معرفی کتاب؛

بسته مطالعاتی کتاب با محوریت ماه رمضان

با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان، در این گزارش بسته مطالعاتی ویژه ماه رمضان معرفی شده است.

با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان، تلاش شده با گزینش و معرفی ده کتاب از بزرگان دین در موضوعات متنوع، مجموعه‌ای مناسب برای روز‌های آغازین این ماه مبارک آماده شود، ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای خودسازی است. انسان برای خودسازی می‌تواند به منابع مختلفی رجوع کند.

یکی از این منابع در کنار سایر منابع، کتاب‌هایی است که درباره خودسازی و لوازم آن نوشته شده است، در این گزارش به اختصار معرفی شده تا مجموعه‌ای مناسب برای روزهای آغازین  ماه مبارک آماده باشد و در اختیار علاقه‌مندان قرار قرار گیرد، علاقه‌مندان با خواندن کتاب‌های این بسته مطالعاتی می‌توانند در ایام ماه رمضان از برکات این ماه مبارک بیشتر بهره ببرند.

 ره توشه ماه رمضان
نویسنده: عباس عزیزی
ماه مبارک رمضان، ماه نزول قران و میهمانی خداست. خداوند، روزه را که یکی از واجبات دین است در این ماه بر مسلمانان واجب کرده است. این عبادت آثار و منافع معنوی و جسمی بساری دارد و در کنار روزه گرفتن، دعا‌ها و مناجات‌هایی وجود دارد که باعث آرامش دل و تقرب بیشتر به ذات احدیت می‌شوند. اثر حاضر در چهارده فصل به بیان و معرفی نکاتی درباره ماه مبارک رمضان و اعمال و دعا‌های مربوط به این ماه مبارک پرداخته است.

 مراقبات ماه رمضان
نویسنده: محمد محمدی ری شهری
این کتاب در پنج بخش تدوین شده که عبارتند از: از فضایل ماه خدا، آمادگی برای میهمانی خدا، آداب میهمانی خدا، شب قدر، آداب بیرون آمدن از میهمانی خدا. در بخشی از پیش گفتار این کتاب آمده است: خداوند سبحان، در این ماه، میهمانی ویژه‌ای را برای تربیت روح، به گونه‌ای ترتیب داده که می‌تواند در حیات معنوی انسان تحوّلی پدید آورد و او را به سعادت ابدی برساند. نکته مهم در این مسیر، آن است که انسانی که می‌خواهد به دنیای این ضیافت گسترده وارد شود، بداند به کجا می‌رود، معنای میهمانی الهی چیست و چگونه باید وارد آن شود. لازم به ذکر است که چاپ هفتم کتاب «مراقبات ماه رمضان»، به زبان فارسی منتشر شده است. این کتاب را استاد ری شهری با همکاری «رسول افقی» تألیف کرده و استاد «جواد محدثی» آن را ترجمه کرده است.

 اخلاق روزه
نویسنده: امام موسی صدر
اخلاق روزه، عنوان دیگری از مجموعه پرتوهاست که برخی دیدگاه‌ها و تجربیات معرفتی امام موسی صدر را در پیوند با روزه، منعکس می‌کند. تنوع مطالب این کتاب به سبب تنوع شرایط زمانی و مناسبت‌های تاریخی و جغرافیایی است که وی برای توضیح آن‌ها سخن گفته است؛ اما در عین تنوع مطالب، کتاب، وحدت و انسجام موضوعی دارد؛ زیرا از دیدگاه‌های مختلف، روزه و معانی، ابعاد و تاثیرات و جلوه‌های آن را در طول زمان، بیان می‌کند. فهرست کتاب بدین شرح است: روزه، تمرین جهاد، شأن امت و سرنوشت او، اخلاق پیروزی، زکات فطر، پس از عید، از تولد و حضور، از بودن و غیاب

 سینای نیاز
نویسنده: جواد محدثی
این کتاب، شرح گونه‌ای بر دعا‌های سی روز ماه مبارک رمضان است. سبک قلم، ادبی، عرفانی و کمی صمیمی است و برای قشر‌های جوان، جالب و گیراست و مقدمه کوتاهی هم درباره نیایش دارد. در قسمتی از مقدمه آمده است: کاروانی از نور، روان است؛ به سرعت برق می‌گذرد؛ به تابندگی خورشید؛ به سرشاری چشمه ساران؛ به برکت رمضان… و فقط یک «لحظه» بیداری، کار عمری را می‌سازد و یک «آن» توجه، برکت‌های سالیان را به همراه دارد. آن چه لازم است، «توجه» است و هشیاری!

اسرار ماه رمضان
نویسنده: استاد محمدتقی فیاض‌بخش
استاد محمدتقی فیاض‌بخش در دفتر سوم از مجموعه ادب حضور، درباره «اسرار ماه مبارک رمضان و مراقبات و مناسک آن همراه با آداب انس با قرآن کریم» سخن می‌گوید. وقتی شب اول ماه رمضان می‌شود، پروردگار مَلَک رضوان را که خازن بهشت است خطاب قرار می‌دهد. پس او می‌گوید: بلی، گوش به فرمانم. پس خداوند به او می‌فرماید: بهشت مرا بیارای و آن را برای روزه‌داران از امّت محمد (ص) زینت کن (یعنی اعمال و طاعات را برای بندگان من بیارای) و در‌های آن را بر روی ایشان مبند، تا وقتی که ماه مبارک رمضانشان سپری گردد (یعنی توفیق اعمال صالح را در این ماه از آن‌ها سلب مکن).  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۴:۲۲ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
ایده معرفی کتاب بسیار خوب است
لطفا به همین شکل بر اساس برنامه معرفی کتاب و مطالعه را به صورت مناسبت محور ادامه بدین.
با سپاس از شما
آخرین اخبار