شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تسهیلات با چالش مواجه هستند

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: با توجه به مصوبه دولت شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تسهیلات همچنان با چالش مواجه هستند.

علی اکبر لبافی رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: رویکرد سال جاری بر اساس شعار سال رویکرد توجه به شرکت‌های دانش بنیان بود و دستگاه‌های اجرایی نیز ابن رویکرد را اجرا کرده و به این شرکت‌ها توجه ویژه‌ای داشتند، اما آنچه محقق شده با آنچه که در نظر گرفته شده بود، فاصله زیادی دارد. با توجه به پیگیری‌های دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی حداقل در استان ما اقدامات اساسی در طول این یکسال از جمله توجه به زیر ساخت‌ها و تسهیل گری در حوزه شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفت.

او درباره اثرگذاری شعار سال در بهبود سهم اقتصاد دانش بنیان خراسان رضوی و تولیدات این شرکت‌ها افزود: بررسی میزان تاثیرگذاری شرکت‌های دانش بنیان در تولیدات ناخالص داخلی، ارزآوری و... نیازمند ابزار سنجش دقیق است، اما به طور کلی شرکت‌های دانش بنیان در استان رشد قابل توجهی در امسال داشتند.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اشاره به اینکه شعار سال در بهبود اقتصاد دانش بنیان در کشور و استان قطعا تاثیر داشته است، ادامه داد: امسال سال پایه بوده است و آثار اقدامات در حوزه دانش بنیانی در سال‌های آینده مشهود خواهد بود. در امسال بسترسازی‌های خوبی برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در استان انجام شد. برای مثال در سال جاری ۲۰۰ هکتار زمین برای این شرکت‌ها در شهرک‌های صنعتی استان از جمله در شهرک صنعتی توس و ماشین سازی در نظر گرفته شد که سال‌های گذشته اجرایی نشده بود، بنابراین به لحاظ تامین زمین شرکت‌های دانش بنیان در استان با چالش مواجه نیستند و فرایند واگذاری زمین در حال انجام است. به طور کلی در سال جاری تقریبا ۶۰ درصد از زیر ساخت‌های مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان در خراسان رضوی فراهم شده است.

لبافی بیان کرد: همچنین مقرر شده تا شرکت‌های دانش بنیان بتوانند از معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای و... بهره‌مند شوند، اما بستر این مساله به طور کلی فراهم نشد. در حوزه مالیاتی تنها شرکت‌هایی که در محل پارک‌ها مستقر هستند از معافیت مالیاتی برخوردار بوده و این موضوع برای سایر شرکت‌های خارج از پارک‌ها لحاظ نمی‌شود، بنابراین در برخی موارد اختلاف دستگاهی وجود دارد.

او با اشاره به اینکه در حوزه تسهیلات نیز این شرکت‌ها با با چالش‌هایی مواجه هستند، تصریح کرد: با توجه به مصوبه دولت شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تسهیلات در اولویت هستند و جلساتی در این خصوص برگزار شد. میزان تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش بنیان نسبت به درخواست‌ها تفاوت دارد. با وجود پیگیری‌هایی که دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان انجام داده است، باز هم این مشکل حل نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.