پرداخت ۳ درصد بودجه دستگاه‌ها در گرو بهره‌وری است

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: دستگاه‌های اجرایی موظف هستند چرخه بهره وری را مستقر و شاخص‌های آن را گزارش کنند و پرداخت ۳ درصد بودجه دستگاه‌ها در گرو بهره‌وری خواهد بود.

میرسامان پیشوائی در برنامه صف اول گفت: رشد بهره‌وری و تولید با تدبیر و نوآوری بدست می‌آید، رشد مبتنی بر سرمایه گذاری با افزایش کیفیت همراه خواهد بود.

او ادامه داد: ما بدترین رتبه در بهره‌وری در کشور را داریم. منابعی که در اختیار ما است برای فرزندان ما هم است نه اینکه فقط تضمین کننده نسلی فعلی ما باشد.

پیشوایی گفت: مشکل عمده کشور در زمینه جاری سازی سیاست‌ها در زمینه بهره وری است و برای رفع این نقیصه، اتصال بهره وری به جبران خدمات، دریافت بودجه و انتصاب و انتخاب مدیران اهمیت بسیار زیادی دارد و در بودجه ۱۴۰۱ ردپای این تغییر رویکرد قابل مشاهده بود.

او افزود: برخی از کشور‌ها طی چند سال اخیر از طریق افزایش بهره وری بیش از ۲۰ درصد رشد اقتصادی را به ثبت رسانده اند و این در حالی است که رشد شاخص بهره وری در کشور طی یک دهه منتهی به سال ۱۴۰۰ منفی یک بوده و از سال ۱۴۰۰ متوسط رشد سه درصد را تجربه کرده ایم که در صورت استمرار ۲ ساله این نرخ رشد به شاخص بهره وری در سال ۱۳۹۰ خواهیم رسید.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: از ۱۳۰ میلیون تن تولیدات کشاورزی کشور حدود ۲۵ درصد آن به دلیل ضعف در بهره وری تلف می‌شود که این مسئله ناشی از بی تدبیری و فقدان بهره وری در این بخش است.

پیشوایی ادامه داد: موضوع بهره‌وری و مصرف بهینه منابع، از نظر رهبر انقلاب از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به‌صورت جدی به آن پرداخت.

او گفت: در کشور سالانه ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌شود که ۲۵ تا ۳۰ درصد آن معادل ۳۹ میلیون تن در زنجیره تولید تا مصرف، تلف می‌شود؛ یعنی برای این میزان هدررفت، ۹ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌شود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران تصریح کرد: یکی از اهداف دولت سیزدهم، تحقق رشد اقتصادی ۳.۵ درصدی از محل بهره‌وری است. رشد اقتصادی از دو مجرا محقق می‌شود، یکی تزریق سرمایه بیشتر که اصطلاحا گفته می‌شود رشد نهاده‌محور و دوم، بهره‌وری؛ یعنی استفاده بهینه از منابع موجود. بنابراین هدف دولت حسب تأکید رهبری ارتقای بهره‌وری است که به تبع آن، موجب بهبود رشد اقتصادی و معیشت مردم می‌شود.

پیشوایی گفت: در برنامه‌های توسعه کشور همواره موضوع تحقق رشد اقتصادی از محل بهره‌وری یکی از اهداف ما بوده است و در قوانین بودجه سنواتی هم برای تحقق رشدبهره‌وری برای رشد اقتصادی تاکید شده است.

او گفت: ما در برنامه ششم توسعه یک برنامه ۸ درصد داشتیم از این رقم متاسفانه ۴ درصد محقق شد.

به گفته رئیس سازمان ملی بهره‌وری، رشد اقتصادی یکی از اولویت‌های مهم کشور در طول سال‌های گذشته بوده، اما در طول ۱۰ سال گذشته رشد اقتصادی مطلوبی به دست نیامده است.

پیشوایی گفت: در حوزه بهره وری در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ رشد خوبی داشته ایم برای سال گذشته هم خبرهای امید بخش داریم به طوری که عدد ۲ درصد را داریم، متاسفانه در دهه ۹۰ بدترین شرایط بهروری در کشور را دارا بوده ایم.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران بیان کرد: در این شرایط تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی بسیار سخت است، اما ارتقای بهره‌وری از تجهیزات و دارایی‌ها می‌تواند در این مدت برای تحقق این رشد اقتصادی بسیار تأثیرگذار باشد.

او افزود: مشارکت نخبگان در بهروری یکی از برنامه‌های ما است که از این رویکرد استفاده خواهیم کرد.

پیشوایی گفت: پرداخت ۳ درصد بودجه دستگاه‌ها در گرو بهره‌وری خواهد بود. با توجه به اهمیت موضوع و نقش تأثیرگذار قانون بودجه در ارتقای بهره‌وری و بهبود وضعیت موجود، حذف تبصره مرتبط با بهره‌وری، تبعاتی در روند رو به رشد حرکت ملی در کشور در بر خواهد داشت. این در حالی است که طی یکی، دو سال اخیر خوشبختانه سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی به وضعیت مطلوب خود نزدیک شده بود.

پیشوایی گفت: دستگاه‌های اجرایی شامل دستگاه‌های مادر و استان‌ها بر اساس بند واو تبصره ۱۸ قانون بودجه موظف هستند چرخه بهره وری را مستقر و در دستگاه‌های خود مساله شناسی و برنامه‌های لازم را بر حسب آن مساله تدوین و اجرا و شاخص‌های بهره وری را گزارش کنند.

برچسب ها: بهروری ، بودجه 1402
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۴۶ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
کارکنان دولت بصورت کنترات کار میکنن // یا روز مزد ؟؟
مفت خور ها چطور حقوق میگیرن ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
از فوتبال و سینما بزنید حقوق مردم بدید، موقع حقوق کارگران که سر یه میلیون دو میلیون چونه میزنید نوبت فوتبال و سینما که میرسه میلیاردی خرج میکنید فقط مزدور پرورش میدید، چه خبرتونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۲ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
3% باید بشود 30% تا منشاء بهره وری بشود
آخرین اخبار