استقبال استولتنبرگ از موافقت ترکیه با پیوستن فنلاند به ناتو

دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی از موافقت اولیه ترکیه با پیوستن فنلاند به این ائتلاف استقبال کرد.

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو امروز (سه‌شنبه) گزارش سالانه این ائتلاف را در کنفرانسی خبری اعلام کرده و از موافقت ترکیه برای پیوستن فنلاند به ناتو خبر داد.

استولتنبرگ در این کنفرانس با بیان آنکه ترکیه نگرانی‌های امنیتی مشروع زیادی دارد، از موافقت اولیه آنکارا برای پیوستن فنلاند به ناتو خبر داد.

او همچنین اعلام کرد که در انتظار تصویب پیشنهاد فنلاند در پارلمان ترکیه است. هفته گذشته مشاور امنیت ملی آمریکا و دبیرکل ناتو از این تصمیم ترکیه استقبال کرده بودند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌ جمهور ترکیه پیشتر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای فنلاندی خود در آنکارا گفت که پارلمان ترکیه تصویب پیشنهاد فنلاند برای عضویت ناتو را آغاز خواهد کرد، اما این امر در مورد سوئد صورت نخواهد گرفت. مذاکرات با استکهلم در این باره ادامه خواهد داشت و تصمیم نهایی منوط به گام‌های ملموس سوئد خواهد بود.

در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، سوئد و فنلاند سال گذشته درخواست پیوستن به ناتو را دادند، اما با مخالفت‌های غیرمنتظره‌ای از سوی ترکیه مواجه شدند که در سال ۱۹۵۲ به این ائتلاف ملحق شده بود. آنکارا می‌گوید استکهلم اعضای گروه‌های تروریستی به ویژه گروه شبه‌ نظامی کرد پ‌ک‌ک را در استکهلم پناه می‌دهد، اتهامی که سوئد آن را رد می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۰۲ فروردين ۱۴۰۲
حتما باج سنگین گرفته
آخرین اخبار