میزبانی خراسان جنوبی با بیش از هزار اثر تاریخی از مسافران نوروزی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: هزار و یک اثر تاریخی و گردشگری استان ثبت ملی و جهانی شده است.

بهفرنژاد معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی هزار و یک اثر تاریخی و گردشگری ثبت شده ملی وجود دارد که از این تعداد پنج اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

او افزود: باغ اکبریه، روستای خراشاد، قنات بلده فردوس، بیابان لوت و ژئوپارک طبس در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است و قلاع و آسباد‌های استان نیز در مسیر ثبت جهانی است.

بهفرنژاد ادامه داد: در خراسان جنوبی ۳۲۵ آسباد وجود دارد در حالی که تعداد آسباد‌های خراسان رضوی به ۷۰ مورد و سیستان و بلوچستان به ۱۵ مورد می‌رسد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خانه‌های تاریخی شهرستان‌های مختلف خراسان جنوبی از دیگر آثار تاریخی زیبا و جذاب استان است ادامه داد: خانه مستوفی و عمارت کیان زاده در بشرویه، خانه سلطانی در قاین، خانه سالاری در نهبندان، خانه افراشته در منطقه تون فردوس و خانه پردلی و فروتنی در بیرجند از جمله خانه‌های زیبای تاریخی است که ایام نوروز امکان بازدید دارد.

او گفت: قدمت بیشتر این خانه‌های تاریخی مربوط به اواخر دوران زندیه و قاجار است و البته در برخی از مناطق چون خور خانه‌هایی وجود دارد که قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد.

بهفرنژاد بیان کرد: زیبایی این خانه‌های قدیمی در معماری غنی آن است که هنر، زیبایی و شکوه را در خود دارد و اطمینان داریم گردشگران از دیدن این خانه‌های تاریخی رضایت خواهند داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار