مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه:

عشایر کوچرو در استان‌های مختلف مناطق ییلاقی و قشلاقی مشخصی دارند

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت : عشایر کوچرو در استان‌های مختلف از جمله کرمانشاه، همدان، ایلام، لرستان، بویراحمد و.. مناطق ییلاقی و قشلاقی مشخصی دارند.

انشاالله کولانی مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه در خصوص اعتراض و تجمع برخی دامداران عشایر در مقابل استانداری گفت : عشایر کوچرو در استان‌های مختلف از جمله کرمانشاه، همدان، ایلام، لرستان، بویراحمد و.. مناطق ییلاقی و قشلاقی مشخصی دارند.

مدیر کل منابع طبیعی آبخیزداری استان کرمانشاه افزود: عشایر در این مناطق ییلاق و قشلاق به عنوان بهره بردار فصلی تعلیف احشام هستند نه اینکه سند آن زمین مرتع را داشته باشند، از قدیم الایام تاکنون هم همینطور بوده است.

وی با اشاره به اینکه حدود دو سال است که در جریان این قضیه ورود تعدادی از عشایر دامدار ایلام به مراتع گیلانغرب هستم، گفت: نشست‌ها و جلساتی با استاندار ایلام، فرماندار گیلانغرب و استانداری کرمانشاه صورت گرفته تا از تنش و درگیری بین دو طایفه ایلام و کرمانشاه جلوگیری شود.

کولانی در خصوص دغدغه عشایر کرمانشاهی خاطرنشان کرد: بر اساس بند ۹ قانون ممیزی مراتع آن منطقه مدنظر متعلق عشایر خالوند است و هیچ گونه عشایر دیگر در آن منطقه ذی حق نیستند.

وی تصریح کرد: سایر افرادی که به هر دلیل و عنوانی حقی را برای خود تصور می‌کنند، نهایتا تنها راه حل این مشکل دیوان عدالت اداری است.

کولانی، دلیل بخشی از این تجمعات و استرس‌ها راعدم اعتماد عشایر به مسئولان عنوان کرد و افزود: سوابق موجود حاکی از حقانیت عشایر کرمانشاهی است، قانون حق را به آن‌ها داده و این موضوع بار‌ها مطرح شده لذا عشایر به مسئولان اعتماد کنند.

مدیرکل منابع طبیعی آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مراتع این عشایر حدود ۸ کیلومتر با هم فاصله دارند، گفت: ورود دام به مراتع و چادر زدن و اسکان آن‌ها قطعا غیرمجاز است، اما بخاطر اینکه درگیری بین این دو طایفه ایجاد نشود این مدت ۱۰ تا ۱۵ روز به عنوان مهمان با آن‌ها مدارا کنند و به آن‌ها فرصت بدهند.

وی با تاکید بر اینکه مراتع مورد نظر متعلق به عشایر کرمانشاهی است، گفت: طبق قانون از احقاق حق آن‌ها کوتاهی نخواهیم کرد و با عشایری که بصورت غیرمجاز و برای هر هدفی به حوزه استحفاظی سایر دامداران ورود کرده اند، برخورد قانونی خواهد شد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار