از سوی دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور صورت گرفت؛

ارائه بسته‌های پیشنهادی سفر برای مسافران نوروزی

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور به معرفی و تشریح بیش از ۳۰ محور گردشگری متنوع در ۹ استان کشور پرداخت.

مصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: محور‌ها و استان‌هایی به عنوان مقاصد سفر معرفی شده‌اند که امکان اقامت در آن‌ها وجود دارد و کم‌تر مسافر پذیرفته‌اند.

وی با بیان اینکه پیش از این، شهر‌های مکمل سفر با جاذبه‌های متعدد معرفی شده‌اند، ادامه داد: در روز‌های آتی نیز درصورت تکمیل ظرفیت هر شهری، شهر‌های مکمل آن معرفی خواهد شد.

تهران با تم‌پارک‌هایش مهم‌ترین مقصد گردشگری شهری

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، تهران را به‌عنوان اولویت نخست برای سفر توصیه کرد و افزود: تهران یکی از بهترین روزهایش را سپری می‌کند و با توجه به جاذبه‌های گردشگری گوناگون از جمله تم‌پارک‌های متنوع یکی ازمهم‌ترین مقاصد گردشگری شهری محسوب می‌شود.

پاکدشت و گلخانه‌های زیبا

فاطمی گلخانه‌ها و مراکز گل و گیاه را از جاذبه‌های محور پاکدشت - ورامین مطرح کرد و ادامه داد: برج بابامحمود، آتشکده تخت رستم و شهرک سینمایی از جاذبه‌های محور شهریارگردی هستند.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی به برگزاری تور‌های گردشگری موضوعی علمی، ادبی، خانه شعرا با عناوین متنوع ازجمله «تهران و میراث‌جهانی»، «تهران و شهدا»، «تهران و موزه‌ها»، طی ایام نوروز ۱۴۰۲، اشاره کرد و از موزه آبگینه، بهشت زهرا، ابن‌بابویه، امامزاده عبدالله، محله قدیمی و تاریخی عودلاجان، عمارت کاظمی، عمارت دبیرالممالک، عمارت مسعودیه، موزه فرش، موزه هنر‌های معاصر، کاخ موزه نیاوران، سعدآباد و گلستان به‌عنوان جاذبه‌های این تور‌ها نام برد.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور به برگزاری تور «از گذشته تا امروز» و بازدید از برج طغرل، آزادی وبرج میلاد همچنین تور نجوم در اراضی عباس‌آباد، تور اقتدار و بازدید از موزه دفینه، خانه تیمورتاش، مراسم پرچم، «گذر ادیان» بازدید از کلیسا‌ها و کنیسه‌های خیابان سی تیر، تور طبیعت‌گردی در کن و سولقان، «هنرگردی» درکارگاه‌های صنایع‌دستی استان تهران اشاره کرد.

فاطمی در معرفی مراکز گردشگری تهران به دریاچه خلیج فارس و جاذبه‌های اطراف آن، اراضی عباس‌آباد، برج میلاد، تم‌پارک‌ها از پارک دارآباد تا ژوراسیک پارک و هیومن پارک اشاره و تأکید کرد که تاکید اول ما برای سفر تهران است.

از جنگل ابر تا کویر حاج علی‌قلی، از چشمه علی تا قلعه بالا

فاطمی، سمنان را با جاذبه‌های کویری و کوهستانی به عنوان دومین استان قابل توصیه برای سفر معرفی کرد و شهر نمونه گردشگری شهمیرزاد، ایل سنگسر و چادر‌های عشایری، غار دربند، اوپرت جنگلی، شیرقلعه، بافت و بنا‌های تاریخی، کاخ ابراهیم خان ملاده را از جاذبه‌های محور سمنان‌-شهمیرزاد برشمرد.

وی سمنان‌-دامغان را به‌عنوان دومین محور استان سمنان معرفی کرد و افزود: چشمه علی دامغان، چشمه‌های باداب‌سورت، مسجد تاریک‌خانه دامغان، کویر حاج‌علی قلی، تپه‌های مریخی مهم‌ترین جاذبه‌های این محور هستند.

تماشای یوز‌ها در توران و فضای عرفانی آرامگاه شیخ خرقانی

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، شاهرود را دیگر محور استان سمنان معرفی و از جنگل ابر، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی و بسطام به‌عنوان جاذبه‌های آن اشاره کرد و افزود: زیست کره متنوع جانوری منطقه توران که گونه‌های نادری از جمله زاغ‌بور و یوزپلنگ را می‌توان در آن یافت در این محور قرار دارد. همچنین روستای قلعه بالا، کویر رضاآباد و کوچه باغ‌های شاهرود برای گردشگران جذابیت بالایی دارد.

فاطمی در معرفی محور گرمسار به جاذبه‌هایی از جمله قصر بهرام، طولانی‌ترین مسیر جاده ابریشم با طول ۶۵۰ کیلومتر، غار‌های نمکی، پوشش گیاهی و جانوری اشاره و گردشگران را به استفاده از لبنیات، غذا‌ها و شیرینی‌های محلی از جمله ته‌چین سنگسری، کماج، نان شیرمال و کلوچه ترغیب کرد.

برگزاری آیین‌های سنتی و مسابقات محلی مانند چوب‌بازی در نوروزگاه‌ها از دیگر نکات مورد اشاره مدیرکل توسعه گردشگری داخلی بود.

معرفی چهار محور برای استان البرز

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفرکشور، البرز را به‌عنوان سومین استان با ظرفیت محور‌های متنوع نام برد و گفت: روستا‌های هدف گردشگری و شهرستانک به همراه آشکده‌ها و کباب‌سرا‌های متنوع از جاذبه‌های محور کرج و جاده چالوس به شمار می‌رود.

کرج- طالقان دیگر محور معرفی شده از سوی فاطمی بود که آرامگاه مشاهیر، سد طالقان، آبشار کرکبود، نظرآباد، باغ پرندگان، قلعه آذری را از جاذبه‌های این محور، عنوان و مرجی خورشت را به‌عنوان غذای محلی معرفی کرد.

وس در ادامه به محور کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد اشاره کرد و افزود: برپایی جشنواره‌های گل و گیاه، دهکده‌های سلامت، بوم‌گردی‌های متنوع و کاروانسرای ینگه امام از دیدنی‌های این مسیر هستند.

کردان نیز به عنوان محوری ییلاقی از سوی دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر برای سفر یک روزه در ایام نوروزمعرفی شد.

سفر به بلقیس محل گنج ملکه سبا و جنیان حضرت سلیمان

خراسان شمالی چهارمین اولویتی بود که فاطمی مطرح کرد و افزود: در محور بجنورد‌- اسفراین روستای تاریخی رویین و شهرتاریخی بلقیس که در افسانه‌ها شهرت بسیار دارد، قرار گرفته است.

وی به محور گردنه امین‌الله به جنگل گلستان اشاره و این مسیر را از زیباترین محور‌های جنگلی ایران و دارای حیات وحش متنوع با گردنه‌های زیبا عنوان کرد.

فاطمی با بیان اینکه جنگل گلستان، شرقی‌ترین نقطه جنگل‌های هیرکانی محسوب می‌شود، تصریح کرد: ۴۳ درصد پارک ملی گلستان در خراسان شمالی قرار دارد و بحث ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی از این نقطه آغاز شد.

فاروج شهر آجیل

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور، بجنورد به مشهد را سومین محور استان خراسان شمالی برشمرد و از پارک ملی جنگلی بابا امان، شهرستان شیروان، آبشار‌های متعد، روستای تاریخی استخری و زیارت، پارک‌های طبیعی، کمپ‌های چادری و باغ‌های تاریخی متعدد و چهارتاقی تیموری به‌عنوان مهم‌ترین جاذبه‌های این محور نام برد.

وی فاروج معروف به شهر آجیل و دارای بوم‌گردی‌های متنوع را محور چهارم، همچنین بجنور، گرمه و جاجم را به‌عنوان پنجمین محور معرفی کرد.

راز وجرگلان مرز ایران و ترکمنستان

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی محور مرزی استان خراسان شمالی را به‌عنوان محور ششم مطرح کرد و افزود: راز وجرگلان مرز ایران و ترکمنستان است که حضور اقوام ترکمن همچنین سوزن‌دوزی، پرورش اسب از جاذبه‌های این محور محسوب می‌شوند.

روستای دی‌دخ تنها محل بافت فرش دوروی ترکمن است پیگیر ثبت جهانی آن هستیم.

فاطمی برگزاری جشنواره سمنو، آتشکده اسپاخو و رباط قلی جزو کاوروانسرا‌های ثبت جهانی را از دیگر جاذبه‌های این محور عنوان کرد.

معرفی ۵ محور در خراسان جنوبی

فاطمی محور بیرجند به نهبندان را به‌عنوان اولین مسیر در استان خراسان جنوبی معرفی کرد و بیابان لوت، آسبادها، گردشگری طبیعی، چشمه‌های آب ترش، آثار و ابنیه تاریخی، محوطه‌ها و تپه‌های باستانی، غار و قلعه‌های تاریخی واقع در سربیشه، ماخونیک معروف به روستای کوتوله‌ها، تالاب کجی نمکزار نهبندان، کوه‌های مریخی، معادن سنگ را از جاذبه‌های آن برشمرد.

محوری با دژ زیرزمینی و کویری تاریک برای رصد ستارگان

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در محور بیرجند به قاین به جاذبه‌هایی همچون دژ زیرزمینی نگ، کویر سه قلعه از تاریک‌ترین کویر‌های ایران مناسب برای نجوم و رصد ستارگان، منطقه نمونه گردشگری بوذر جمهر بافت تاریخی، آب انبار‌ها و کاروانسرا‌های سرایان اشاره و گردشگران را به خوردن آش لخشک ترغیب کرد.

بیرجند به خوس و فردوس از دیگر محور‌های معرفی شده از سوی فاطمی در استان خراسان جنوبی بود.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی با اشاره به اینکه در این محور چهار اثر ثبت جهانی قرار گرفته است، ادامه داد: دق در بیابان خور، آب گرم معدنی لوت، روستای هدف گردشگری گارجگان، شهرماجان، قنات بلده فردوس از جاذبه‌های این مسیر است. همچنین تنوع اقامتگاه‌ها در محور فردوس نیز جذابیت بالایی دارد.

روستای هدف گردشگری باغستان، روستای بید سکان با هفت اثر تاریخی ثبت ملی، بافت تاریخی شهر تون، کویرپلوند فردوس با جاذبه‌هایی مانند حیات وحش، پوشش گیاهی کم‌نظیر، آسمان شب کویر، شترسواری و امکانات تفریحی از جاذبه‌های این محور است.

‏‎زیباترین محور زمین‌شناختی در محور طبس به بشرویه

‏‎فاطمی، طبس به بشرویه را به‌عنوان چهارمین محور برای سفر به استان خراسان جنوبی معرفی کرد و افزود: این محور، یکی از زیباترین محور‌های زمین‌شناختی محسوب می‌شود.

‏‎همچنین دبیرستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور، آثار و بافت‌های تاریخی بشرویه، کویر بشرویه، روستای گردشگری ازمیغان، روستای خرو، چشمه آب گرم مرتضی علی، کال جنی یا دره جنیان، باغ گلشن طبس، سد تاریخی کریت بزرگ‌ترین سدسازی بشر در قرون وسطی، امام‌زاده موسی کاظم، روستای تاریخی نایبند را از جاذبه‌های این مسیرعنوان کرد.

بیرجند شهر باغ‌های جهانی، از باغ اکبریه تا رحیم‌آباد و بهلگرد

مدیر کل توسعه گردشگری داخلی در پنجمین پیشنهاد خود برای استان خراسان جنوبی به بیرجند اشاره کرد و گفت: ازآنجا که باغ در کویر معنا و مفهوم پیدا می‌کند، بازدید از باغ تاریخی اکبریه جزو باغ‌های ثبت جهانی، یازده باغ ثبت ملی بیرجند از جمله باغ رحیم‌آباد و امیرآباد، بهلگرد، بافت تاریخی بیرجند، منطقه نمونه گردشگری بند دره، بندامیرشاه، منطقه گردشگری کوه باقران، دهکده گردشگری بادامشک از جاذبه‌های بیرجند محسوب می‌شود.

‏‎ بازدید از قلعه حسن صباح و دریاچه اوان در محور الموت

‏‎فاطمی، قزوین را ششمین استان دارای اولویت مطرح و محور الموت را با جاذبه‌هایی مانند قلعه الموت، دریاچه اوان، روستای زرآباد، باغات میوه، حوضچه‌های پرورش ماهی، به‌عنوان اولین محور آن معرفی کرد.

‏‎دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ادامه داد: به جز الموت که مسیری پرمسافر است دیگر شهر‌های قزوین شلوغی چندانی ندارند و به‌عنوان مقصد گردشگری معرفی می‌شوند.

‏‎تاکستان به آوج محوری برای طبیعت‌گردی

‏‎فاطمی، محور تاکستان آوج را به‌عنوان دومین محور و مناسب برای طبیعت‌گردی معرفی کرد و برج‌های خرقان، کاروانسرای شاه‌عباسی، برگزاری رویداد‌های صنایع‌دستی را از جمله جاذبه‌های آن برشمرد.

‏‎وی، شهر قزوین را از دیگر محور‌های استان برای گردشگری تاریخی و طبیعی عنوان کرد و افزود: شکوفه‌های بادام و برگزاری جشنواره در سه هکتار باغستان از جاذبه‌های طبیعی و بازار سعدالسلطنه، برگزاری روید‌اد‌های فرهنگی دردولتخانه صفوی، موزه‌های فرهنگ، سفال، مردم‌شناسی، خوش‌نویسی، شهر، سنگ، حمام قجر از جاذبه‌های تاریخی قزوین هستند.

‏‎ از عمارتی نادر تا خلاقیت‌های معماری سلجوقیان و شهر زیرزمینی

‏‎دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور در معرفی هفتمین اولویت به استان مرکزی اشاره کرد و گفت: محور خمین به محلات دلیجان از جاذبه‌های متنوعی برخوردار است. قلعه سالار محتشم (از عمارت‌های نادر ایران که ۱۷۰ سال قبل دارای سیستم برق‌کشی بوده و تاکنون منبع تامین نیروی برقی این سیستم مشخص نشده است)، بیت حضرت امام خمینی (ره) در خمین، آبگرم محلات، آتشکده، منطقه گردشگری سرچشمه، دهکده گل و گیاه، کوچه باغ‌ها، غار نخجیر دلیجان، مسجد مس‌سرنمادی از خلاقیت معماری دوره سلجوقیان، بافت تاریخی نراق، ستون‌های خورهه محلات از جمله این جاذبه‌ها هستند. همچنین آبگوشت محلی این منطقه معروف به دوگوله شهرت بسیاری دارد.

‏‎محور آشتیان، فراهان پیشنهادی یک روزه برای تهرانی‌ها

‏‎او در ادامه به محور آشتیان، فراهان، تفرش اشاره کرد و گفت: این محور که به تهران نزدیک است پیشنهاد مناسبی برای سفر یک روزه تهرانی‌ها محسوب می‌شود.

‏‎دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ادامه داد: امام‌زاده محمد، حمام و مسجد شش ناو از مهم‌ترین آثار معماری‌دوران سلجوقیان، شهر زیرزمینی تفرش، موزه میرشکرایی، کمپ گردشگری زلف‌آباد فراهان، تکیه فرمیهن، کمپو پارکگردشگری آشتیان، بازار تاریخی، موزه مردم‌شناسی، منزل میرزا حسن آشتیانی از جاذبه‌های این محور محسوب می‌شود.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی، اراک، شازند تا کمیجان را به‌عنوان سومین محور مربوط به استان مرکزی معرفی کرد و بازار تاریخی اراک، کوچه باغ‌ها، حمام چهارفصل، موزه حسن‌پور، موزه مفاخر و مشاهیر، کویر و تالاب میقان با ویژگی‌های بوم‌شناسی خاص و محل مهاجرت پرندگان مهاجر بسیاری از جمله درنا، منطقه گردشگری گردو، مجموعه سراب‌های گردشگری شازند، چشمه‌ها و بازارچه‌های صنایع‌دستی شازند، مجموعه امام‌زادگان آستانه، بازارچه‌های صنایع‌دستی خوندآب، کمپ گردشگری و کوچه باغ‌های کمیجان، روستای وفس با قدمت ۳ هزارساله، چشم‌انداز‌های بکر، معماری بکر و‌نگین طبیعت‌گردی استان را از جادبه‌های این محور برشمرد.

‏‎وی همچنین پیشنهاد صرف تاسی کباب، تاس کباب، آش ترخینه، آش جو‌دوغ و دلمه‌های برگ مو را در این محور مطرح کرد.

‏‎فاطمی کرمان را به‌عنوان هشتمین اولویت عنوان کرد و افزود: کرمان به خصوص خارج شهر آن ازجاذبه‌های بی‌نظیری برخوردار است.

‏‎محور جیرفت، دلفارد، بندرعباس با دره‌های جذاب و شگفت‌انگیز، بوم‌گردی‌های متنوع، تپه‌های باستانی، موزه باستان‌شناسی با آثار به نمایش درآمده در موزه‌های معروف دنیا، گلخانه‌های متنوع، سد جیرفت، بندر دوساری ونخلستان‌ها در مسیر بندرعباس، هتل کپری قلعه گنج، حصیربافی و گلیم‌بافی، پیشنهاد نخست دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در استان کرمان بود.

‏‎فاطمی همچنین به بزقورمه، کشک و بادمجان، سمنو، کلمپه و کماج به‌عنوان خوراکی‌های محلی اشاره کرد.

‏‎ دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، محوری از ارگ بم در کنار نخلستان‌ها و قنات‌ها تا کویر‌های لوت و شهداد، بم و ارگ جدید و قدیم آن را در کنار نخلستان‌ها و قنات‌ها، به‌عنوان دومین محور و راین را با ارگ راین و کوچه باغ‌هایش به‌عنوان سومین محور، محور کویر را با جاذبه‌هایی مثل کویر شهداد و لوت برای آفرود و شترسواری، روستای شفی‌آباد، ملک‌آباد و قنات‌ها به عنوان چهارمین مسیر در استان کرمان معرفی کرد.

‏‎ فاطمی با اشاره به آخرین محور کرمان، از بازار و حمام وکیل، مجموعه گنجعلی‌خان، مقبره سردار سلیمانی، گنبد تاریخی جبلیه، آتشکده و بافت تاریخی، ماهان، هفت باغ، باغ شازده و شاه نعمت‌الله به‌عنوان جاذبه‌های آن نام برد.

وی به‌عنوان پیشنهاد پایانی سفر به استان زنجان اشاره کرد و افزود: زنجان، سلطانیه، کتله‌خور با جاذبه‌های متنوعی همچون سبزه میدان، طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران، موزه باستان‌شناسی، مردان نمکی با قدمت ۲ هزار و ۴۰۰ ساله، رخت‌شویخانه زنجان به عنوان بنایی منحصربفرد در دنیا، موزه گیاهان دارویی، موزه تاریخی و طبیعی، گنبد سلطانیه، پایتخت ایلخانی ایران و بلندترین گنبد آجری جهان، مقبره چلبی اوغلی از شاگردان مولوی و ملاحسن کاشی، معبد داش‌کسن یا معبد اژدها، بقعه قیدار نبی، مسجد جامع سجاس با معماری خاص، سهرود زادگاه شیخ اشراق و کوچه باغ‌های زیبا، حسینیه اعظم و دهمین میراث معنوی ثبت شده در کشور، زینبیه اعظم، غار کتله‌خور با قندیل‌های چندین میلیون ساله و تجربه سفر به درون زمین اولین محور گردشگری این استان است.

سفر به هندوستان ایران و روستای پله‌کانی ماسوله

زنجان، طارم، ماسوله دیگر محور مطرح شده از سوی دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر بود و از طارم معروف به هندوستان ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زیتون کشور، روستای هدف گردشگری شفت و سیاه‌رود، برگزاری جشنواره‌های انار و گیلاس، مجموعه آب بر چای، کلکسیونی از میراث طبیعی و تاریخی، آتشکده، امامزاده، روستای پله‌ای و هدف گردشگری ماسوله به‌عنوان جاذبه‌های این محور اشاره کرد.

فاطمی در ادامه به محور زنجان به ماهنشان اشاره کرد و افزود: تجربه تفریحات آبی در سد گلابر، شهر زیرزمینی دژمند خویین از بزرگ‌ترین و شگفت‌انگیزترین ساخته‌های دستی بشر که ساکنان آن دارای گویش و زبان خاص هستند، میل خویین، روستای پله کانی گزلو، کوه‌های رنگی و بی‌نظیر ماهنشان، دودکش جن، بش باجیلار، منطقه گردشگری قره پشتلو، آبشار‌های زیبا و آبگرم ونق از جاذبه‌های این محور به شمار می‌روند.

تپه‌ای با قدمت ۸ هزارساله

محور ابهر، زنجان و تبریز، چهارمین محوری بود که مدیر کل توسعه گردشگری داخلی در استان زنجان مطرح و به جاذبه‌هایی مانند ابهر با مجموعه‌ای از باغات میوه، مسجد تاریخی قروه متعلق به دوره سلجوقی، کوه‌های بوتالی، آبشار کوله خانا، کوچه باغ‌های داسداران، تپه خالصه کهن‌ترین روستای ایران با قدمت ۸ هزارساله، وجود ۲۰۰ کیلومتر از خط راه آهن تهران- شمال و از میراث ثبت جهانی ایران اشاره کرد.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور با بیان اینکه زنجان شهر جهانی ملیله همچنین معروف به پایتخت فلزی صنایع‌دستی است به چاقو، ملیله و مس به‌عنوان مهم‌ترین صنایع‌دستی این استان اشاره کرد و ادامه داد: ات پلو، جغوربغور، انواع آش، باسترماپلو از مهم‌ترین غذا‌های استان به شمار می‌روند. بازارچه جغوربغور، کاروانسرای سنگی زنجان و حمام حاج داداش نیز برای صرف غذا پیشنهاد می‌‍شود. همچنین جشنواره ملی آش و جشنواره بین‌المللی غذای کشور‌های عضو اکو در این استان برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار