پر طرفدارترین موزه‌های جهان

موزه‌ها به دلیل تنوعی که در نگه‌داری آثار تاریخی کهن آن هم در فضایی محدود دارند، مورد توجه گردشگران هستند.

موزه ها به عنوان نمایشگاهی از داشته های تاریخی، فرهنگی، هویتی و ادبی هر ملت، اهمیت بسزایی در ترسیم چهره ملی و بین‌المللیمردم و معرفی هویتشان دارند موزه ها به دلیل تنوع و تعددی كه در برخورداری از اشیا، آثار و اسناد تاریخی بر جای مانده از دورانهای كهن، آن هم در فضایی به مراتب محدودتر نسبت به آثار و بناهای تاریخی در گستره یك منطقه دارند، بیشتر مورد توجه گردشگران وتاریخ دوستان هستند. و زنده نگه داشتن و توجه به میراث فرهنگی مستلزم شناخت و شناساندن این میراث گرانقدر به اعضای جامعه، بهخصوص نسل جوان و نوجوان کشور است. در ادامه نگاهی داریم به موزه‌هایی که طرفداران و بازدیدکنندگان بسیاری از سراسر جهان دارند.

موزه لوور

موزه لوور

موزه لوور مشهورترین و بزرگترین موزه های هنر جهان است که در مرکز شهر زیبا پاریس فرانسه قرار دارد. تمرکز موزه لوور روی هنر،تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه‌ها در این موزه جای گرفته‌اند.  مساحت موزه لوور بیش از ۷۲۷۳۵ متر مربع استکه بالغ بر ۳۸۰۰۰ اثر هنری مربوط به تمام سال های قبل و تا قرن ۲۱ را جمع آوری کرده اند و در معرض دید بازدید کنندگان وگردشگران برای آشنایی هرچه بیشتر با فرهنگ و آداب رسوم مردمان گذشته قرار داده اند. نقاشی مونا لیزا اثر شگفت انگیز نقاش بزرگلئوناردو داوینچی هم در موزه لوور هست. این موزه نزدیک خیابان معروف شانزه لیزه است.

موزه چین

موزه ملی چین

موزه ملی چین مرکز نمایش تاریخ و هنر مردم چین است و در سال ۱۹۵۹ تاسیس شد و در ۲۰۰۳ مورد بازسازی مجدد قرار گرفت . اینموزه با ۶۵ هزار متر مربع مساحت ، دارای دو بخش موزه انقلاب مردم چین و موزه تاریخ چین است. این موزه آثار تاریخی چین از یک ونیم میلیون سال قبل ، تا آخرین امپراطوری را در دل خود جا داده و یکی از شاخص ترین آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شدهاست جسمی به شکل گلدان می باشد که متعلق به ۳ هزار سال قبل بوده و بزرگترین اثر برنزی دنیا است.

پر طرفدارترین موزه‌های ایران و جهان

موزه متروپولیتن نیویورک

موزه متروپولیتن یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین موزه‌های جهان به شمار می‌رود. این موزه در منهتن نیویورک واقع‌شده است. قدمت اینموزه به سال ۱۸۷۲ میلادی برمی‌گردد که شامل مجموعه بزرگی از تاریخ اسلام و ایران باستان است. این موزه مربوط به هنر است ویکی از قدیمی‌ترین آثار موجود در این موزه مربوط به ۳۰۰ هزار سال پیش است که سنگ آتشزنه‌ نام دارد و در کشور مصر یافت شدهاست. این موزه به نام موزه کلان‌شهر هنر نیز شناخته می‌شود و با عنوان «the Met» که مخفف عبارت «the Metropolitan» است، در میان اهالی و گردشگران شهرت دارد.

پر طرفدارترین موزه‌های ایران و جهان

نگارخانه ملی لندن
نگارخانه ملی لندن (National Gallery) در واقع یکی از موزه‌های مشهور جهان است که آثاری مربوط به نقاش‌های بزرگ دنیا را در خود جای داده ‌است. این نگارخانه یکی از مهم‌ترین موزه‌های لندن که مجموعه ارزشمندی از تابلوهای نقاشی متعلق به سال‌های ۱۲۶۰ تا ۱۹۰۰، شامل آثار کلیه هنرمندان معروف این دوره را به نمایش می‌گذارد. نگارخانه ملی در میدان ترافالگار لندن واقع شده و آثار هنرمندان مطرحی از جمله داوینچی و ونگوک را به نمایش گذاشته است.در اوایل قرن ۱۹، پادشاه جورج چهارم از افتتاح موزه‌های هنری باشکوهی در بسیاری از شهرهای اروپا از جمله لوور در پاریس، موزه‌های واتیکان در روم و گالری اوفیتزه در فلورانس آگاهی یافت. او که نمی‌خواست بریتانیا از این نظر از دیگر کشورها عقب بماند، دولت را وادار کرد تا خانه جان جولیوس آنگرستین، بانک‌دار و کلکسیونر ثروتمند روسی، که به تازگی از دنیا رفته بود را بخرند. این خرید همچنین شامل مجموعه ارزشمندی از ۳۴ تابلوی نقاشی از هنرمندان معروفی مانند روبنز و رامبرانت می‌شد. در سال‌های بعد، این مجموعه را گسترش دادند، به‌طوری‌که به یکی از مهم‌ترین گالری‌های هنری اروپا تبدیل شد به طوری‌که امروزه بیش از ۲۳۰۰ تابلوی نقاشی را در ساختمانی تاریخی در میدان ترافالگار به نمایش می‌گذارد.

پر طرفدارترین موزه‌های ایران و جهان

موزه تیت لندن

در سال ۱۸۹۸ هنری تِیت، کارخانه داری که سرمایه زیادی را از طریق پالایش شکر کسب کرده بود، مجموعه آثار هنری بریتانیایی خود را برای بازدید در معرض عموم قرار داد. با توجه به اینکه در آن زمان فضای کافی برای نمایش این آثار در نگارخانه ملی وجود نداشت و ساخت یک نگارخانه در خدمت هنر بریتانیا امری ارزشمند محسوب می گردید، تلاش ها برای تهیه فضایی مناسب برای این امر آغاز گردید. این نگارخانه نه تنها برای نمایش آثار هنری مجموعه هِنری تِیت مورد استفاده قرار گرفت بلکه آثار هنرمندان بریتانیایی از دیگر مجموعه ها را نیز در خود جای داد.

پر طرفدارترین موزه‌های ایران و جهان

موزه ملی واشنگتن

نگارخانه ملی هنر آمریکا یک مکان خاص و هیجان انگیز برای افرادی است که به آثار هنری باقی‌مانده از هنرمندان قدیمی مانند لئوناردو داوینچی عشق می‌ورزند. این نگارخانه نه تنها یک مکان فرهنگی و هنری است، بلکه با وجود آثار گران‌بهایی که درون آن نگه داری می‌شود می‌توان این مکان را یک موزه خاص و حیرت انگیز در نظر گرفت. نگارخانه ملی هنر آمریکا (The National Gallery of Art) در سال 1937 در شهر واشنگتن دی سی تأسیس شده است و تاکنون هنرمندان زیادی آثار هنری فاخر را به این موزه اهدا کرده‌اند تا در معرض دید دوستداران هنر و زیبایی قرار بگیرند.

پر طرفدارترین موزه‌های ایران و جهان

موزه اورسی فرانسه

موزه اورسی (Musée d'Orsay) دومین موزه پربازدید در پاریس استاین موزه در سال ۱۹۸۶ میلادی در مقابل رودخانه سن پاریسافتتاح شد و در‌واقع یک ایستگاه قدیمی قطار مورد بازسازی قرار گرفته است. اورسی خانه نقاشی‌های امپرسیونیستی وپست‌امپرسیونیستی است که بین سال‌های ۱۸۴۸ تا ۱۹۱۴ میلادی خلق شده‌اند. در اینجا از اکثر نقاشان صاحب‌نام امپرسیونیسم وپست‌امپرسیونیسم اثرهای زیادی پیدا می‌شود.

پر طرفدارترین موزه‌های ایران و جهان

موزه پرادو اسپانیا

موزه ی پرادو را در جهان همه به عنوان یکی از ارزشمندترین گالری‌های هنری در جهان و کشور اسپانیا می شناسند. پرادو در خیابانی همنام خود یعنی خیابان پسئو دل پرادو (Paseo del Prado) قرار گرفته است. ساختمانی که در حال حاضر موزه در آن قرار دارد، از قرن ۱۸ میلادی به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفت. موزه ی پرادو برای اولین بار در تاریخ ۱۰ نوامبر سال ۱۸۱۹ به صورت رسمی افتتاح شد. پرادو در زبان اسپانیایی به معنای علفزار است و این نام گذاری به سبب وجود باغ و علفزارهایی در اطراف این موزه بوده است. در این مجموعه در حال حاضر بیش از ۸۶۰۰ نقاشی و ۷۰۰ مجسمه از آثار بزرگ ترین هنرمندان جهان، وجود دارد.

پر طرفدارترین موزه‌های ایران و جهان

موزه ملی کره

موزه ملی کره «National Museum of Korea» بزرگ‌ترین موزه کشور کره جنوبی است که در شهر سئول پایتخت این کشور قرار دارد. این موزه مصنوعات فرهنگی کره‌ای با ارزش از آغاز کره تا دوران مدرن را در خود جای داده است. در وصف بیشتر این موزه می‌توان گفت: موزه ملی از سال ۱۹۴۵ میلادی فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کرده است. موزه ملی کره از سال ۲۰۰۵ به ساختمان جدید خود نقل مکان کرد که در باغ یا پارک فامیلی یونگسان قرار دارد و با ۱۳ هزار اثر برای اولین بار بازگشایی شد. موزه ملی کره در سئول مجموعه وسیعی از بیش از ۴۲۰۰۰۰ اثر از دوران باستان تا دوران مدرن را در طیف گسترده ای از موضوعات، از جمله هنر و فرهنگ را در خود جای داده است. موزه ملی کره در سئول دارای یک موزه کودکان است که بازدیدکنندگان می‌توانند از طریق برنامه‌های آموزشی و تجربیات بیشتر درباره تاریخ کشور بیاموزند. محوطه بیرونی موزه ملی کره در سئول دارای پاگوداها و دیگر آثار هنری سنگی است که خیلی بزرگتر از آن هستند که در داخل آن به نمایش گذاشته شوند.

پر طرفدارترین موزه‌های ایران و جهان

موزه ارمیتاژ سن‌پترزبورگ

موزه ارمیتاژ Hermitage Museum که در زبان فارسی به آرمیتاژ و یا هرمیتاژ مشهور شده جزو 5 موزه برتر جهان است. اینمجموعه کم نظیر درواقع نمایشی از دوره های مختلف تاریخی و امپراتوری سزار های روس بر این سرزمین پهناور را روایت می کند. موزه ارمتیاژ به عنوان بزرگ ترین گالری هنری جهان نیز شناخته می شود که بیش از 3 میلیون اثر هنری در آن نگهداری می شود. موزهارمتیاژ در شهر سن پترزبورگ قرار دارد اما جالب است بدانید این موزه شعبه های رسمی در شهر های کازان روسیه، آمستردام هلند،ونیز ایتالیا و ویبورگ روسیه دارد. سنگ بنای اولیه موزه هرمیتاژ یا ارمیتاژ به الیزابت اول بر می گردد اما شاید بتوان گفت روس ها بیشتر آثار هنری خریداری شده موزههرمیتاژ را مدیون همت کاترین کبیر هستند. او در سال 1764 میلادی اقدام به خرید بیش از 200 نقاشی مشهور اروپا کرد. بعد از اینسال مجموعه ی محوطه کنونی موزه که متشکل از چند کاخ است به محلی برای نگهداری آثار برترین هنرمندان دنیا مانند میکل‌آنژ،لئوناردو داوینچی، پیتر پل روبنس، آنتونی فان دیک، رامبرانت، آگوست رودن، کلود مونه، پل سزان، ونسان ون گوگ، پل گوگن و پابلوپیکاسو تبدیل شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
موزه های اروپا و آمریکا از غارت و دزدی آثار دیگر کشورها موزه شدند.