قنات های دوقلو و شبهای زیبای ارگ بم را از نزدیک ببینید

شهر بم با ارگ تاریخی و کهن همراه با ۶۴ اثر تاریخی و منظر فرهنگی ،آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است.

 همزمان با نوروز تمام شهرهای استان کرمان آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی هستند، شهرهای کویری این استان با سخاوت هرچه تمام تمام داشته های خود را در طبق اخلاص به میهمانان عرضه می کنند.

شهر بم یکی از این شهرهاست که با تمام آثار فرهنگی، نخلستان های زیبا و مردم خونگرمش میزبان خوبی برای رهگذران خسته از رنج کار سالانه است.

برای رفتن به بم به مرکز استان کرمان (شهر کرمان) سفر کنید وسپس از رینگ کمربندی  این شهر راهی محور هفت باغ علوی شده و از مسیر دو راهی ماهان وراین به جاده بم وارد شوید.

اما یکی از زیباترین بناهای تاریخی بم همان ارگ زیبا وقدیمی است که بعد از زلزله بم ترمیم شده و جانی دوباره گرفته است.

قاسمی مدیر پایگاه جهانی ارگ‌بم گفت : مجموعه ارگ تاریخی و کهن بم و پایگاه میراث جهانی خودش را آماده می‌کند برای میزبانی و استقبال از مسافران نوروزی و امیدواریم میزبان خوبی برای همه هم وطنان عزیز ایران در مجموعه ارگ تاریخی و کهن بم باشیم .

او افزود: امسال برای اولین بار علاوه بر بازدید روزانه از ارگ تاریخی بم، برای اولین بار بازدید در شب از ارگ تاریخی بم نیز برنامه ریزی شده است.

ارگ

او با اشاره به نور پردازی انجام شده در ارگ بیان کرد: در طول تاریخ اولین مرتبه است که ارگ تاریخی و کهن بم در شب برای گردشگران مسافران و مردم مهیا می شود.

قاسمی بیان کرد: برای بازدید از بزرگترین بنای خشت و گلی جهان مسیر دسترسی برای همه بازدید کنندگان از دروازه ورودی تا بالاترین ارتفاع ارگ بم درقسمت خانه حاکم نشین مهیا شده است و میهمانان می توانند از برج دیده بانی و همان عمارت کلاه فرنگی  با ارتفاع ۶۱ متر از سطح زمین کل ارگ و منظر شهرستان بم را از بالا  تماشا کرده و لذت ببرند.

مدیر پایگاه جهانی ارگ تصریح کرد: در مجموعه منظر فرهنگی بم آثار متنوع و تاریخی که  ۶۴ اثر تاریخی را شامل می شود همچون باغات و نخلستان ها‌ی سر سبز بم، کویر ثبت شده جهانی بم ،خانه سیستانی‌ها ،کارخانه حناسایی، خانه عامری، مجموعه کوشک رحیم آباد، چهار طاقی ساسانی،  بزرگترین یخدان کشور، برج زیبای ارگ بم، بازار وکیل، قیصریه زرتشتیان آماده بازدید نوروزی هستند.

ارگ بم

قاسمی اظهار کرد: در ایام‌نوروز برنامه‌های متنوع برای بازدید کنندگان و مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است که برای قبل از سال تحویل آیین پاکسازی ارگ بم و بنا‌های تاریخی آیین شاهنامه خوانی و رونمایی از آثار مرمت شده و حفاظت شده امسال مانند نور پردازی ارگ بم به بهره برداری می‌رسد.

او تصریح کرد: اصطبل ارگ تاریخی بم به موزه باستان شناسی تبدیل شده امسال برای اولین بار تمام یافته‌های باستان شناسی ارگ تاریخی و کهن بم در طول تاریخ در این موزه باستان شناسی به نمایش گذاشته می‌شود.

نخل

 او تاکید کرد:  هچنین در  نوروز ۱۴۰۲ در مجموعه ارگ تاریخی و کهن بم بعد از آغاز سال تحویل، برنامه‌های متنوع فرهنگی در دستور کار پایگاه میراث جهانی است که شامل جشنوار‌های موسیقی محلی سنتی و موسیقی نواحی، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی با ۴۰ غرفه در کنار حصار جنوبی ارگ بم می شود.

قاسمی افزود:  ارگ تاریخی و کهن بم بزرگترین بنای خشت گلی جهان با ۲۰ هکتار وسعت و ۷ هزار سال قدمت باحصاری به طول ۱هزار و۸۱۰ متر ارتفاع حصار بین۱۵ تا ۱۸ متر و ۳۸ برج دید بانی دور تا دور ارگ بم خندفی عمیق و عریض است که ارگ بم را به دو قسمت حاکم‌نشین و عامه نشین تقسیم کرده است.

محمد برزنگ فرماندار بم  نیز گفت: از یک ماه قبل شهر بم برای مهمانان عزیز و مسافران نوروزی مهیا شده و ۴ اثر ثبت جهانی در بم داریم که ارگ تاریخی بم، قنوات بم،کویر بم  و منظر فرهنگی بم که در تیر ماه سال ۱۳۸۳ ثبت میراث جهانی یونسکو شده است .

او تاکید کرد: منطقه خوش آب هوای دهبکری روستا‌های دریجان و قنوات بم‌قنات پاکم‌ پرآب‌ترین قتات دوقلوی  ثبت جهانی از دیگر آثار طبیعی شهرستان هستند.

 او بیان کرد:  قنات قاسم آباد و اکبر آباد، منطقه حفاظت شده حیات وحش سنگ‌مس از دیگر مناطق آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است.

فرمانداربم‌گفت : تمام امکانات در شهرستان بم برای استقبال اسکان و پذیرایی از مسافران نوروزی انجام شده پارک‌ها و بوستان‌ها تجهیز و آماده شده ؛ آموزش و پرورش آماده اسکان مسافران نوروزی است و اماکن اقامتی مانند هتل‌ها امادگی صدر صد دارند تا میزبانی خوبی از میهمانان داشته باشیم.

شهر م

فرماندار بم گفت: سوغات بم مانند خرما و  رطب مضافتی و مرکباتی مانند پرتقال و نارنگی، دست دوزهای زیبا، صنایع دستی مردم شرق کرمان از دیگر سوغات این شهر است.

شهرستان بم در فاصله ۱۸۵ کیلومتری از مرکز استان کرمان واقع شده است وبرای رفتن به این شهر زیبا باید به کرمان در مرکز استان سفر کرده واز طریق جاده بم به زاهدان راهی شرق کشور شده وبه این مناطق زیبا برسید، خوشبختانه جاده ها در طول مسیر بزرگراهی بوده و مسیری امن برای سفر به این شهرستان فراهم است.

گزارش از علیرضا عزیزآبادی 

برچسب ها: ارگ تاریخی ، شهر بم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
آفرین مسئولین
خوب ساخته شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
من بمی هستم تشریف بیارید جاذبه های زیبا و چشمگیری دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۰۸ فروردين ۱۴۰۲
حتما به شهر زیبای ما بم تشریف بیارید مطمعنم اینجا بیایید وقت رفتن دلتون میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۲
من با اینکه بم زندگی میکنم اما خیلی از جاها که گفتید نگشتم اما اگه کسی به بم اومد به ریگان هم سفر کنه تا تپه های بلند شنی اونجا ببینه خیلی جالب اند
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۲:۰۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۲
من با اینکه بمی ام اما هنوز خیلی از این جاها نرفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
برو و برای ما هم عکس ارسال کن
آخرین اخبار