نقش دورهمی‌های نوروزی در بهداشت روان چیست؟

رئیس مرکز مشاوره پلیس کرمان گفت: آیین‌های ویژه نوروز به پاس قدر نهادن به تغییر و نوشدن به وجود آمده‌اند.

سرهنگ مهدیه کارگر گفت: این مناسب‌ها در تاریخ و فرهنگ ما ریشه دوانده و همسو با بهار، حس نشاط و شادی را در جامعه توسعه می‌دهند، شادی و نشاطی که در جمع‌های خانوادگی و دورهمی‌های مخصوص این ایام بیش از قبل دیده می‌شود.

او تصریح کرد:انسان به لحاظ رشد شناختی، اجتماعی، روانی و جسمانی احتیاج به تعامل با دیگران دارد و در جریان این اتفاق، وقتی در کنار الگو‌های مثبت و مناسب قرار می‌گیرد، به نحو شایسته به اصلاح رفتارش می‌پردازد. نوروز و آیین‌های ویژه‌اش هم برای ما یک فرصت است.

سرهنگ کارگر گفت: فرصتی که باعث تبادل تجربیات، انتقال فرهنگ، باورها، برداشت‌ها و حتی سبک زندگی انسان‌ها می‌شود آیین‌های نوروزی در ساده‌ترین حالت، افراد یک خانواده را دور هم جمع می‌کنند و در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توانند منجر به شکل‌گیری ارتباط‌هایی هدفمند، بادوام و مثبت شوند.

او ادامه داد: با توجه به تاثیرات روان‌شناختی ـ اجتماعی آیین‌های نوروزی شاید تا قبل از این تصور می‌شد که حضور در جمع‌های خانوادگی و محیط‌های دوستانه، تنها بر روحیه افراد تاثیرگذار است و به عبارتی حال آن‌ها را خوش می‌کند، اما اخیرا ثابت شده حتی این حضور بر جسم افراد هم تاثیر مثبت می‌گذارد.

رئیس مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: در حقیقت آیین‌های نوروزی، دید و بازدید‌ها و صله‌رحم‌ها نیاز روانی و جسمی انسان را به بودن در جمع پاسخ می‌دهد و در نهایت باعث سلامت کامل او می‌شود.

او گفت: در این میان، حضور در طبیعت و دیدن مناظر و زیبایی‌های بهار یکی از عواملی است که می‌تواند تاثیر قابل توجه بر سلامت روان انسان‌ها داشته باش و ارتباط با طبیعت و لذت بردن از مناظر زیبای آن راهی ساده، اما تاثیرگذار برای کسب آرامش و تلطیف روح و روان آدمی است. او تصریح کرد: شاید به همین دلیل است که مردم با حضور در طبیعت و تماشای گل و گیاه، لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر زیبای آن می‌توانند حالات روحی نامتعادل خود را تغییر دهند و به حالت طبیعی بازگردانن.

او با اشاره به مزایای دورهمی خانوادگی در ایام نوروز می‌گوید: بودن در جمع فامیلی و حضور داشتن در کنار عزیزان و نزدیکان برای همه احساس آرامش به ارمغان می‌آورد و نکته مهم بعدی این که در این دورهمی‌ها افراد می‌توانند درباره مسائل مختلف با هم صحبت کنند و از حال هم باخبر شوند و گام مثبتی در جهت تحکیم روابط‌شان بردارند.

کارگر ادامه داد: رابطه تنگاتنگ بهار ونشاط اجتماعی و سلامت روان، رابطه تنگانگی با سلامت جسم افراد دارد و می‌تواند مشکلات زیادی را حل کند نشاطی که ریشه‌هایش می‌تواند به تغییر ایام و گذر فصل‌های سال، یکی یکی و پشت سر هم برسد.

او گفت: اثرات فیزیکی فصل بهار بر جسم انسان همیشه با شروع فصل سرما برگ درخت‌ها می‌ریزد و آن‌ها به درون خود فرو می‌روند و انسان‌ها هم با شروع این فصل خود را برای محافظت از سرما می‌پوشانند، اما وقتی فصل بهار از راه می‌رسد، تمام مخلوقات خداوند ازجمله درختان تحت تاثیر هوای بهاری قرار می‌گیرند و این هوا باعث رشد و نمو و سرسبز شدن طبیعت می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.