راهکار‌هایی برای تغذیه بیماران مبتلا به دیابت در نوروز

بیماران مبتلا به دیابت برای جلوگیری از افزایش یا افت قند خون در ایام نوروز بهتر است نکاتی را مورد توجه قرار دهند.

پریسا موسویان دکترای علوم تغذیه و کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار کرد: در مهمانی‌های ایام نوروز از انواع تنقلات و شیرینی‌ها برای پذیرایی استفاده می‌شود که می‌تواند تعادل قند خون را در بیماران مبتلا به دیابت به خطر اندازد.

او ادامه داد: برای جلوگیری از افزایش یا افت قند خون در این ایام بهتر است بیماران مبتلا به دیابت نکاتی را مورد توجه قرار دهند.
موسویان اضافه کرد: هیچکدام از وعده‌های غذایی خود را به بهانه مهمانی و یا کمبود وقت حذف نکنید. حذف وعده‌های غذایی باعث به هم خوردن تعادل قند خون می‌شود.

او تصریح کرد: از مصرف شیرینی‌های خامه ای، مربایی، گز و سوهان پرهیز کنید و به جای آن از شیرینی‌های ساده و با سایز کوچک استفاده کنید.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز بیان کرد: به جای استفاده از شکلات‌های معمولی از شکلات‌های تلخ با خلوص بالای ۷۵ درصد استفاده کنید.

دیابت

او با بیان اینکه به جای قند و شکر، از توت خشک، مویز و خرمای زاهدی استفاده کنید، ادامه داد: سعی کنید میوه‌های کم شیرین با فیبر بیشتر مصرف کنید. برای مثال به جای پرتقال شیرین از سیب استفاده کنید.

موسویان با بیان اینکه بیماران مبتلا به دیابت که مبتلا به فشارخون بالا نیز هستند، باید از مصرف آجیل‌های شور خودداری کنند، اظهار کرد: در مهمانی‌ها در صورت امکان به جای مصرف پلوی ساده از پلو‌های مخلوط با سبزی‌ها مثل سبزی پلو یا شوید پلو استفاده کنید.

او با بیان اینکه به جای استفاده از نوشابه‌های گازدار، از نوشیدنی‌های طبیعی پاستوریزه و کم نمک، چون دوغ استفاده کنید، افزود: تا حد امکان از مصرف سمنو به دلیل داشتن قند بسیار بالا پرهیز کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار