مشکل برخوردند به کجا مراجعه کنند؟

معتمد:در بنر بالای غرفه ها تلفن هایی نوشته شده که مردم اگر تخلفی دیدند می‌توانند تماس بگیرند و آن تلفن ها پاسخگویی بیست و چهار ساعته دارند البته گروه های ما کیفیت و قیمت میوه ها را رسیدگی میکنند.

سوال: طرح آغاز شده در بوشهر یا خیر؟

خلعتی: طرح در بوشهر از امروز آغاز شده است و کلیات طرح مشخص شده است میزان ورودی ما صد و بیست تن است و تفاوت ما با سال های گذشته این است که در سطح شهر بوشهر و برخی شهرستان ها که تلاطم بازار دارند غرفه های مختص به میوه های تنظیم بازاری راه اندازی شده است. استان بوشهر میادین میوه و تره بار ندارد. قیمت برای سیب چهل هزار تومان بوده و برای پرتقال سی و پنج هزار تومان که بیش از ده درصد کاهش قیمت داشته ایم.

معتمد: این طرح از سه ماه قبل برنامه ریزی شده و اکنون عرضه صورت گرفته است و مردم نباید نگران باشند. محدود کردن صادرات سیب و پرتقال هم انجام شده است‌.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار