تحولات میراثی موضوع سال ۲۰۲۳ ایکوموس جهانی شد

عنوان و موضوع روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی در سال ۲۰۲۳ از سوی ایکوموس مشخص شد.

ایکوموس ایران در صفحه اینستاگرام خود نوشت: روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی ۲۰۲۱ ایکوموس ــ گذشته‌های پیچیده: آینده‌های متنوع بحث‌های بنیادی مهمی دربارۀ روایت‌هایی پیچیده برانگیخت که چشم‌اندازی برای گفتمانی وسیع‌تر در دورۀ سه‌سالۀ ۲۰۲۱-۲۰۲۳ پدید آورد. در تداوم روحیۀ گفت‌وگوی باز، خلاق، سازنده، و بینانسلی، و تمرکز راهبردی ایکوموس بر برنامۀ علمی سه‌سالۀ ۲۰۲۱-۲۰۲۴، روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی ۲۰۲۳ با موضوع "تحولات میراثی" انتخاب شده است.

ایکوموس با توجه به ظرفیت میراث برای ایجاد توانایی اقدامات فراگیر، متحول‌کننده، و صحیح مربوط اقلیم، از راه پاسداشت همۀ انواع میراث از پیامد‌های مضر تغییرات اقلیمی، اجرای واکنش‌های مبتنی بر آگاهی‌بخشی از مخاطرات در برابر بحران، و اجرای توسعۀ پایدار با تاب‌آوری اقلیمی ــ همه از منظر مساوات و عدالت؛ بیانیۀ اضطرار اقلیمی در ۲۰۲۰ را منتشر کرد. این بیانیۀ مجمع عمومی، خواستار اقدام عملی در همبستگی با مردمان بومی، جوامع آسیب‌پذیر و خط مقدم؛ و منبعث از مدیریت عالی مشارکتی اقلیم؛ حقوق بشرِ حساس به تفاوت‌های جنسیتی است؛ و از رویکرد‌های مبتنی بر حقوق که به تغییرات متحول‌کننده کمک می‌کنند بهره می‌جوید. این خواست بر پایۀ گزارش «آیندۀ گذشتۀ ما» نهاده شده، که ایکوموس در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد و خواستار همبستگی میان متخصصان میراث و جوامعی شد که به بیشترین میزان تحت تأثیر تغییرات اقلیمی قرار می‌گرفتند و یا کم‌ترین توان را برای پذیرش هزینه‌های آن داشتند.

روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی ۱۸ آوریل ۲۰۲۳ فرصتی مناسب برای ارائۀ راهبرد‌هایی است که ظرفیت کامل پژوهش و اقدام در زمینۀ میراث را برای راه‌های اقلیم‌ـ‌تاب‌آور نشان می‌دهند، و می‌توانند نماینده‌ای باشند برای تحولی فراگیر به سوی آینده‌هایی کم‌کربن. این بخشی از برنامۀ علمی سه‌سالۀ ۲۰۲۱ـ۲۰۲۴ ایکوموس و در هماهنگی با بیانیۀ ایکوموس دربارۀ رویکرد‌های مردم‌مبنا به میراث فرهنگی در سال ۲۰۲۰ است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار