کرمانشاه سرزمین چهارفصل

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه، یکی از مزیت‌های مهم گردشگری این استان را چهارفصل بودن آن عنوان کرد.

داریوش فرمانی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه گفت : در استان کرمانشاه می‌توان آثار تاریخی فراوان، فرهنگ غنی مردمانی با گویش‌ها، زبان و مذاهب مختلف، طبیعتی بکر و زیبا، آب و هوایی چهار فصل، روستا‌هایی با معماری خاص و رودخانه و سراب‌هایی جوشان و پرآب را دید.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، به وجود بیش از چهار هزار اثر تاریخی در این استان اشاره کرد و گفت: از این تعداد حدود ۲ هزار و ۲۰۰ اثر به ثبت ملی رسیده است.

او از طاق بستان، کتیبه بیستون، معبد آناهیتا، طاق گرا، کتیبه آنوبانی‌نی، تکیه معاون الملک، تکیه بیگلربیگی و گوردخمه‌های مادی و هخامنشی به عنوان بخشی از تاریخ کهن این استان نام برد و افزود: در بین این آثار کتیبه بیستون اثری فاخر و ثبت جهانی شده است.

فرمانی، به فرهنگ غنی مردم کرمانشاه اشاره‌ای کرد و گفت: در استان کرمانشاه با پیشینه‌ای بسیار کهن، مردمی از اقوام کرد، لک، لر، جاف و ترک و مذاهب شیعه، تسنن و الحق سالهاست زندگی مسالمت‌آمیزی در کنار یکدیگر دارند، به گونه‌ای که به این استان هندوستان کوچک ایران گفته می‌شود.

او به جاذبه‌های طبیعی فراوان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: موقعیت کوهستانی کرمانشاه این زمینه را فراهم کرده تا دارای طبیعتی بکر و دست نخورده باشد و نمونه‌ای از این زیبایی‌ها را می‌توان در منطقه ثبت جهانی شده اورامانات دید که در استان کرمانشاه شامل شهرستان‌های روانسر، جوانرود، پاوه و ثلاث باباجانی است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه تصریح کرد: در منطقه اورامانات کرمانشاه روستا‌هایی با معماری خاص و بافتی پلکانی وجود دارد که هرساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.

وی با بیان اینکه کرمانشاه به واسطه تنوع خوراک‌هایش به عنوان جهانشهر خلاق خوراک از سوی یونسکو به ثبت رسیده، گفت دنده‌کباب و خورشت خلال از معروف‌ترین غذا‌های کرمانشاه است که در ایران شهره شده‌اند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه به چیره‌دستی زنان و مردان کرمانشاه در خلق صنایع دستی هم اشاره‌ای داشت و گفت: در کرمانشاه حدود ۶۵ رشته صنایع دستی فعال است که تعدادی از آن‌ها همچون گیوه‌بافی، گلیم‌بافی و ساز‌های سنتی بومی این استان هستند.

او با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی سه شهر هرسین در رشته گلیم، نودشه در رشته گیوه و دالاهو در رشته تنبور و روستای فش به عنوان دهکده ساخت ساز سنتی ثبت ملی شده‌اند، گفت: به منظور نشان دادن ظرفیت‌های صنایع دستی استان برای ایام نوروز در ورودی همه شهر‌های کرمانشاه در این ایام نمایشگاه‌های صنایع دستی را برپا کرده‌ایم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار